nu:
pluspunten:
- hele aardige mensen, als er iets kapot is word het die dag nog gerepareerd etc.
- de mensen laten me lekker met rust dus ik kan alles met mn paarden doen wat ik wil
- het is maar iets van 500 meter verderop
- hele mooie omgeving om buitenritten te maken
- gras groeit erg hard(kan natuurlijk ook minpunt zijn ivm grotere kans op hoefbevangen)
- goede kwaliteit stro
- in de zomer mag ik na dat het graszaad is geoogst op het land crossen(ook met mn kar)
- 4x per dag hooi(veel)
minpunten:
- geen automatische drinkbakken(er is wel een kraantje bij de stallen, plus tuinslang)
- zelf biks geven(niet dat ik dat erg vind)
- zelf uitmesten
- verder geen andere paarden meer(hun pony is pas verkocht), dus er blijft steeds één paard 'over' als je er met één gaat rijden
- de vrouw is bang van rydar(ze heeft door hem haar vinger gebroken, is nu gelukkig weer over), dus zij durft hem niet buiten te zetten, ik moet ze dus zelf buitenzetten(tenzij die man thuis is, die durft het gelukkig nog wel).
maar in de zomer zouden ze van 6 uur al buitengezet worden, ik weet niet of dat dus deze zomer wel gebeurt......(rydar staat er nog maar een maand of 2)
- ze mogen in de winter niet in de wei
- de bak is een enorme blubberzooi, veel mensen uit het dorp praten al over dierenmishandeling enzo(al staan ze maar 1 of 2 uurtjes buiten, want ik moet natuurlijk ook naar school..). maar je kunt er dus ook niet lekker in rijden, bv. aan de teugel gaat niet, dat wil ry daar niet, want dan komt er allemaal blubber op zn hoofd.. (dit is mn allergrootste minpunt)
- de grond is van bijna ondoordringbare klei, het water loopt niet/heeeeeeel slecht weg(je hebt dus kans dat de bak misschien pas in april/mei is opgedroogt...
nu de tweede stal, dus die waar vip staat:
pluspunten:
- een super goede all weather 20x60 bak mét verlichting, je kunt dus ook 's avonds rijden
- een longeerbak
- droge weilanden, maar het gras groeit er niet.
- wij willen ze op boefie's oude stukje, dat is een uitloopstal, dus dan staan ze dag en nacht buiten(overigens denk ik niet dat ze ry buiten willen zetten, dus dat zal ik dan zelf af en toe moeten doen als ik hem in de wei wil hebben)
- automatische drinkbak
- houtsnippers in de uitloop, ook dat is droog(zandgrond...)
- alle drie de paarden bij elkaar(vip staat er nl. al)
- (voor mn moeder) de ponyclub wordt daar gehouden, waar boefie ook altijd aan meedoet, dus dat scheelt weer rijden met de trailer..
- er staan nog meer paarden(in stallen, dus ze zien hem niet maar toch)
minpunten:
- het is een dorp verder, nu brengt mn ma me steeds. MAAR over 3 maanden krijg ik een scooter en ben ik er dus wel zo...
- ze zijn niet echt snel met kapotte palen/bakslepen enzo
- ze geven niet echt veel hooi
- zelf uitmesten(moet bij andere ook, dus is niet erg)
- ze zetten hem niet in de wei(wil ik niet)
- het is geen mooie omgeving om buiten te rijden(geen mooie rondes, drukke weg etc.)
- die man heeft nogal vaak commentaar op dingen(hij vaart overigens wel een paar maanden per jaar...) om maar ff een voorbeeld te geven hoe hij is;
toen boefie er nog stond had ik een keer een emmer gras mee genomen, ik zette die voor hem neer(boefie stond vast), komt hij langs, 'whaa je keelt hem'
(het touwtje stond niet eens strak..) en maar aanhouden zodat ik uiteindelijk boefie maar losmaakte... pff.. - hij wilt ook dat alles op de 'normale manier' gebeurd, dus naast je paard ipv ervoor, dressuur rijden etc. zo wilde ik NH met vip gaan doen/deed ik dat, krijg ik een hoop commentaar omdat vip achter hem ging lopen, dus ik moest er persé weer naast gaan lopen..
- oftwel je kunt weinig is leuke dingen doen(ik ben een typje wat achthonderd stijlen volgt en alles wilt proberen)
ik weet dat het eigenlijk best wel egoistisch is om mijn paarden in de blub te laten staan, terwijl ze ook droog kunnen staan, maar dat ik dat niet wil vanwege die man.. dat is voor mij zeg maar mijn grootste twijfel, het is beter voor mn paarden om weg te gaan, maar ik sta liever hier, waar ik lekker mn gang kan gaan..
wat zouden jullie nou doen?
Ik denk dat die andere stal een stuk idealer zou zijn, maar idd die man. Die kan je natuurlijk ook gewoon negeren, het zijn jou pony's en hij hoeft zich daar niet mee te bemoeien.