Mijn pony met koliek, help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Mijn pony met koliek, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:53

Vanavond kwam ik op stal en mijn pony lag in zijn stal. Dit is niet echt normaal. Toen die opstond stond ie helemaal te shaken en rondjes te lopen en schrapen enzo. Zag meteen dat het koliek was en ben meteen met hem gaan stappen. Ondertussen de dierenarts gebeld. Tijdens het stappen en wachten was hij heel erg suf, ik dacht echt dat het hem fataal zou worden. Iedere keer als hij erge pijn had ging hij heel hard roepen zeg maar. Hinniken kon je het niet noemen. Hij wilde zelf een keer liggen. Nadat hij dus een poging deed om te liggen. Op de stenen!!!! Werd hij wat alerter. Hij liep weer rustiger en met zijn hoofd omhoog. Toen kwam de dierenarts en heeft hem een pijstillend middel en darmverslapper ofzo gegeven. Ik heb daarna zijn stal uitgemest en zaagsel erin gegooid en hem terug gezet.
Daarna heb ik hem tot 20 minuten geleden in de gaten gehouden.

Rond 23.00 uur zal het spul uitgewerkt zijn en ga ik ook weer terug naar stal. Hij heeft nog niet gemest.
Kan hij morgen nou wel gewoon zijn voer krijgen wat ie normaal krijgt? Ik zat namelijk te denken als hij gewoon weer heeft gemest enzo dat ie dan morgen een halve schep krijgt. De helft van het normale. Of is dat juist niet goed??

Margreet

Re: Mijn pony met koliek, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:55

Heeft je DA daar niks over gezegd?

Ik zou morgen heel voorzichtig zijn met krachtvoer, de helft lijkt me meer dan zat om mee te beginnen, maar 'm wel absoluut voldoende ruwvoer geven zodat z'n darmen goed op gang blijven. Er van uitgaande dat hij weer in orde is he, als hij nog steeds niet goed is, dan zou ik de DA er maar weer bij halen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:02

Daar ben ik namelijk helemaal vergeten naar te vragen. Stom van me natuurlijk. Maar op zo'n moment dringt dat helemaal niet tot me door. Maar ik dacht dus ook aan een halve schep. Als hij zometeen als ik terug ga gemest heeft ben ik weer een beetje gerust. Hij stond daarnet ook lekker te slapen en hij voelde zich weer beter. Alleen dat hij nog niet gemest heeft, zit me niet erg lekker.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:10

Heeft je dierenarts morgenochtend geen spreekuur waar je naar kunt bellen? Dan kun je het misschien nog even vragen.
Ik vind een halve schep nog best veel hoor voor een paard waarvan de darmen van streek zijn, maar ruwvoer is wel heel belangrijk en misschien iets van wortels ofzo geven?
En goed in de gaten houden of hij mest hoor!

Die van mij mest altijd standaard zodra hij op de trailer staat, misschien heeft jouw paard ook zo'n trucje waarmee je 'm tot poepen kunt verleiden als hij dat nog niet gedaan heeft?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:43

Mijn paard heeft ook een keer koliek gehad en mocht van de dierenarts alleen maar hooi eten de eerste paar dagen erna.

Ik ging er overigens wat mee stappen om het mesten wat op gang te helpen, dat werkte wel goed.

Heel veel succes ermee!!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:13

Ja, ik zal morgen meteen even bellen over zijn voer. Dat is wel het verstandigste.

Op dit moment heeft hij overigens nog steeds niet gemest, maar hij is wel weer helemaal fit. Het spul is nu uitgewerkt, dus ik ga ervanuit dat hij weer een beetje ok is. Morgenvroeg ga ik meteen weer controleren.

