Paard aan huis of op een manege?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forget

Paard aan huis of op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 13:57

Hallo paardenmensen,

Ons huis is verkocht en op dit moment hebben we nog geen nieuwe woning, omdat we niet precies weten wat we willen.
Daarom heb ik deze vraagstelling hier op bokt geplaatst.
Ik zou graag van jullie willen weten wat de voor- en nadelen zijn van een paard aan huis of een paard op de manege. We hebben een eigen bedrijf, dus best een druk leventje. Wat is dan het beste? Wanneer we weten wat we willen, dan kunnen we gerichter gaan zoeken naar een geschikte woning.

Forget.

Yorghos

Re: Paard aan huis of op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:17

Paard aan huis:
Voordelen: jij bent de enige die aan je paard zit, je kunt hem verzorgen precies zoals je zelf wilt, het zal goedkoper zijn dan stalling op een manege.
Nadelen: Je bent altijd alleen, je paard staat ook alleen (of je moet een maatje zoeken), je kunt moeilijker op vakantie / moet altijd verzorging voor je paard regelen.

Paard op een manege:
Voordelen: Je hoeft er niet perse elke dag naartoe, het zware werk wordt voor je gedaan, er is een binnen- of buitenbak aanwezig om te rijden, je kunt lessen volgen en aan wedstrijden deelnemen (mits deze georganiseerd worden natuurlijk), er zijn altijd mensen om je te helpen of om mee te kletsen.
Nadelen: De bak is niet altijd vrij omdat er ook lessen zijn, er lopen veel mensen rond dus niet erg rustig voor je paard, je moet je aanpassen qua voerschema, je paard kan misschien niet zovaak naar buiten als jij wilt.

Beiden hebben een hoop voor- en nadelen. Het ligt er maar net aan wat jij het belangrijkste vind voor je paard en voor jezelf...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:23

Yorghos, je beschrijft precies de voor- en nadelen die ik wilde beschrijven Ja

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 14:30

Bedankt voor de reactie.

Een aantal van die voor-en nadelen had ik ook bedacht. Toch is het moeilijk. Aangezien ikzelf nooit een eigen paard op een manege hebt gehad of thuis, is het moeilijk om te kiezen. Het lijkt me ook leuk om te horen waar jullie nou tegen aanlopen (op manege of thuis), waarvan je denkt wat is dat lastig of dat zou ik anders doen.

Ik weet dat het heel persoonlijk is, maar ja ik wil graag een goede keus maken.

Groetjes, Forget

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:32

Je hebt nog nooit een eigen paard gehad?

Voordeel dan van op een manege is dat er altijd iemand is die raad kan geven als je iets niet weet.
Thuis sta je er op dat moment aleen voor.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:37

Dat is inderdaad een belangrijk punt. Als het gaat om je eerste paard dan is begeleiding erg belangrijk. In dat geval zou ik kiezen voor een goede manege of pensionstal.
Thuis zul je je zelf moeten redden. Wat je je dan moet afvragen is of je daartoe in staat bent.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:17

Je zegt zelf al dat je een eigen bedrijf hebt en daarom een druk leventje. Vergeet niet dat als je je paard bij huis hebt staan, die wel graag op vaste tijden z'n eten wilt hebben.

Op een goede manege of pensionstal word je meestal goed begeleid met een eigen paard en zeker als dit je eerste paard wordt, zou ik daarvoor kiezen.

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 15:25

Sorry, ik heb het niet goed verwoord.

Ik rij al paard sinds mijn achtste bij diverse eigenaren. Hier heb ik ook grotendeels de verzorging op mij genomen. Ik weet precies qua verzorging hoe ik het wel of niet wil. Bij sommige eigenaren was de verzorging echt een ramp! Vandaar dat we proberen om een andere oplossing te vinden. Het fenomeem manege ken ik niet. Ik hoor er alleen maar slechte verhalen over, maar ja, dat geloof ik allemaal niet zo. Paard bij huis lijkt mij ideaal, maar je zit wel met voeren en onderhoud van grond en stal dergelijk. Hebben jullie nare ervaringen gehad thuis of op een mangege? Wat lijkt jullie het fijnst?

Gr. Forget

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:26

Mijn paard heeft eerst een tijd op een manege gestaan omdat de stallen werden verbouwd. Aan de ene kant vond ik altijd heel leuk op de manege, altijd gezellig, veel mensen, als ik een keer niet kon was er altijd wel iemand die het overnam enz.
Maar nu hij thuis staat zou ik toch niet meer anders willen. Ik kan rijden wanneer ik wil, en heb dan de bak helemaal voor mezelf. Hoef verder met niemand rekening te houden. Op de manege mocht hij bijv. niet op houtvezel staan dus stond hij stro maar dat was weer niet goed voor zijn luchtwegen. Nu kan ik dat allemaal zelf bepalen.
Nadeel is wel met vakantie of een dagje weg. Maar misschien is er iemand in de buurt die hem dan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:15

Manege lijkt me verschrikkelijk
Tenminste, ik hiu zelf niet van de drukte van rennende kindertjes, die ongevraagd je paard klontjes geven
En de bakken die bezet zijn door lessen

Een pensionstal vind ik zelf wel fijn
Maar het zal altijd anders zijn zoals jezelf zou doen.
Maat je hebt altijd advies en als je het druk hebt en je staat volpension, word alles gedaan.
Vaak heb je ook goede bakken en verlichting.

