heb je bij de aankoop van je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

heb je bij de aankoop van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:41

hem laten keuren??

Ik heb Lucky eigenlijk helemaal niet laten keuren Bloos Ik heb hem wel op proef gehad en hij staat nog steeds op de zelfde stal dus die eigenaresse is er ook nog steeds. Ik had eigenlijk zoiets van dat is toch niet nodig, heb er trouwens nog wl geluk meegehad want hij is nog nooit ziek of kreupel geweest ofzo.

Maar heb jij je paard laten keuren?

ebony2

Re: heb je bij de aankoop van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:44

Zoals jij zegt kun je het verleden van je pony en dat is wel belangrijk.Ik denk dat ik hem in zo'n geval niet zou laten keuren.En keuren zegt niet alles, het is een moment opname.Hoe de pony een maand later is kan je niet voorspellen. tenzij je je pony wilt laten verzekeren dan moet je hem van de verzekering laten keuren.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:50

Nee, maar dat komt ook omdat ze toen 18 was, en het eigenlijk gewoon een 'speelpony' zou worden. En reken maar dat ik geluk heb gehad, want in die 4 jaar dat ik d'r heb is ze pas 1 keer kreupel geweest. en dat kwam doordat ze viel.

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:53

Als ik een paar kocht, zou ik hem wel laten keuren, je weet maar nooit! En dan zit jij straks met een ziek paard of met de hoge kosten!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:58

Mijn vorige paard kende ik al redelijk en heb ik klinisch laten keuren, als ik haar had laten rontgenen was de keuring duurder geweest dan het paard. Heb toen mijn dierenarts (Liset van Lieshout) aan huis laten komen, die heeft buigproeven gedaan, op de volte, alles luisteren, etc, ze kwam er makkelijk door. Omdat dit even een 'snel tussendoor' keuring was heb ik er geen keuringsrapport bij.

Mijn nieuwe paard is klinisch gekeurd door Peter Clotscher van de kliniek in Wolvega, uiteraard wel een rapport erbij.
Die heb ik niet laten rontgenen omdat ik haar sowiezo terug kon brengen, wanneer dan ook (ken de verkoper erg goed), zowel voor iets medisch als voor wanneer het niet zou klikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:03

Thirz schreef:
Als ik een paard kocht, zou ik hem wel laten keuren, je weet maar nooit! En dan zit jij straks met een ziek paard of met de hoge kosten!

Lucky was zoiezo niet zo heel duur en met een keuring zouden ook veel kosten meekomen (ik weet het als hij nu ziek zo zijn geweest dan ook). Maar wij hadden zoeits van, ja dat hoeft eigenlijk niet..

Als ik nu weer een paard zou kopen laat ik hem iig wel keuren Knipoog

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:05

Ja ik heb mijn paard klinisch laten keuren en laten rontgenen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:13

Ludora, mijn merrie heb ik bij aankoop laten keuren. Ik heb haar in April 2004 verkocht en toen hebben we haar weer laten keuren....

Tychon is een zoon van Ludora, inmiddels ben ik heb aan het rijden ed. maar hij is nooit ECHT gekeurd.....

Wel heb ik em laten nakijken, hart en longen luisteren ed.... Maar het zal er binnenkort toch wel van komen, aangezien hij hoger de verzekering in moet.... Anders zou ik het niet doen....

Bij de aankoop van een nieuw paard moet je echt altijd keuren !!!! Ook al is het paard van een vriendin of zo. Wij kunnen niet in een paard kijken en de DA wel d.m.v. rontgen. Een paard kan nog zo gezond toonen maar dat wil niet in alle gevallen zeggen dat ie gezond is....

Je hebt natuurlijk zelf de insteek om een gezond paard te komen en niet om om de haverklap bij de DA te zitten omdat er iets mis is of erger nog dat je vroegtijdig afscheid moet nemen van je paard....

Aan de andere kant is een keuring maar een momentopname, vandaag kan het goed zijn en volgende week helemaal fout... Maar toch zou ik altijd een paard bij aankoop keuren........

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:26

Umarillion is bij aankoop alleen klinisch gekeurd.. Later wegens problemen ook röntgenlogisch.. Daar kwam veel slecht nieuws uit dus is ze weer terug gegaan..

Partout alleen klinisch..