Overigens kan ik hem niet echt op hooi alleen zetten, want dat eet hij toch bijna niet meer. Hij heeft vrij slechte tanden (is 27 jaar) en laat zijn hooi altijd wel voor het grootste gedeelte liggen en als hij het eet komen er weer proppen uit, dus daar zal hij niks aan hebben waarschijnlijk.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:15

Oh ja, ik heb er meteen mee gestapt tot de dierenarts kwam en daarna ook nog even op haar advies. Maar ik heb niet echt een goede mogelijkheid om te stappen en op een rondje van 4 bij 8 meter is ook niet echt goed om zo lang te doen.
Volgens mij heb ik in totaal een uur gestapt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:17

Mmm, dat is lastig dan ja als het al zo'n oudje is... Bij die oude beestjes is zoiets altijd eng.
Misschien wat licht verteerbare slobber? Of (goed geweekte!) pulp?
Als je zemelen gebruikt, maak ze dan wel heel goed nat, want te droge zemelen hebben juist een verstoppende werking.

Ik hoop dat er morgenochtend een dampende drol in de stal ligt!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:19

Margreet schreef:
Ik hoop dat er morgenochtend een dampende drol in de stal ligt!

Ik hoop eigenlijk dat ie al een beetje is opgedroogd... Vingers aflikken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:21

Een droge én een verse dan Clown

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:24

Als hij er maar ligt!! En nu ga ik slapen, want moet er weer vroeg uit.... Vergt best veel van je vermoeidheid zo'n avondje. Slapen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:26

Slaap lekker Dromen

Laat je even weten hoe het gaat morgen?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:49

mijn pony heeft ook zo eens een koliek aanval gehad, en dat liep uit op een totale nachtmerrie..
pepper kwam helemaal shakend en krampend van de wei,,in stal ontzag ze haarzelf niet en viel tegen de muren, rollen, zweten, draaien met de ogen.. etc.
Ik heb haar meteen weer uit stal gehaald en gaan stappen, maar ze wilde niet, om de pas ging ze liggen, op de stenen, zelfs is een best diepe plas water.
Ik de dierenarts gebeld: hij kwam er onmiddelijk aan.
Pepper kreeg darmverslappers en pijnstillers, ze leek weer vrolijk en de DA zei dat ik over een uurjte wel naar huis kon gaan, mits ze nog ok leek. Zo gezegd zo gedaan dacht ik.
De volgende morgen kreeg ik om 8 uur een telefoontje dat pepper echt nog niet goed was. Ik daarheen gefietst (dan fiets je snel hoor)
de DA gebeld, en hij zei dat hij niet zoveel mee kon doen, en dat ik utrecht kon proberen.
Gelukkig is ze daar weer helemaal opgeknapt met wat moeite. (wat zag ze er sneu uit zeg in de opvoelbox met allemaal slangen en een zonde in dr neus etc.)
Pepper krijgt nu veel meer ruwvoer dan eerst, en ook wortels zijn van de orde. Het gaat nu super met haar, en mijn oude merrie lijkt weer het veulentje wat ze altijd was.

Haha! gelukkig maar, ik kan me echt nog geen leven voorstellen zonder mn pepje

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 09:10

Toen ik hem gister zag, dacht ik echt dat het hem fataal zou worden eigenlijk. Het ging zo slecht en hij was zo beroerd. Totdat hij dus wilde gaan liggen. Vanaf dat moment is hij eigenlijk beter geworden. Gelukkig maar. Wel toevallig vind ik dat trouwens.

Vanmorgen dus ernaartoe geweest. Er lag inderdaad een drol Haha! . Eentje maar, maar wel een gigantische. Je kon zien dat hij er nogal moeite mee heeft gehad. Bloos Hij is weer lekker fit.
Ook heb ik de dierenarts nog even om advies gevraagd. Hij krijgt nu een kwart van zijn voer. Niet echt veel en wat hooi.
Over een uur gaat de rest op de mei, maar hij mag niet mee, dus dan ga ik even kijken hoe hij reageert. Zal hij in ieder geval niet leuk vinden. Ik moet dan toch nog mijn andere stal uitmesten, dus kan ik hem mooi even gezelschap houden. Rond een uur of half 1 krijgt hij nog een handje voer en eventueel wat hooi als hij zijn andere heeft aangeraakt. Hij moet immers toch wat energie binnenkrijgen.
Morgen krijgt hij weer wat meer voer en als dat goed gaat, kijk ik of hij zondag nog een paar uurtjes mee naar buiten kan.

