Weide-afrastering en stroomapparaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Weide-afrastering en stroomapparaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 13:51

Ik ben dus een 0 op dat gebied en zat net wat te surfen op o.a. Agradi.

Wat voor soort apparaat moet je hebben en wat voor soort afrastering voor niet al te veel land?
Er staan al houten hekken omheen maar aangezien ik kluiven op het hout wil voorkomen wil ik een stroomdraadje spannen langs de bovenste planken.
Verder moet ik nog 1 stuk helemaal opnieuw omheinen. Dat is ongeveer 23 m lang en 10 m breed.

Alle tips zijn weer welkom voor deze beginnende aan huis paardenhouder Knipoog

DubbelFun

Re: Weide-afrastering en stroomapparaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:08

Gewoon de kleinste kapaciteit nemen die ze hebben, dat is groot genoeg voor wat jij wilt. Maar wel speciaal voor paarden anders is de stroomgift te gering.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:14

Kun je hem op het lichtnet aansluiten of moet je een accu-apparaat hebben?
Ik denk dat je met een eenvoudig dun stroomdraadje al heel wat kunt doen, daarop heb je ook niet te veel stroomverlies, en bovendien is het alleen maar tegen het aanvreten... Ik zou dan wel afstand-isolatoren nemen. Gewone potjes zitten te dicht op de plank zodat ze (mischien?) alsnog aan kunnen knagen...

Heerlijk he de paardjes bij huis! Het is voor mij nu eerst de een-na laatste dag. Zaterdag gaat Des door naar het nieuwe pension. Iedere keer als ik hooi of stro pak (achter onze stal opgeslagen) zie ik het stukje weiland liggen dat bijna van ons was geweest. Iedere keer baal ik weer als een stekker. Ach gut het had zo anders kunnen zijn, als ie kerel maar niet zo koppig was....
Wie weet komt ie nog eens tot inkeer. Ben iig weer aan het sparen, gaat niet hard (afgelopen maand maar 25 euro), maar alle beetjes helpen mee! Kunnen we over een paar jaar mischien weer een bod doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:17

http://www.gallaghereurope.com/

Misschien heb je hier wat aan?

Verder heb ik zelf om de wei op te splitsen 12 mm dik lint.
Knapt meteen als ze erin komen en dat vind ik een veilig gevoel.
Misschien is dat ook wat om bij het hout te doen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:27

Wij hebben thuis een supersonisch geimporteerd apparaat omdat we schapen hebben en 20 hectare hebben afgerasterd, dit werkt erg goed maar is een beetje overdreven Haha!

Daarnaast heb ik een Ako A2000 met een zonnecel voor als de paarden ergens anders staan, een ideaal apparaat, werkt op zowel de zonnencel als op een autoaccu alsop het lichtnet.
Werkt perfect voor kleinere percelen.
Afbeelding
Momenteel staat hij boven te niksen dus als je wilt mag je hem wel eens uitproberen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 12:36

Verder nog ervaringen van mensen?

Wat bv. een goede prijs-kwaliteitverhouding is?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:26

Ik heb ook een gallagher accustroomappararaat (leuke voor galgje Haha! )
Ben er erg tevreden over. De paarden lopen er ongeveer 8 maanden per jaar achter een draadje dat deze van stroom voorziet en ik moet maximaal 1x per jaar de accu vervangen.
Maar als ik de keuze zou hebben zou ik gaan voor een lichtnet apparaat. Deze heeft een veel betere stroomvoorziening en komt daardoor strerker door en is goedkoper in aanschaf en gebruik.

Voor een geheel nieuwe omheining zou ik breed (bruin) lint gebruiken. En verder proberen om altijd een dubbele omheining te hebben richting de straat. Al is het maar met een klein stroomdraadje op een meter van de eigenlijke omheining. Als ze panieken dan stoppen ze vaak als ze het eerste draadje hebben gevoeld en stampen dan niet door.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:32

Citaat:
Voor een geheel nieuwe omheining zou ik breed (bruin) lint gebruiken.

Is er een reden waarom je bruingekleurd band aanraadt? Is een lichte kleur niet zichtbaarder en daardoor veiliger?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:54

Je hebt gelijk dat wit zichtbaarder is. Maar ook heel lelijk om naar te kijken (mijn mening Haha! ). En ik heb de ervaring dat als je paarden 1x laat zien waar het draadje loopt, ze er niet vlot doorheen knappen. En dan heb ik het dus over zo'n dun stroomdraadje. Zeker niet als je bij het eerste loslaten even een persoon laat staan bij het verste uiteinde. En als ze eenmaal weten hoe de wei gevormd is dan is dat witte lint alleen maar storend.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:04

* loopt 3 meter opzij*
Op mijn doos staat Porta Fence B20. Dat is een klok van gallagher.
Geeft voldoende stroom voor 1,5 hectare.
Ik heb deze aangeschaft omdat mijn kleine opdonder bij te weinig stroom op wandel tocht ging.
Ik heb 4 soorten draad (zoekt smilie die op hoofd krabt Tong uitsteken )
Ijzerdraad, maar dat vind ik helemaal niks. Stel dat het losschiet.
Heel dun rond lint, slijt zo hard.
Dik rond touw, doet te weinig zijn werk.
Dan wit lint. Ongeveer een cm of anderhalf breed. Is heel goed te zien in het donker en doet vrij goed zijn werk. Er is mij verteld dat je moet kijken naar hoeveel stroomdraadjes er in het lint zitten. Hoe meer, hoe beter omdat de kans om stroom te krijgen dan hoger ligt.

Verder heb ik buitenom palen en binnenin pikpalen. Pikpalen vind ik erg handig om vakken mee te maken omdat je ze optilt en ergens anders neer kan zetten als je dat wil, wat dus veel meer tijd kost met palen als vakverdeling.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:14

In de grote wei staat een Gallagher (als je dat tenminste zo schrijft) die 5 km bij lichte begroeiing aankan. Dat is een accu-aparraat.
Aan huis heb ik een lichtnetaparraat, merk weet ik zo even niet *ik zal zo even gaan kijken* en die kan tot 10km draad aan.
Die aan huis is trouwens erg super!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:43

als je wei aan huis ligt, zou ik altijd een lichtnetapparaat nemen die zijn goedkoper in gebruik. Belangrijk is om goed te aarden dat vergeten veel mensen. Als stroomdraad goed is geaard, is de schok groter die ze krijgen. En gewoon een goed merk kiezen en opletten voor hoeveel meter stroomdraad het apparaat maximaal is. (als je bijvoorbeeld drie draden boven elkaar doet, moet je ze wel alledrie tellen en de stroom doorverbinden met ijzerdraadje) Ik heb het kleinste lichtnetapparaat voor paarden van Galagher, is geloof ik tot 1000 meter draad. Hoe meer draad, hoe zwaarder het apparaat moet zijn.