Tinkerbell hebben van de ponymarkt.. Zij is helemaal niet gekeurd..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:28

ik heb romy niet laten keuren...
ze kwam rechtstreeks van de fokker vandaan, dan verwacht ik al niet heel veel problemen.
ik had een vriendin mee die hier zeer veel verstand van heeft
en romy was simpelweg niet zo duur Lachen

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:34

Ik heb mijn paardje helemaal gekeurd : klinisch en rontgonologisch. Ik vind dit erg belangrijk, en het is ook echt vooerwaarde voor de koop! Er lopen zoveel "rampen" paarden rond hier, je kunt veel mazzel hebben ... Maar je zal net één paard op goed geluk kopen, die dus afgekeurd was. Zowiezo is verkopen erna erg moeilijk en zit je met een afgekeurd (ziek?) paard.
Paarden zijn zulke gevoelige, snel zieke dieren, dat ik vind dat je gewoon 100% zekerheid moet hebben! Anders kom je jezelf vroeg of laat tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:35

Nee, niet laten keuren,geen proeftijd en ik kende de pony niet (één keer gezien en de volgende dag opgehaald).
De prijs van de pony, 125€, was er ook niet naar om hem te laten keuren.
Tot nu toe is hij nog nooit ziek geweest.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:55

Ja, al is het maar een momentopname en kunnen ze na die keuring nog van alles krijgen: beide paarden van ons zijn gekeurd. De mini's heb ik niet laten keuren, vond ik niet nodig.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:26

Nee, helemaal geen keuring.
Het paard was erg goedkoop, dus de keuring zou in verhouding te veel geld gaan kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:36

ik heb twee keer een pony niet laten keuren (teminste 1 me ouders niet en die ande ik niet)
Bij de eerste kwam het omdat ik al mijn hele leven op dat diertje reed (lees van af mijn 6de jaar) omdat hij van mijn oom was en toen hij 9 was hebben we hem gekocht en hij had in zijn leven nog nooit wat gehad behalve wat aan zijn nieren maar daar was die aan geopereerd.
Tweede was nog al een snele aankoop van mij en ik had hem moeten laten keuren want hij bleek later wat aan zijn rug te hebben iets met het kraak been dat verdween of iets.
Inmidels al weer twee nieuwe paardjes gekocht en die waren al gekeurt voor de verkoop.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:41

Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik wilde haar in de verzekering hebben, en dan vragen ze een keurings-rapport.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:29

de mijne hebben we helemaal laten keuren,

Wat ik zeker ook aanraad bij aankoop is een bon uit laten schrijven... gewoon wie wat waar bedrag etc.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:30

Mijn pony heb ik indertijd niet laten keuren. Ik reed er toen al twee jaar op en door geldproblemen hebben wij hem toen van hem overgekocht. Niet eens aan keuren gedacht eigenlijk.

Mijn veulen die ik vorig jaar gekocht heb, heb ik wel laten keuren. Klinisch dan, want rontgenologisch heeft op die leeftijd toch geen zin.

Wel zou ik, als ik een volwassen paard zou kopen altijd volledig laten keuren. Het kan zo'n financiele domper zijn als het mis gaat!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:34

ik heb mijn pony niet laten keuren omdat ik hem al 5 jaar kenden (was nooit wat mee)

Als ik een paard bij iemand anders zou kopen zou ik hem zeker keuren. Mijn vriendin heeft nu een rechtzaak lopen om een paard (verharding van het hoef) heeft. Had ze hem laten keuren was dit misschien niet nodig!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:28

Destiny is compleet gekeurd, en ook goedgekeurd, nu spat & HKO fase 4

Quentin is ook helemaal goedgekeurd bij aankoop, nu afgekeurd op ataxie wat een scheef bekken blijkt te zijn wat hij heeft opgelopen bij een val

Desire was 16 toen we ze kochten, helemaal niet gekeurd, niet eens klinisch gekeurd dus! nog nooit klreupel geweest en wordt 20 dit jaar

Wisteria was nog geen 1,5 toen ik haar kocht en dus ook niet gekeurd, dat heeft op die leeftijd nog geen zin, tot nu toe gaat het super met haar en hoop dat dat ook zo blijft!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:24

ik heb een klinische aankoop keuring laten doen i.v.m. met de verzekering

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:29

Dikke heb ik klinisch laten keuren en een paar foto´s van de benen laten nemen.

Ynskje is van voor naar achter en van links naar rechts gekeurd, ook röntgenologisch.

Bij beide was gelukkig alles in orde Lachen .

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:32

Mijn paard werd op 3 ijzers en veel te lange hoeven naar de keuring gebracht en werd klinisch afgekeurd! Toen moest ze opnieuw bekapt en beslagen worden en na 10 dagen weer opnieuw gekeurd worden... toen hebben we het klinish en helemaal rontgeologisch laten keuren en dat was helemaal goed!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:35

Een keuring is ook maar een momentopname, maar toch vind ik minimaal een klinische keuring bij aankoop erg belangrijk. Het geeft wel een indicatie van evt. te verwachten problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:40

ja
klinisch en r.logisch

Zou het zo weer doen.
Geen gedoe achter af met dat je bedonderd bent.