Slobber zei de dierenarts overigens dat ik dat beter niet kon geven, omdat je daar meestal een aanzienlijke hoeveelheid van maakt. (Lijkt me trouwens dat je dat kunt doseren en eventueel de rest niet hoeft te geven)

Al met al is het nog goed afgelopen. Ik had eigenlijk gister een feestje, maar ik ben heeel blij dat ik niet ben gegaan, want hoe had het dan afgelopen??

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:36

Fijn dat hij weer gemest heeft en dat het beter gaat!

Nog even een tipje mocht een paard echt niet willen/kunnen mesten:
Klinkt een beetje cru maar in de wei of bak ontzettend laten lopen.
Beetje opjagen met eventueel een zweep zodat hij wat stressig wordt. Van stress en/of opwinding gaan paarden vaak mesten.
Dit niet doen als het paard nog doodziek is natuurlijk, maar als ie weer heleder op zn benen kan staan is dit een manier om overtollige mest kwijt te raken.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 15:05

Hij is weer helemaal de oude!! Haha! Toen de rest op de wei ging en hij moest blijven staan, was hij toch wel zoo verschrikkelijk beledigd. En roepen dat ie deed naar de rest.
Daarna nog even met hem buiten gestapt, maar op de terugweg had hij er een flinke vaart in zitten, de mafkees.
Gelukkig is het weer goed, maar ik blijf toch alert. Vervelend als je niet weet waardoor het komt....

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 23:23

En wat nou het gekke is... vanavond was er weer een paard met koliek! Twee keer in twee dagen!! Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de weide te kaal is en ze nu aan andere dingen gaan beginnen, wat niet gezond is. Lekker dan. Ook ligt er in de weide waar ze de afgelopen week hebben gestaan een put waarbij het water misschien niet gezond is ofzo.
Maarja, het is beide niet echt leuk en handig. Wie is dan de volgende?
Voor die put gaan we een onderzoek laten doen, of er iets mis is met dat water. Maar wat als het dan niet klopt. Wat als het ligt aan de dingen die ze gaan eten in de wei? Hooi zullen ze even leuk vinden, maar die van mij zal zich daar niks van aantrekken.
Ik heb ook geen zin dat ze op stal moeten tot de boel weer is aangegroeid eigenlijk. En ik vrees dat die paarden daar precies zo over denken!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:22

Oh koliek is echt een nachtmerrie bijons op stal
Wij hadden 2 appaloosa's die zwanger waren 1 mini appaloosa en een grote maat appaloosa Linda en Danielle(naar bij vernoemd)
Op een middag toen ik en mn vriendin gingen rijden lag Danielle in de wei te rollen maar ze rolt heel vaak dus we dachten laat haar maar even maar ze bleef maar bezig dat was niet normaal dat zagen wij ook wel. Dus ik snel mama roepen en zeggen dat Daan ziek was en dat ze de DA moest bellen dat had ze gedaan en die was er snel Danielle prikje en ze werd rustig maar 3 uur later was het weer zo ver! En de dierenarts moest er weer bij en weer een prikje maar het ging echt niet over toen moesten we maar bljiven lopen maar DAan hed zo'n pijn dat ze zich gewoon liet vallen en ze wilde niet meer opstaan. Mijn oma en de DA gingen overleggen over een operatie want een andere oplossing was er niet en mn oma heeft alles voor haar dieren over dus met de allerzwaarste pijnstiler ging Danielle in de trailer naar een kliniek een uur rijden we reden als een gek over de snel weg en toen we aankwamen moest ze meteen geopereerd. Het laastse wat ik van haar heb gezien is dat ze op zo'n omkladeur onder narcose lag en toen moesten we naar huis. Thuis kwam oma al naar buiten en zei dat ze Danielle hadden laten inslapen want al bijna al haar darmen waren afgestorven.

