wormenkuur krijg ik er niet in....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

wormenkuur krijg ik er niet in....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 11:01

ik wil mijn merrie weer ontwormen, maar ik kan niet eens met de spuit in de buurt komen.... dan gaat ze al overeind. Omdat ik meestal alleen ben als ik bij haar ben, lukt het me ook niet om een praam om te doen.

Zijn er wormenkuren die wel over het voer mogen, en daarbij hun werking niet verliezen ??

Esgaroth

Re: wormenkuur krijg ik er niet in....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:07

Pak een oude boterham, smeer hem vol met appelstroop, wormenkuur erdoor, dubbelklappen en smakelijk! Bij die van mij moet je ook niet met een spuit aankomen hoor, maar zo gaat het prima!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:08

Ik zou als ik jou was het gewoon blijven proberen. Laat de spuit zien, heeft ze hem gezien (van een afstandje) geef hem dan een handje biks. Steeds iets dichterbij.
Is dit de eerste keer dat je dr een spuit geeft?

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:09

ik weet niet of ik wel een praam om zou doen, dan wordt het alleen maar erger! Ze assosieerd de spuit met iets engs, laat die spuit even bij haar liggen of laat haar er aan snuffelen als dat lukt!
Geef je paard erna een btje bix, mijn paard weet dat ze dat erna krijgt en het gaat altijd heel erg goed!

Als er echt niks lukt, wacht er dan mee tot iemand meekan, er is toch wel iemand die mee kan?

Die tip van Majo is ook heel goed!!!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:21

Ik had hetzelfde probleem, tot ik (op bokt) de volgende tip tegenkwam: vul een lege (goed schoongespoelde) oude spuit met appelmoes. Ik had even wat overredingskracht nodig om met die spuit bij hem in de buurt te komen maar toen hij eenmaal de appelmoes doorhad wilde hij hem maar al te graag en na een week oefenen heb ik zonder problemen de wormenspuit erin gekregen. Weliswaar met een diepbeledigde tinker (want dit is toch echt geen appelmoes) tot resultaat Haha! , maar sindsdien heb ik geen problemen meer met hem.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:26

Je kunt hem ook foppen door hem de spuit niet te laten zien. Dan doe je gewoon het hoofdstel om en dan gaat hij waarschijnlijk kouwen op het bit doe je snel die wormenspuit erin en klaar is het.

Weet niet of het bij jou werkt maar op de manege waar ik stage heb gelopen hadden ze ook zo'n paard.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:35

Er bestaan ook ontwormingsbrokjes !!!

Ze schijnen even goed te werken als een spuit en zijn niet veel duurder. Ik heb er geen ervaring mee zelf, maar ik heb er over gehoord, een vriendin van mij had hetzelfde probleem met haar paard....

Mss bij de paardendrogist kijken !?!?!?

Dat foppen en rustig oefenen zou kunnen werken maar bij het paard van mijn vriendin lukt echt niet !!!! Haha! Eigewijze trut !!! Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:36

Er zijn speciale bitjes te krijgen voor het toedienen van wormenkuren, en anders zou ik toch op de appelmoesmethode overstappen zoals die hier al eerder beschreven is. Als je paard medicijnen hebben moet, of een wormenkuur (valt in mijn ogen ook onder medicijnen) dan moet je er voor zorgen dat hij die binnen krijgt, en niet met het eten, en al helemaal niet met het drinkwater gaan knoeien.

Kwestie van dagelijks even met de spuit aankomen, zijn ze snel genoeg al gewend.
En als je wormenkuren geeft met een smaakje (Equimax bijvoorbeeld heeft nu Appelsmaak) dan vinden ze het snel minder vies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:43

Wij hadden een 2,5 jarige hengst op stal die peniciline als pasta toegediend moest. Daar hebben we met 3 man aangehangen met een praam, een hoofdstel en wat niet meer. Hij was ziek dus er was geen tijd voor de appelmoesmethode.

Op een gegeven moment hebben we hem met alleen een halster gewoon met een touw door de tralies gehaald tegen de tralies aangetrokken. Hij gaf het ineens op en de rest van de spuiten is er zonder problemen ingegaan.

