Met paard over de grens, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

Met paard over de grens, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:39

Eigenlijk wilde ik de zoekmachine gebruiken, maar dat gaat een beetje moeilijk als die er tijdelijk niet is. Knipoog Naja dan maar zo.

Ik ga over 2 weken met Babar een week lessen bij een IJslanderstal in Duitsland, Billy gaat mee omdat die anders alleen achter moet blijven en hij neemt verder toch geen ruimte in beslag. (shetje Knipoog )

Maar nou vroeg ik me af, wat moet je allemaal meenemen? (paardenpaspoort/ gezondheidsverklaring/...) Heeft iemand hier ervaring mee?
Ze blijven er maar een weekje, daarna gaan ze weer mee terug.

Schoentje

Re: Met paard over de grens, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:43

Je moet je paspoort meenemen en een gezonheidsverklaring van de RVV, dat niet ouder is dan 2 weken...

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:39

Je moet indedaad een gezondheids verklaring hebben van de rvv,maar deze is maar 10 dagen geldig.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:09

schoentje schreef:
Je moet je paspoort meenemen en een gezonheidsverklaring van de RVV, dat niet ouder is dan 2 weken...

En geldig inentingsboekje mocht dit niet in je paspoort staan.

Overigens is de kans de je gecontroleerd wordt aan de grens zeer klein.
Ik woon sinds augustus in Duitsland met de paarden en ben al een stuk of 10 keer de grens over en weer geweest met de paarden (Tinker+Shet) en ben nog geen een keer aangehouden.
Ik haal trouwens ook nooit een gezondheidsverklaring. Dat had me die 10 keer al een aardige duit gekost die nu al niet meer in verhouding staat tot een eventuele boete als je aangehouden wordt.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:34

OOk moet het kentekenbewijs van de trailer aangepast worden, en heb je er een andere bij nodig dus. Ik weet het niet zeker, maar Op mijn manege heb ik daar eens iets van gehoord.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:46

Bedankt voor de antwoorden!

Schatjes: hmm dat klinkt wel een beetje apart, het is toch onlogisch om het kentekenbewijs te veranderen?

flettie: Ja ik zit me ook af te vragen of het wel zin heeft en je niet gewoon beter dat risico kan nemen, ik ga elk weekend gewoon zo over de grens naar Duitsland (zonder trailer dan he) en er is echt nooit controle oid. Maar stel nou dat ze je aanhouden, moet je dan alleen een boete betalen of mag je dan ook echt niet over de grens? Dat laatste lijkt me namelijk wel een erg strenge maatregel Knipoog , en een boete, tja...

Probleempje trouwens, de shet heeft geen papieren niks noppes nada. Dus ook geen paspoort oid. Is echt als "grasmaaiertje" gekocht. Knipoog Tja, en dan?

Voor de terugreis hoef je toch verder niks speciaals te regelen? Ik ga ze daar niet in contact laten komen met anderen paarden, je weet natuurlijk nooit of ze iets oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:58

Ik ga in duitsland stage-lopen en neem Lucky ook mee. Mij is verteld dat je alle papieren moet meenemen als je die hebt en een paspoort, de kans dat je gecontroleerd word is nihil en als ze je controleren weten ze niet wat je verder nodig heb.

Ik waag het er gewoon op.. Knipoog

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:41

is de shet wel gechipt dan,anders mag deze zo wie zo niet vervoerd worden.
Om de grens over te gaan heb je wel paspoort nodig.
De rvv deed bij ons moeilijk over het feit dat zijn aftekeningen er niet in waren getekent.
volgens mij is zwart bont toch wel te herkennen.
Als je toch de grens over gaat zonder paspoort,loop je het risico dat ze je pony in beslag nemen.
Volgens de rvv loop je dat risico al als je geen gezondheidsverklaring kan tonen.
Dat is dus wel iets meer als alleen een boete.
Die van mij gaat ook weer mee op vakantie naar Duitsland en ik laat de rvv dus maar weer komen,ik wil het risico niet lopen dat ik haar straks kwijt ben,zie haar maar weer terug te krijgen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:53

Als een paard vervoerd wordt is een paardenpaspoort verplicht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:59

