Westrijden met Barefoot zadel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djimmert

Westrijden met Barefoot zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:00

Ik wil eind vd zomer een B-proefje starten met mijn jonge paard MET Barefoot zadel. Heeft iemand dit al eens geprobeerd en werd dit toegestaan? Ik heb nl. begrepen dat er niets over in het KNHS regelement staat maar dat het niet gebruikelijk is, ik wil dus graag weten of iemand al werkelijk is gestart met zo'n zadel en wat er van gezegd werd.

Dennis

Re: Westrijden met Barefoot zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:31

Wat ik begrepen heb mag je tot (of tot en met) de M met je BF starten.

Ik ga waarschijnlijk ook met mijn BF starten als mijn pony's er klaar voor zijn(heb ook een Wintecje liggen die op de pony's past).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:16

Artikel 144 uit het reglement zegt:
Citaat:
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een
deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van
onderhoud verkerend engels (dressuur)zadel

, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.

Ik denk dat het niet als Engels (dressuur)zadel wordt gezien en je er dus niet mee mag starten. Boomloos is niet verboden...tenminste er staat nergens dat je "Engelse (dressuur)zadel" in het bezit van een boom moet zijn. Haha!

Over deugdelijk kan men altijd ook nog een discussie opstarten, er is iemand op bokt die bij de ponyclub is weggestuurd vanwegen een boomloos zadel (ondeugdelijk, was het). Tong uitsteken

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:04

Iemand die met een Torsion op een Fries rijdt heeft het aangekaart bij de KNHS - het is toegestaan.
Het moest een Engels zadel zijn - maar een Kieffer dan? Nou ja, eh, dat bedoel ik niet, maar een Engels model. Tja, kunt u dat nader definieren? Nee... Is het dan toegestaan? Eh, ja...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 00:28

vat het echt niet....
men wil tradities behouden en dressuur rijden met een hoedje
maar de tradities vwb zadels kan overboord... wat krijgen we dan...
Anky met een boomlooszadel en (cowboy)hoedje op de OS?
ik heb geheel niets tegen boomloze zadels of die mensen die ze gebruiken... en ben ook geen voorstander van tradities, maar of tradities in zijn geheel of tradities overboord en vergeten

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:52

Alane schreef:
ik heb geheel niets tegen boomloze zadels of die mensen die ze gebruiken... en ben ook geen voorstander van tradities, maar of tradities in zijn geheel of tradities overboord en vergeten

Ik heb de keus: of boomloos, of niet. Ik kan geen passend dressurzadel vinden en zit er zelf vreselijk pijnlijk in (ben rugpatient). Ik pas al 3 jaar en geen zadelmaker heeft me nog kunnen helpen. Ofwel het zadel is redelijk (meer dan dat heb ik nooit kunnen vinden) en ik kan er niet in zitten, ofwel het zadel past niet. En op mijn Torsion rij ik al jaren vrolijk rond met een vrolijk en ongehinderd paard, ook trektochten en endurance. Dat is toch het belangrijkste?
Als de prestaties goed zijn interesseert 'het plaatje' mij een stuk minder! Als een paard beter loopt met het ene of het andere zadel, of met het ene of het andere bit, wat zou dat? Het is toch het paard wat telt? We dragen toch ook geen sabel meer?
Ik vind echt nog altijd de prestatie van de combinatie niet afhankelijk van zwarte jasjes, lange zwarte laarzen en onnatuurlijk gekapte paarden. Als iemand dat graag doet, prima, maar ik blijf ageren tegen dit soort niet terzake doende regeltjes in de wedstrijdsport.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:04

het is inprincipe heel simpel...
de KNHS is een vereniging en die vereniging heeft leden, op het moment dat je besluit om wedstrijden te rijden of deel wilt nemen aan wedstrijden zul je het eens moten zijn met het reglement.
Je kunt ook lid worden en dan proberen middels een ALV een reglements wijziging door te voeren. Ik bedoel er mee je hoeft geen lid te worden van de KNHS... vraag me af wat er zou gebeuren als sommigen lid worden van een fanfare met hun kledingvoorschriften.....