Maar wat een drama was dat zeg! Boos!

De meesta paarden doen niet zo moeilijk als je zelf ook niet al te moeilijk doet. Gewoon hup erin en doorduwen. Als je er zo eentje hebt die echt bang is zou ik het hem idd met wat lekkers proberen te leren. Gevechten als bovenstaand omschreven zijn niet echt lekker. (en in je eentje niet eens haalbaar)

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:27

toen ik klein was hadden we een pony die daar ook moeilijk in deed.

Ik holde dan altijd een appel uit en vulde die met wormspuitpasta.

ging prima!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:32

zorg dat je niet alleen bent. Als wij alle paarden doen (zo'n 65) zijn we altijd met z'n 3 a 4-en omdat er altijd gemene paarden bij zijn.

We hadden een a pony'tje dat ging steigeren toen is er gewoon iemand op gaan hangen Haha! en hup zo klaar.

ik vind dat je haar wel moet straffen als ze omhoog gaat, dit kan heel gevaarlijk zijn. Voor de rest geen tips wij duwen ze altijd zo in! (sommige pensionpaarden niet en die doen de pensioners zelf)

suc -6 ermee!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:39

wij maken altijd een lekkere slobber, en doen daar de wormenkuur door heen, en reken maar dat ze dat lekker vinden, en ook geen gedoe dat ze al bang/gek worden als die spuit in de buurt komt

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 13:59

Alvast bedankt voor jullie reacties !!

Ik heb helaas de pech dat ik een enorm dominatie trakehner merrie heb, die bij het zien van de spuit al helemaal door het lint gaat......

Heb al vanalles geprobeerd, ook in een appel, maar die lust ze dan ook ineens niet meer....
Ze kan echt heel gemeen doen en ik kan haar haast niet vastzetten als ze weet dat er iets staat te gebeuren ( heeft ze helaas altijd snel door ) dan snukt en trekt ze net zo lang tot ze los is.... rampzalig.

Die wormenbrokken lijken me wel een ideale oplossing, maar waar kan ik ze kopen ??? ik zal even op de site van de paardendrogist kijken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:23

De appelmoesmethode schijnt goed te werken, daar heb ik al meer goede berichten over gelezen.
Mijn paard deed ook altijd zo meuterig als ik met een spuit aan kwam, zelfs vertoppen hielp niet, hij had het meteen door.
Meneer was gek op speculaasjes en ik propte de inhoud van de spuit dan tussen 2 speculaasjes in.
Niet de ideale methode, maar het werkte wel (bij hem Knipoog).
Met een boterham schijnt het bij sommige paarden ook goed te lukken.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:10

bij ons op stal staat er ook zo'n paard waarbij je absoluut niet met een ontwormingsspuit bij in de buurt kan komen..

De eigenaresse maakt dan altijd slobber, met stukjes appel en daar mengt ze de wormenkuur doorheen. Dat gaat goed.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:26

Komt ze nog niet met oren in de nek en mond open op je af?

Dat heb ik eens gehad bij een paard, waarvan de eigenaar vroeg of ik haar wilde ontwormen.
Gelukkig was het dopje er al vanaf, want uit een reflex had ze de pasta achter in haar strot zitten toen ze haar mond open deed om te dreigen. Haha! En toen droop ze af Tong uitsteken
Ik geef eerlijk toe dat als ik het nog eens zou moeten doen, dat het me vast niet meer zou lukken.

Ik denk dat ik eens zou gaan kijken voor brokjes.
En de appelmoes methode is misschien ook wel een goede, maar nu eerst die appelmoes kunnen laten proeven. Lachen

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:11

Dit probleem heb ik dus ook.
Ik ben ook alleen en mijn pony is ook niet te houden.
Ze draait rondjes en blijft gek doen, steigert en alles.