Thuis vind ik ook erg fijn, maar het kost je natuurlijk veel werk en daarin moet jezelf kijken of je daar tijd voor hebt.
Maar ik kan er enorm van genieten smorgens de hinnik te horen als ik kom voeren, of ze op elk moment van de dag in de wei te zien staan.
Verder ben ik geen vakantie ganger, dus hoef ook geen vervang te hebben daarvoor.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:27

Ik heb mijn paard thuis staan en dat bevalt me prima! We verhuren de andere stal aan een meisje uit het dorp met haar paard. We hebben geen bijzondere afspraken gemaakt. Ze maakt gebruik van onze zadelkast en heeft een eigen kastje in de 3e stal (die leeg staat) met spullen als dekens, borstels e.d. Voeren doen we nooit echt op een vast tijdstip. Worden ze alleen maar lastig van maar proberen wel beetje rekening mee te houden. Ik kan op elk gewenst tijdstip naar me paard en scheelt dat mijn vader veel van paarden weet en mij dus bij problemen helpt. Ik heb wel al sinds mijn 5e eigen pony gehad en daar dus ook verantwoording voor gedragen. Ik zou mijn paard nooit op pension willen als de mogelijkheid er was om thuis te stallen...ten eerste de kosten en ten tweede omdat ik dan altijd afhankelijk ben van anderen...

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:34

De nadelen zijn dat je altijd oppas moet hebben als je weg wil je paard moet toch ook eten? Je hebt altijd een klagende moeder als je weer eens wat strotjes aan je benen hebt hangen omdat je ze mee neemt vaker op een dag! Het voordeel is natuurlijk dat je niet euro's kwijt bent aan reiskosten en dat als er iets is je heel snel bij je paardje bent! Het lijkt mij wel een voordeel want als je je paard op de manege hebt staan want als hij thuis staat ben je altijd verplicht om m te voeren ook als je ziek ben ook als je niet zo'n zin hebt en ook als je eigelijk geen tijd hebt want je kan hem moeilijk laten verhongeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:37

Citaat:
hebt altijd een klagende moeder als je weer eens wat strotjes aan je benen hebt hangen omdat je ze mee neemt vaker op een dag

Dit vind ik wel lief Ach gut

Heb alleen het vermoeden dat TS zelf mag poetsen Tong uitsteken

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:40

ik heb op een manege gestaan, hiervan vond ik het grootste nadeel dat je rekening moest houden met de lessers.
Zowel in de bak (lessen) als op stal, penny-meisjes.

het nadeel van thuis lijkt mij dat je nooit iemand hebt om gezellig mee te kletsen (als je temenste niet meer paarden thuis hebt staan)
en als je even ziek bent worden je paarden niet verzorgt....

dus het is geheel eigen keuze Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:49

Het lijkt mij ook niks om op een echte manege in pension te staan.
Mijn paard staat op een pensionstalletje met 10 boxen, waarvan er 6 worden verhuurd, en dan aan 4 verschillende personen, niet echt druk dus.
Dit vind ik ideaal. Ik heb er een behoorlijk goed beeld op over wie wat met mijn paard doet, het zijn eigenlijk allemaal mensen die ik er wel mee vertrouw (en ik bén kritisch) De stal is 5 minuten van mijn huis (met auto) dus ik ben er zó mocht er wat zijn (en de staleigenaar belt direct als ie iets raars aan mijn paard merkt)
Heb ook een tijd op een drukkere pensionstal gestaan, maar daar was eigenlijk altijd wel wát (gezeur om weidegang, verschillende mensen voerden en dat ging nogal eens mis, gedram om stro-gebruik, onderling geroddel, etc)
Zo nu en dan werk ik wat bij op een handelsstal, dan ben ik daar intern en gaat mn paard mee. Heb haar dan dus aan huis, voor ik ga slapen zeg ik 'r altijd even weltrusten, en ik weet precies wat er met haar gebeurt. Heerlijk vind ik dat, maargoed, dan heb ik er dus wel de tijd voor.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:33

Mijn man en ik hebben ieder ons paardje hier achter het huis staan. Ik zou het niet meer willen missen. Nadeel is dat we zelf geen bak hebben en altijd naar een andere bak of het bos moeten uitwijken. Nog een nadeel is dat onze paardjes erg aan elkaar zijn gaan hangen. Dat houdt in dat ze moeilijk zonder elkaar willen.
We lessen 1x per week bij de plaatselijke manege en nemen ook aan wedstrijden deel. Ik heb zelf nooit een paard op de manege gehad, maar het lijkt me ook wel leuk. Meer gezelschap, maar ook meer mensen die het beter weten, lijkt me. Knipoog