natuurlijk bekappen. Springen? Nadelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

natuurlijk bekappen. Springen? Nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 21:27

Wat zijn volgens jullie de nadelen van natuurlijk bekappen?

Volgens de promotors ervan kun je rustig een parcours springen op blote hoeven. Maar wat zijn jullie ervaringen hier mee? En dan bedoel ik niet alleen een B parcours, maar volledig de wedstrijdsport in.
Kan dit? Mijn gevoel zegt dat ijzers+stoten toch meer grip geven.

Klopt het dat de hoeven warmer zijn als je natuurlijk bekapt? Die verhalen gaan ook namelijk. (is eigenlijk niet echt een nadeel natuurlijk. doorbloeding is dan beter)

Zijn er in jullie ogen nog meer nadelen?

Of vind je dat er meer voordelen aan verbonden zijn?

Anoniem

Re: natuurlijk bekappen. Springen? Nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:41

mijn pony heeft tot de m2 gesprongen op blote voeten bij zijn vorige eigenaar.Ik zelf sprong ook 1 meter met hem op blote voeten en mijn nicht nog hoger.
Ijzers worden er enkeld onder gezet als de hoef zelf niet sterk genoeg is.
De hoeven van mijn paarden hebben altijd een normale (lauwe) tempratuur als die heet zou zijn hebben ze koorts Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:56

De ijzers met proppen/kalkoenen of hoe die dingen maar mogen heten eronder zorgt er alleen voor dat een paard niet uitglijdt, maar dit kan ook een nadeel zijn. Het stopt het paard te vroeg in de beweging waardoor het ook blessure gevoeliger is.
De site waar ik veel over natuurlijk bekappen gelezen heb is deze Klik hier. Zij beweerden destijds, bij mijn vraag hierover, dat ze een tijdje een lid hebben gehad, die met haar pony Z2 springen was, op blote voeten. Ook op gras..
Maar ja, als je echt een heel druk paard hebt, wat niet te houden is met springen, dan zou ik toch liever gaan voor met ijzers en proppen... Ja

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:21

ik geloof ook niet dat een paard met natuurlijk bekapte hoeven anders zou springen dan met gewone bekapte hoeven.

en ik kan me wel indenken dat paarden met slechtere doorbloedde hoeven kouder aanvoelen. het mechanisme komt beter op gang door natuurlijk bekappen dus levert dat warme hoeven op.
da's bij mensen hetzelfde; bewegen is warmte.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:12

Je kunt bij het bekappen de steunsels langer laten voor meer grip. Zelf is mijn paardje natuurlijk bekapt, maar ik spring geen wedstrijden op gras. Voor mijn gevoel zou een paard te weinig grip hebben, maar de bekappers zelf zeggen dat het wel goed gaat. Mijn gevoel is misschien ingegeven door wat al jarenlang traditie is.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:28

Mijn paard was dan niet natuurlijk bekapt, maar liep wel op blote voeten toen ik L met haar sprong.
Een droge wedstrijd (enkele dagen droog ervoor) was wel te doen, maar als het ook maar even regende, dan kreeg je malle glijpartijen (met blessures ten gevolge).
Ik zou het risico niet meer willen lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:59

Warme hoeven klopt. Ik bekap mijn paardje zelf, volgens de witte lijn methode. En hij heeft altijd redelijk warme hoeven, zonder dat ze ontstoken zijn (dat verschil voel je wel). Heel raar, je bent gewend dat een hoef koud moet aanvoelen, maar eigenlijk betekent dat dat de hoef slecht doorbloed is Nagelbijten / Gniffelen .

Op http://www.hoefnatuurlijk.nl staat een aantal voorbeelden van prestatiepaarden. In endurance, springen, dressuur en drafsport.

Daar staat ook beschreven dat een paard evengoed grip heeft op blote pootjes. Je kan de steunsels zodanig bewerken dat je een natuurlijk kalkoen erin vijlt. De werking van kalkoenen in ijzers is te vergelijken met volleybalschoenen in een sportzaal. Als je een te abrupte beweging maakt, blijft je voet achter en is de blessure alleen maar groter!

Voor mensen die geïntereseerd zijn in ervaringen etc. Kom eens langs in: [HK]de natuurlijk bekappers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:06

Ik ben onderuit gegaan door douw op het gras, blootvoets, in een 50 cm oefen parcours
Mijn teen ziet er 10 jaar later nog niet normaal uit.
Nee laat maar, ik heb nog geen last gehad van paarden die last hadden van de ijzers. Dus laat ze er weer lekker onder timmeren Tong uitsteken

En de paarden die voor op ijzers staan en achter niet, daar voelen de hoeven gelijk qua warmte van.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:22

Ik zou het niet durven, op droog gras gaat het misschien wel, maar in Nederland heb je toch regelmatig dat je op nat gras moet springen en zelfs een B-parcours spring ik niet zonder mijn schroeven in.

Moet zeggen mijn paard ik vierkant beslagen, maar heb gister nog aan haar hoeven gevoeld en deze voelden zeker niet koud aan, eerder lauwwarm. Dus ze heeft zelfs met ijzers om een goede doorbloeding, bijzonder paard dan denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:11

Die site van hoefnatuurlijk.nl ken ik wel. Maar nu vraag ik mij af, je blijft van de zool af, maar je paard moet wel vrij laag op de verzenen staan. Hoe kun je nu de steunsels wel laten groeien? Vijlen jullie die niet mee?

