Scheef zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan01

Scheef zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 08:54

Tijdens het rijden viel mij op dat ik steeds scheef zat en Kim herhaalt dat ook regelmatig tijdens de les Haha!
Op de ene hand is dat erger als de andere hand.

Van Rijs heeft net mijn zadel geinspecteerd en meegenomen en constateerde dat ook.
Verder zei hij dat Guus aan de ene hand slanker is als aan het andere.

Mijn vraag... is dat omdat je dan.. ongemerkt de ene hand meer traint als het andere? Of is dit van jongs af aan...
Ik neem aan dat het rijtechnisch wel op te lossen is daar heeft Kim vast wel wat foefjes voor Haha! Knipoog !?!

Ben erg benieuwd!!

daffodil

Re: Scheef zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:00

Het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen hoor, je paard kan aan de ene kant wat meer gegroeid zijn. Van nature hebben paarden altijd een holle en bolle kant en het is ontzettend moeilijk alletwee de kanten "gelijk" te krijgen! Daarom is het juist zo belangrijk dat je elk jaar je zadel laat controleren! Dus goed gedaan en lekker verder trainen!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:40

Idd en niet je zadel scheef laten maken zodat ie 'recht' op je paard ligt. Dat heeft Van Rijs ook bij ons gedaan, maar zo krijg je je paard natuurlijk nooit meer recht.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 10:16

Hij heeft hem meegenomen en gaat er voor zorgen dat het niet meer zo naar links valt tijdens het rijden.
En de nodige opvulbeurt natuurlijk Lachen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:12

mijn paard was door dat ze een veulen heeft gehad ook scheef, het is nu veel minder gelukkig want het zat echt niet lekker! Mn zadel is ook wat scheef, maar ik ga een nieuwe kopen!! Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:25

Een scheef zadel is te voorkomen. Om de dag de beugelriemen wisselen. Je heb op je opstapbeugel met op stijgen meer gewicht dan op de andere beugel. Veel beugelriemen zijn ongelijk. Daar door kan je zadel scheef trekken. Test dat maar eens.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:49

Alle paarden zijn scheef en aan ons de taak om ze recht te maken Knipoog
Ze hebben altijd een sterke kant en een mindere kant daardoor kan je zadel ook scheef worden.Het belangrijkste is om je paard recht te richten{rijden dus}en dan zou je je zadel kunnen laten aanpassen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:27

Elk dier of mens is scheef.
Als jij elke dag opstijg aan dezelfde kant, dan rekt aan die kant de stijgbeugelriem meer uit dan de ander. Doordat je steeds die ene beugelriem meer oprekt met opstijgen, wordt je zadel ook scheef getrokken. Je gaat scheef zitten, omdat je aan beide kanten dezelfde druk wil hebben op je beugels. Je ene beugelriem is langer dan de ander, dus gaat je scheef zitten om toch gelijk te zitten.

Ik verwissel al jaren elke keer na het rijden mijn beugelriemen. Mijn beugelriemen zijn dus even lang. Dize waardevolle tip heb ik ooit eens gekregen van een zadelmaker bij het kopen van mijn eerste nieuwe zadel. Tot op heden pas ik die tip toe.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:33

Nog beter om elke keer aan de andere kant op te stappen. Als je elke keer aan dezelfde kant opstapt wordt je paard namelijk ook scheef. Goed he ik ken de theorie vergeet het alleen altijd toe te passen als k bij mn verzorgpaard ben

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:39

Marieke_ schreef:
Nog beter om elke keer aan de andere kant op te stappen. Als je elke keer aan dezelfde kant opstapt wordt je paard namelijk ook scheef. Goed he ik ken de theorie vergeet het alleen altijd toe te passen als k bij mn verzorgpaard ben

Het is dat ik een stijve hark ben, anders zou ik het wel doen.
Daarom verwissel ik de beugelriemen. Het beste is nog via een strap of stoel opstijgen. Dat doe ik wel als ik 80 ben of zo.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:51

PhiaBink schreef:
Het is dat ik een stijve hark ben, anders zou ik het wel doen. Daarom verwissel ik de beugelriemen. Het beste is nog via een strap of stoel opstijgen. Dat doe ik wel als ik 80 ben of zo.

Gewoon oefenen. Je paard moet toch ook aan beide kanten kunnen buigen Clown Knipoog

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:53

dat probleem had ik ook omdat mijn paardje steeds het slefde rondje loopt in haar stal waardoor de ene kant dus meer gespiert is, wij kregen toen de tip gewoon alle bij de kanten op trainen en ook hetzelfde trainen en naar een tijdje moest toen de ene kant ofgevult worden en de andere kant maar een klein beetje. en zelf proberen recht op ej paard te zitten en dan dus minder recht op ej zadel of meer op een kant leunen (beugel)
suc6 ermee Lachen

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:16

In principe is ieder paard in zeker mate assymetrisch. als ruiter moet je je paard zo trainen dat beide kanten zo goed als symmetrisch worden.
Niet niet goed passend zadel echter, zorgt voor nog meer assym.
Ik heb het in een clinic zelf gezien. Een zadel paste niet goed, het paard maakte zich een beetje hol aan de ene kant, de ruiter ging maar op een zitbeenknobbel zitten, en hierdoor werd het nog erger versterkt.. Beetje vicieuze cirkel. Toen er een goed passend zadel op werd gelegd, aangepast aan de assym van het paard, liep het paard wel weer recht door zijn lijf, de voltes waren beter (achterbeen kwam beter mee) etc etc.
Ik zou dus eens naar je zadel laten kijken, en inderdaad kijken wat je met training eraan kan doen.
Wat ik alleen niet snap. (en nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen, want ik hoor alleen maar dat v Rijs geweldig is).
Hoe kan ie in vredesnaam een zadel goed passend maken op je paard als hij hem meeneemt? Mijn zadel wordt altijd ter plekke gedaan, en ik moet altijd rijden om te zien wat de interactie van het zadel met mij, en met mijn paard is in beweging...