Even iets anders. Soms smaakt het water in het buitenland anders en sommige paarde drinken het dan niet. Als je er een klein scheutje limonadesiroop door doet drinken ze het wel. Heeft een keer in P&S gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:55

had ik er niet bijgezet dan een paspoort verplicht is dan? dan bedoelde ik iig wel! Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:36

als je een week daar verblijft moet je idd een gezondheids verklaring van de rvv hebben
alleen weet wel dat dit stervens duur is
en de kans dat je aangehouden word is vrijwel nihil
paspoort en papieren is zowiezo verplicht, maar gezondheids verklaring is alleen verplicht bij verblijf langer als een dag in buitenland
kunt altijd zeggen dat je in duitsland les krijgt oid.
als je al word aangehouden, is de kans superklein dat je de tweede maal nog eens word aangehouden
ik heb een aantal jaren varkens vervoerd over de grens, maar ben geen enkele keer in duitsland aangehouden
en varkens zijn risicovoller als wanneer je een paard de grens over brengt
mocht er tegen die tijd kippenpest of varkenspest oid uitbreken, dan zou ik wel de rvv laten komen omdat het risico dan wel heel erg veel hoger word

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 20:55

Nogmaals bedankt voor de antwoorden!

Tja ik zit nu een beetje te twijfelen of je beter gewoon het risico kan nemen en de gezondheidsverklaring niet doen (de rest wel), of toch maar wel volgens de regels.
Ik ga het er in elk geval nog met de eigenaresse over hebben (ze zijn namelijk niet van mij) en ik zal eens even moeten zoeken waar al die papierzooi eigenlijk ligt, die is volgens mij al lang niet nodig geweest. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:18

Een RVV verklaring word vooral duur door het consult van de RVV arts. Bij 2 paarden zit je dan al zo over de 100 euro. Ze krijgen dan ook een loodje.

Je moet hoe dan ook je paspoorten op orde hebben. Als dat allemaal netjes is bijgehouden, dus de entingen kloppen e.d. zou ik bij controle gewoon zeggen dat je in duitsland gaat trainen (voor 1 keer)

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:53

Ze krijgen geen loodje hoor,dat is alleen als je buiten europa gaat.
vroeger was dat wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:29

Zweden is toch nog steeds Europa? Die van mij krijgen altijd een loodje.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:55

inderdaad ja,vreemd.
als ik naar Duitsland gaa,krijgt ze er geen

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 21:32

schaduw schreef:
Als je toch de grens over gaat zonder paspoort,loop je het risico dat ze je pony in beslag nemen.
Volgens de rvv loop je dat risico al als je geen gezondheidsverklaring kan tonen.
Dat is dus wel iets meer als alleen een boete.
Die van mij gaat ook weer mee op vakantie naar Duitsland en ik laat de rvv dus maar weer komen,ik wil het risico niet lopen dat ik haar straks kwijt ben,zie haar maar weer terug te krijgen.

Sorry dat ik het topic nu omhoog schop, maar dit vroeg ik me toch nog even af. Weet je zeker dat ze je paard dan afnemen? Want dit lijkt me wel een erg vergaande maatregel... En is er misschien iets van een algemene website van de rvv? Ik heb gezocht maar kon niks vinden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:28

Ik geloof niet dat ze zomaar je paard in beslag nemen.

Een plombje (loodje) hoeft idd niet meer ook niet buiten europa, als ze een paspoort hebben. Hier moet wel de aftekeningen door een DA in geschetst zijn.
Dit vertelde de RVV arts die vorige week een verklaring af moest geven bij ons voor een paard dat naar de VS ging.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:24

dit werd gezegd door de controleur van de rvv.
Ze hebben wel een site maar deze kan ik ook niet vinden.
Voorheen stond er informatie op de site van het knhs maar sinds deze site veranderd is kan ik het ook niet meer vinden.
Ik heb wel het tel nr. van de rvv als je deze wilt hebben stuur je maar even een pb,dan zal ik het opzoeken.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 09:42

Naja, ik geloof wel dat de controleur dat tegen je heeft gezegd, maar ik weet niet zeker of ze zoiets ook echt uitvoeren. Knipoog Bedankt voor je aanbod, maar als ik daar bel zeggen ze waarschijnlijk hetzelfde als wat jij zei. Lachen