Dat er niet meer met sabels gereden wordt op wedstrijden heeft niets te maken met het wedstrijdreglement maar meer wettelijke voorschriften.

en even terzijde... het bekappen van paarden op welke manier dan ook heeft mi niets te maken met wedstrijdreglementen of barefootzadels en een dusdanige opmerking geeft mij het gevoel dat het meer een principe kwestie is dan een noodzaak.

Als mensen zo graag wedstrijden willen rijden met paarden die boomlozezadels dragen dan kunnen ze toch hun eigen bond/vereniging oprichten...

Mijn rug is ook niet 100 % en heb nog weer een poosje gereden, dat je dan niet met een dressuurzadel kunt rijden lijkt me vrij logisch (werd mij ook afgeraden door de zadelmaker) omdat je in een bepaalde houding wordt gedwongen (eigenwijs als ik soms ben heb het geprobeerd en de zadelmaker had wel gelijk)... probeer eens een springzadel of VZH richting springen

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:15

Alane schreef:
Als mensen zo graag wedstrijden willen rijden met paarden die boomlozezadels dragen dan kunnen ze toch hun eigen bond/vereniging oprichten...

Waarom zou dat nodig zijn? Waarom is het soort zadel nou zo belangrijk??? Omdat het in het reglement staat? Waarom staat het dan in het reglement? Omdat er toen nog niet anders was...

Alane schreef:
Mijn rug is ook niet 100 % en heb nog weer een poosje gereden, dat je dan niet met een dressuurzadel kunt rijden lijkt me vrij logisch (werd mij ook afgeraden door de zadelmaker) omdat je in een bepaalde houding wordt gedwongen (eigenwijs als ik soms ben heb het geprobeerd en de zadelmaker had wel gelijk)... probeer eens een springzadel of VZH richting springen

Dank voor de tip. Helaas heeft geen Engels zadel mij nog de zit kunnen bieden zoals de Torsion die voor mij biedt. Ik zie niet zoveel verschil - ik kan ook een Heather Moffett zadel aanschaffen, heeft ook geen boom maar lijkt net een tikkeltje meer op een gewoon Engels zadel met boom. Dat is geen bezwaar dan? Het gaat dus om het uiterlijk - niet of de ruiter en het paard er beter mee af zijn. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken, dat ik het zo jammer vind dat die ooit gestelde regels niet per definitie in het belang van paard en ruiter zijn, wat ze imho toch juist wel zouden moeten zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:27

als er geen andere zadels geweest waren op het moment dat die artikelen in het reglement op genomen zijn zouden er nooit geen voorschriften zijn gekomen vwb het type zadel...

Als ik wil gaan judo-en zal ik me ook in zo'n pak moeten heisen... omdat het in hun reglement staat en dat staat er niet in omdat er toen geen andere kledingstukken waren...

voor elke sport zijn er regels waar je je aan te houden hebt, en waarom omdat je geen wedstrijden hoeft te rijden het is geen moeten maar mogen...
jij wordt lid van een vereniging en zult op dat moment de regels moeten naleven die er zijn en die er zullen komen.
Verder is een vereniging een soort van democratie waar de meesten stemmen gelden en niet de minste stemmen... maw als 95 % van de KNHS leden vasthouden aan de regel dat een paard een engels zadel hoort te dragen op een wedstrijd dan kun je je aanpassen of het laten.
Een lichamelijk handicap zou een optie kunnen zijn voor een ontheffing, maar of dat de weg is om boomlooszadel erdoor te krijgen????

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:03

Je gaat nog steeds niet in op het waarom van de regels en het belang van paard en ruiter?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:08

alane schreef:
de KNHS is een vereniging en die vereniging heeft leden, op het moment dat je besluit om wedstrijden te rijden of deel wilt nemen aan wedstrijden
zul je het eens moten zijn met het reglement.

Nee hoor als je lid wordt van een vereniging zeg je daarmee slechts dat je je conformeert aan hun reglementen, niet dat je het er mee eens bent. Belangrijk verschil.

De TS vraagt zich slechts af of het is toegestaan met een barefootzadel wedstrijden te rijden. En het mag blijkbaar.