draagvermogen van een pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantalsilas

draagvermogen van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:12

Min welsh/shet appaloosa is nu 2.5 jaar,hoog 1.14M. Over een half jaartje willen we met rijden beginnen,wat is de regel om aan te houden wat voor gewicht hij kan dragen op zijn rug?

dorientjuh

Re: draagvermogen van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:33

Ik zou bovendien nog maar even iets langer wachten met inrijden, nu nog ongeveer een jaartje. Longeren enzovoorts kan natuurlijk al wel.

Het draagvermogen is moeilijk te zeggen, omdat het een kruising is, maar gezien de grootte schat ik de draagkracht tot ongeveer 55 kilo, maar in het begin het liefst nog wat minder, aangezien hij nog spieren moet ontwikkelen.
Maar dit is maar een vage schatting, ik ben hierin nl absoluut geen expert, dus wacht nog even de andere reacties af zou ik zeggen Pling

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:00

Ik sluit me bij Dorientjuh aan. Ik zou in elk geval nog even wachten met het echte inrijden. En 55 kilo is wel de bovengrens hoor. Maar hoevaak wil je erop gaan rijden? Het kan heus geen kwaad als er een keer iemand van 60 op rijdt, maar als er iedere dag op de pony gereden wordt zou ik dat persoonlijk door iemand laten doen van hooguit 45 kilo.
Succes!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:21

als je buiten wil rijden kan je het paard over ruim een half jaar naar mijn idee wel inrijden! Maar als je wil gaan dressuren of springen, dan zou ik nog een jaar wachten!!
Ik weet niet of je wel concreet een gewicht kan schatten als grens, maar het lijkt me logisch dat je er niet elke dag iemand van 50/60 kilo opzet!!

Ik vind zelf dat je longeren ook niet te vaak moet doen omdat de achterbenen dan overbelast kunnen raken bij zo'n jonge pony!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:24

Welshxshet is denk ik toch best een stevig paardje.
Ik zou alleen nog even wachten. Over een ruim half jaartje gaan longeren en aan dingen laten wennen en daar gewoon lekker de tijd voor nemen.

Ik denk dat zo'n paardje een 50 tot 55 kilo inprincipe wel moet kunnen dragen.