Ik houd dit topic wel ff in de gaten Knipoog

en misschien (kom er net zelf op Tong uitsteken ) zou je ook biks (brokken) kunnen pakken en dan die tot een papje maken en dan de spuit daar in doen zeg maar en dat laten opeten Tong uitsteken Dat ruiken ze niet zo gauw en als ze het zien zijn ze verkocht Haha! (dit ga ik eens proberen Tong uitsteken haha)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:57

Dit soort dingen komen dus van de wormpasta's die vies zijn.....ze hebben er een slechte ervaring mee.
Ivermectine bv. is van oorsprong erg bitter ( eqvalan)
Gebruik in de toekomst alleen wormpasta's met een smaakje zodat ze de wormpasta's als lekker gaan beschouwen.
Het duurt een paar kuurtjes maar dan is het ook over

De pest met die wormpasta's is dat ze zo geconcentreerd zijn, als ze maar even knoeien wordt er ondergedoseerd, volledige opname is dus noodzakelijk.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 01:05

Het is ook een idee om een soort wormspuit te pakken en die eerst eens gewoon mee naar stal te nemen. Leg hem gewoon elke keer neer op de rand of zo totdat je paard niet beter weet dan dat dat ding daar ligt en er niets mee gedaan wordt.
Vervolgens prop je er appelmoes in. In de wormspuit bedoel ik natuurlijk. Flink aan de buitenkant ook, zodat je paard het ziet en ruikt. Ze was al niet bang meer van de wormspuit zelf, dus dat is het probleem niet meer. Uiteindelijk zal ze zelf actie ondernemen richting wormspuit. Ha. Dat wilden we natuurlijk Haha!. Wacht geduldig totdat je paard zelf actie onderneemt. Je hebt natuurlijk wel een poosje de tijd om te oefenen, want je ontwormt toch niet elke week nietdan.
Leg het wel telkens zo neer dat ze er zelf goed bij kan en het ding kan inspecteren. Als ze er dan aan gaat likken, vanwege de appelmoes aan de buitenkant dus, ben je heer en meester of de situatie.
Steeds een beetje meer oefenen. Klein beetje eruit spuiten (niet in hun mond proppen nog), maar aan de buitenkant er zelf af laten liggen. En binnen no time, kun je de spuit in haar/zijn mond stoppen en appelmoes sjotten.
Probleem weg. Eitje als je even wat geduld hebt. Cool

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:54

nou, medebokkers !!

Een wonder is geschied .... ik dacht laat ik eens die wormenkuur met appel/kaneelsmaak proberen.. had altijd zoiets van wat een onzin, maar ben toch overstag gegaan.

En ik een lekker bakje met eten gemaakt, appeltjes, boterhammetjes en wat brok, alles door elkaar gemixt, pasta er ook doorheen.

EN ja hoor, madam stond het hele zooitje vol genoegen op te smikkelen...

Al die jaren zoveel moeite gedaan en dit eet ze zo op..

Ik krijg er een punthoofd van !! Maargoed, dit is de dus de oplossing voor mijn merrie in ieder geval. Haha!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:06

Vroeger had ik nooit problemen gehad met wormen kuren, maar na een aantal keren Sedalin (Wat ze dus niet lekker vond) kreeg ik ook het feest. En nu heb ik een pasta gevonden die ze harstikke lekker vind. Ik kreeg hem er weer met moeite in, ze proefde even en ging de spuit nog eens lekker aflebberen Vingers aflikken

Ze had er het liefst daarna nog 10 gehad Clown Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:36

Die brokjes lijken me ook wel ideaal.

Ik doe bij Prisca de wormenkuur altijd door haar brokken. Daar geeft ze niets om en eet ze het zo op. Met iets bij haar hoofd komen is gewoon te moeilijk. Zelfs als ik haar hoofd wil borstelen, moet ik haar eerst overtuigen dat het een borstel is voordat ze het goed vindt...

Dat bitje heb ik trouwens ook geprobeerd, maar zie dat er dan maar eens in te krijgen. Een paard is behoorlijk groot als ze het wil zijn... Werkte dus ook niet.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:01

Mijn merrie wordt zo gestresst van alles wat aan haar hoofd moet dat ze out gaat! Boos!
In overleg met de veearts krijgt ze gewoon een kwartje slobber met de hele mikmak erin! Dat gaat prima Vingers aflikken