hoe staartbandage omdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

hoe staartbandage omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:26

M'n paard doet in de trailer van alles wat niet moet. Daarom is na iedere rit haar staart een stukje afgeschuurd. Ik wil daarom een bandage om d'r staart doen voor tijdens de ritten maar kan ik daarvoor een gewone bandage gebruiken? En hoe moet je die omdoen? Gewoon zoals je die om de bene ook omdoet?

Anoniem

Re: hoe staartbandage omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:28

Absolute afrader, kan je de staar kosten.
Koop een goede staartbeschermer van het juiste materiaal, dat bespaart jou en je paard een hoop leed. Jammer dat de zoekfunctie het niet doet; we hebben hier een jaar of 2 geleden een drama gehad met een paard dat op de trailer een bandage om de staart had gehad...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:30

Ja ik ben ook bang dat de staart afknelt met een gewone bandage.
Maar zakt zo'n staartbeschermer niet af? Op divoza staat er 2 een van neopreen en een leren. Zou die van neopreen blijven zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:34

De beste staartbeschermers zijn van dat gladde spul, en er zit een soort van lange veters aan die je op de rug aan een longeersingel of aan het ringetje aan je deken (bij de schoft) vastmaakt.
Zo hoef je de staartwortel niet af te klemmen om het ding op z'n plek te houden, met alle nare dingen van dien. Beste manier is staart invlechten, paar keer dubbel slaan, staarbeschermer erom en die vastzetten op de rug.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:38

Dus die neopreendingen zakken af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:40

Als je ze strak doet niet. Maar dan KUNNEN ze knellen. Bovendien vind ik ze veel te warm. Veroorzaakt dus jeuk en ongemak, dus schuren langs de achterstang, met alle extra risico's van dien...
Uiteraard gaat het heeeeel vaak WEL goed, maar de keren dat het mis gaat gaat het vaak ook echt goed mis...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:41

Ja okee, het is meestal maar voor 10 minuuten op de trailer ofzo. Ik weet niet af dat dan al kwaad kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:43

In 10 minuutjes zal er weinig gebeuren neem ik aan. Meeste drama's ontstaan door lange reizen. In 10 minuutjes wordt neopreen ook nog niet zo warm dat het oncomfortabel wordt.

Succes!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:44

Bedankt! Ik zal op stal nog eens vragen wat ik kan doen en anders zal ik kijken of ik zo'n leren koop of zo'n neopreen. Want als we eens een tijd langer op de trailer moeten zal zo'n neopreen beschermer niet zo fijn zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:08

Ik gebruik zowel bandages als beschermers. De staartbeschermers zijn erg handig, en zakken absoluut niet af. Kunnen niet knellen (tenminste Tong uitsteken ) en je hebt ze snel omgedaan.
Voor een merrie van ons gebruik ik beide, maar dat is meer omdat die zo zenuwachtig is dat ze haar staart helemaal onderpoept. Die staart vlecht ik helemaal in, knoop ik op en daar draai ik een bandage omheen. Daarbij laat ik de rol op de wortel liggen als ik hem eromheen draai, zodat je hem absoluut niet aantrekt, dan kan ik ook niet te strak zitten. Daaroverheen doe ik dan de staartbeschermer, maar dat is meer omdat het anders zo smerig is om die bandage er weer af te halen. Haha!