Dus springen is inderdaad niet altijd handig zonder ijzers (precies wat ik al dacht en wat m'n gevoel ook zegt, hoewel ik ook wel een aantal parcoursen zonder ijzers heb gereden, zelfs met regen).

Maar buiten het springen, zijn de natuurlijk bekappers tevreden met het natuurlijk bekappen?

En wat is nu precies het verschil tussen natuurlijk bekappen en de strassermethode (het komt mij over als meer een paard in het algemeen natuurlijk houden)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 09:32

Mijn paard heeft gewoon bekapte hoeven (zonder ijzers weliswaar) maar die voelen ook warm aan, absoluut niet koud. Ik rij er dressuur mee en heb nog niet de behoefte gehad om ze te beslaan voor wedstrijden, dit gaat prima zo, hij heeft er prima grip mee.

Qua springen denk ik dat het op zand niet zoveel uitmaakt, maar zodra je op gras moet starten wat nat is en de hindernissen hoger worden, je een probleem krijgt tijdens de landing. Als ik dan voor de keus zou staan zou ik er zeker ijzers met proppen onderdoen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 09:53

nano schreef:
mijn pony heeft tot de m2 gesprongen op blote voeten bij zijn vorige eigenaar.

M2 met springen????????????????

Oke, maar zonder hoefijzers geen proppen in en met glad gras glij je dus snel uit. Ik heb het wel vaker gezien en het is voor de pony ook niet fijn. Gaat gespannen lopen in de bochten en springt ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 09:55

Knap hè M2 springen zonder ijzers Haha!

Weet je meteen hoeveel ze er werkelijk vanaf weten hoeveel geloofwardigheid je er aan moet nemen Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:38

Ach wat, met mijn pony heb ik L3 gesprongen hoor. Knipoog

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:21

ik heb met mijn pony Z gesprongen(of misschien wel Z2 Haha! )
zonder ijzers...pony kon het goed aan!! was sterk!
liep zelfs M paarden en mocht het Z in(ZZ/E) hij liep ook M SGW zonder schoenen!!

de vos die ik nu rijd loopt ook L zonder, maar daar heb ik nog niet buiten mee gesprongen op concours...maar als die het kan...dan laat ik het lekker zo!! Knipoog

mijn 1e pony liep liep ook M zonder ijzers...
oftewel ik heb nog nooit een beest gehad met ijzers Haha!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:55

Marliesje schreef:
Ach wat, met mijn pony heb ik L3 gesprongen hoor. Knipoog

Ikke lekker L4 Tong uitsteken

Ik ga ook niet met mijn paarden op concours zonder ijzers. In de zomer al helemaal niet. Lijkt me toch sterk dat ze zonder ijzers net zo kort kunnen wenden en hard kunnen galopperen, als met ijzers met schoeven er onder Verward
Ik denk dat het tot het L best wel gaat, maar als je vanaf dan fatsoenlijk mee wil doen word het moeilijk.
Ik heb ook eigenlijk nog geen nadelen ondervonden van hoefijzers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:56

Z0nder ijzers springen gaat best. En als je bij gladdigheid bang bent op uitglijden doe je springschoenen om.

Die zijn er speciaal voor gemaakt om dan meer grip te krijgen in de zachte grond.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:58

karuna schreef:
Z0nder ijzers springen gaat best. En als je bij gladdigheid bang bent op uitglijden doe je springschoenen om.

Die zijn er speciaal voor gemaakt om dan meer grip te krijgen in de zachte grond.

Nee, die zijn gemaakt tegen het aftrappen van het hoefijzer. Deze geven totaal geen grip, want zitten om de hoef en niet er onder!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:03

Ik heb ze er wel altijd voor gebruikt. Kennelijk steeds geluk gehad dan.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:09

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:27

Een B parcours op blote voeten wil prima vind ik zelf. Maar als je in het L voor de prijzen wilt rijden zul je toch aan het ijzer moeten omdat je op blote voeten domweg niet zo snel de bocht om kan als met ijzers met proppen. Ik draai overigens wel proppen naar de omstandigheden. Bij droog weer een klein rond propje, bij nattigheid en lang gras een langere prop, mn. achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:30

schoentje schreef:
karuna schreef:

Nee, die zijn gemaakt tegen het aftrappen van het hoefijzer. Deze geven totaal geen grip, want zitten om de hoef en niet er onder!

Ik denk dat ze met springschoenen die dingen die helemaal om een hoef heen gaan bedoeld, ipv ijzers.
Zover ik weet mag je per 1 april 2005 hiermee gaan dressuren, geen idee of je er ook mee mag gaan springen.
Maar tot nu toe is het in iig verboden geweest.
Dus een antwoord, waar je weining aan hebt.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:36

schoentje schreef:
karuna schreef:

En kunnen nog nare dingen voorkomen.
Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:44

AUW, wat een rotfoto....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:09

Het zal in theorie best wel mogelijk zijn om zonder ijzers op nat gras te springen, maar ik ga het niet testen als jullie het niet erg vinden.
Ik denk ook dat een pony zich makkelijker zal redden dan een paard om de een of andere reden vind ik pony's van zichzelf handiger met springen dan paarden.

En als het gras en de bodem een beetje goed is moet het vast kunnen maar ik zou toch geen barrage door durven knallen zonder stiften. Ik heb het zelf op concours bij de paarden ook nog niet gezien da iemand dat deed (maar ik let er niet altijd op moet ik wel zeggen)