3 weken later kreeg Linda koliek. Linda was mijn lieveling ik had haar altijd verzorgd sinds ik een jaar of 5 was de hele zaterdag was ik dan druk om haar de wintervacht eruit te poetsen heerlijk vonden we dat. Maar ik was helemaal in paniek want ik zag die arme DAnielle nog zo voor me. Meteen de dierenarts gebeld en die was er heel snel want die kende het verhaal van DAnielle van zn collega's wel. Het was al laat dus ik moest naar bed want ik was pas 11. snachts werd ik wakker en mn moeder zat nog op de bank ze vertelde dat Linda in de trailer tussen een paar hooibalen moest omdat ze bijna niet meer kon staan van de pijn. Ze was ook geopereerd maar ook zij kon niet meer gered worden. EN het veulen ook niet die zou 3 weken later geboren worden. Ik heb geschreeuwd! Ik was zo kwaad ik snapte niet waarom dat bij ons moest gebeuren. Allebei de pony's zijn onderzocht en ze hadden een soort koliek dat ongeneeslijk was en 1 op de 100 paarden kreeg dat en wij hadden er 2. Het lag gelukkig niet aan ons dat stelde me best gerust. Ik ben nu 16 en als er een paard koliek heeft raak ik helemaal in paniek ik heb er bijna een soort trauma aan over gehouden en vooral mijn vriendin heeft het lastig want zij reed op Danielle en oma heeft een paard voor haar weergekocht maar hij is heel gevoelig voor koliek dus elke keer als hij weer koliek heeft worden we er weer aan herinnerd maar als we maar iets aaneen paard merken bellen we meteen de dierenarts. BETER EEN KER TE VAAK DAN TE WEINIG

antano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:40

Gister was ik bij mijn paard en die had ook last van licht koliek toen heb ik met haar gewandeld.
En als er iets was zouden ze waar ze op stal staat meteen de da bellen .
Maar daar zeiden ze tegen ons dat koliek heerst Verward op een manege waren er ook verschillende paarden met koliek geweest .
Ik dacht dat het door verkeerde of te veel voeding kwam .
Gr Elise

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 17:50

antano schreef:
Gister was ik bij mijn paard en die had ook last van licht koliek toen heb ik met haar gewandeld.
En als er iets was zouden ze waar ze op stal staat meteen de da bellen .
Maar daar zeiden ze tegen ons dat koliek heerst Verward op een manege waren er ook verschillende paarden met koliek geweest .
Ik dacht dat het door verkeerde of te veel voeding kwam .
Gr Elise

Er zullen vast periodes zijn dat er meer koliek is dan in andere periodes. Maar om nou te zeggen dat het heerst... Het is niet iets dat besmettelijk is ofzo.
Misschien nu omdat de weide gewoon te kaal is waar ze op staan en dingen gaan eten waar ze beter niet aan kunnen komen. Of dat water he.. Maar affijn, vandaag hebben ze in ieder geval op een andere weide gestaan. Niet mijn pony en dat andere paard, maar wel de rest. Vanaf morgen ga ik hem weer een paar uurtjes op de wei zetten...

@ Bella_Donna: Wat naar zeg om zo twee van je paarden te verliezen. En helemaal ongeluk als ze beide zo'n zeldzame koliek hadden! Ach gut

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:17

Koliek is toch niet besmettelijk ik dacht altijd dat als iets heerst dat het dan besmettelijk moet zijn.
Als veel paarden koliek hebben ligt dat toch dat er een plotselinge verandering is wat alle paarden dan merken. Ik denk dat het is dat het nu koud is of ze hebben sneeuw gegeten. Of er is opeens ander voer gevoerd.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:21

@ Stacy ja dat gebeurd t is niet grappig! Maar mn oma (daar waren ze van ik doe al het werk voor haar) had al 17 jaar geen pech gehad. Ik kan wel zeggen dat we er een nieuw paard voor weer hebben waar we heel blij mee zijn omdat hij zo goed is maar dat paard kan nog zo goed zijn hij is voor mij niet hetzelfde als DAnielle want hij is niet bij ons geboren en Daan wel dat maakt zo'n paard bijzonder