hooi van langs de weg goed of slecht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

hooi van langs de weg goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 15:48

wij kunnen hier in de buurt van een loonbedrijf in de zomer hooi krijgen ... is gewoon een kiepkar vol met hooi van langs de weg wat ze dan op de weide storten ..
ik heb er zelf mijn bedenkingen over want is dat gras niet vergiftigt met uitlaat gassen enzo ? en opzich maakt het plastic afval wat er in zit niet uit want dat vis ik er wel uit ..
maar zouden ze er niet ziek van worden ...?

confetti

Re: hooi van langs de weg goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:55

Persoonlijk zou ik het niet doen, want je weet niet wat er allemaal inzit aan afval en wat de gevolgen daarvan zijn. Hier in de bermen zie je bijv. veel St.jacobskruid (als ik het zo goed zeg) en dat is voor paarden erg giftig.Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:55

Ik vind het pruthooi. En jij kan echt niet elk stukje plastic eruit vissen, zeker niet als het een paar keer geschud is. En wat als je paard daar wat van binnen krijgt....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:59

Bermhooi heeft meestal erg veel verontreinigingen. Denk hierbij aan scherpe blikjes die door de maaier zijn geweest, plastic, patatbakjes en alle andere rommel die mensen in de berm/uit de auto gooien. En dat is heeel erg veel, kan ik uit ervaring vertellen.

Planten die langs een drukke weg en/of langs een zwaar bemeste akker groeien bevatten meer toxines.

Daarnaast groeien er zeer veel andere planten in de berm: het is niet zuiver gras. De kans op giftige planten zoals Jacobskruid is natuurlijk ook groter dan wanneer je hooi van een boer met grasland koopt.

Het enige voordeel van bermhooi is de prijs. Zelf zou ik bovenstaande risico's niet nemen als het gaat om de gezondheid van mijn dieren.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:01

Bermhooi is inderdaad een stuk goedkoper maar ik zou het risico ook niet nemen. Ligt echt altijd van alles in de bermen en straks krijgt je paardje wat binnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:21

Dennis heeft jaren bermhooi gehad. Ik heb hier geen enkel probleem mee gehad. Je vond idd wel eens een blikje oid, maar verder was het prima hooi.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:32

Hangt sterk af uit welke berm dat hooi komt Haha!
Als het een jou bekende berm is, waarvan je weet dat er geen rotzooi ingegooid wordt of groeit, dan kun je het eventueel doen. Zelf zou ik er niet zo voor kiezen.
En je wilt niet weten wat er allemaal in zo'n berm terechtkomt, tot maandverband aan toe. Vork

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 09:22

gatsiedarrie ..... lekker hoor en ik zat er nog aan te denken om bermhooi te nemen maar om dan ineens me paard met maandverband in zijn mond te zien vind ik wat minder smakelijk Clown
ik ga denk ik bij dat loonbedrijf nog even vragen of als hij bij een schone berm heeft gemaait hij dan het hooi naar ons toe wil brengen
want er is natuurlijk verschil tussen de bermen ..
en je hebt vaak stukken die een heel eind van de weg af liggen .. dus meschien is dat een optie Bloos

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:32

Het scheelt natuurlijk nogal of het van de berm van de provinciale weg komt of dat het van een landweggetje is...

Gewoon proberen de herkomst te achterhalen en dan eens gaan kijken wat daar allemaal groeit en ligt, dan zie je vanzelf wel of hooi daarvan je aanstaat of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:57

Ik zou er niet aan beginnen, tenzij je heel zeker weet waar het vandaan komt. Er zijn betere bezuinigingen op paarden houden te verzinnen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 10:01

en welke zijn dat ...
het is omdat we over een tijd naar ons eigen landje gaan en dat best prijzig is dus alle tips om geld uit te sparen zijn welkom .... barst maar los

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:02

Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om bermhooi te voeren. Al is het maar vanwege het tegenwoordig alom aanwezige Jakobskruiskruid.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:10

Over gifstoffen gesproken: ik vermoed dat je door de uitlaatgassen vooral lood (hoewel steeds minder met de loodvrije benzine) en PAKs in het gras krijgt. Niet zoveel dat je paard meteen allerlei problemen krijgt, maar dit zijn wel stoffen die in het lichaam ophopen en uiteindelijk allerlei problemen kunnen geven die je niet zo snel met het hooi in verband brengt (bijv. een minder goede afweer tegen ziekte).

Hangt er ook sterk van af uit wat voor wegberm: langs een snelweg zou ik zeker niet doen, langs een boerenlandweggetje valt te overwegen (hoewel je dan misschien weer allerlei bestrijdingsmiddelen er op krijgt uit de akker aan de andere kant van de sloot ...).

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:10

Is slecht, je weet niet wat er in ligt, misschien lagen er wel blikjes en plastic in.

ikkie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:21

is slecht je weet nooit wat er allemaal in de berm ligt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:27

Ik zou het nooit voeren. Er zitten allerhande verontreinigingen in. Die je kan zien en onzichtbare. Denk aan afval van automobilisten (glas, blik, plastic etc) en PAK's, lood en dergelijke. Verder zit er vaak een hoop onkruid in, denk hierbij aan Jacobskruid, distels, klaprozen en boterbloemen, welke schadelijk zijn voor je paard.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:58

Nooit doen er kan vanalles in zitten flesjes eet hij misschien niet op maar wat nou als er per ongelijk een scherp stuk glas in zit van na een ongeluk en je pony krijgt dat in de maag?? Jaaa dan is het scheur in de maag en laten inslapen dat paardje! Nooit doen je kan nooit weten en beter het zekere voor het onzekere

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:36

Ik heb een hekel aan bermhooi, Adolf krijgt dat ook. Er zit idd heel veel plastic in, blikjes enz. Als ik bij Adolf kom ligt er altijd troep in zijn stalletje, hij eet het gelukkig niet op!! Ik vind het hooi ook een beetje 'stug' als je dan aan kuilgras voelt, weet je vast wat ik bedoel!! En een poosje terug zat er een bramentak door, die prikken nog steeds, ook al zijn ze gedroogd :S

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 19:02

ok ik ben overtuigt ... ik ga het niet doen ..... beter iets meer betalen dan later geen paard hebben door die rotzooi

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:17

in de regel zit er vanalles in berm hooi

kijk plastic en ander rotzooi kan je der uithalen maar
dioxine en bv st jacobskruid wat tegen woordig helaas in bijna iedere berm staat , niet

persoonlijk zou ik een paar stuivers meer besteden en kiezen voor gegarandeerd st jacobskruid vrij hooi etc etc