onderdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 17:27

wie heeft de onderdeken al weer onder zijn winterdeken?die van mij is maar 300grams dus vind het nou wel koud zal ik er aleen bij onder kunne doen?gr emaartje Tong uitsteken

xxappiexx

Re: onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:41

Ik vandaag een 200 grams onderdeken onder d'r 300 grams winterdeken gedaan want ze stond te bibberen.

Ik zit alleen te twijfelen of m'n wollen deken morgenavond wel warm genoeg is op de trailer nu ze weer wat dikker onder dekens staat....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:57

Ik heb nu een wollen onderdeken onder zijn gewone 300 grams dek. Zodra het gaat vriezen doe ik die om.

De meeste mensen vinden het eerder koud dan de paarden. Omdat de mijne geschoren is doe ik een onder deken op, maar ik ben dan ook de enige op stal die dat doet. De meeste paarden hebben nog steeds hun gewone dek op of staan helemaal zonder, en die hebben het beslist niet koud.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:05

Mijn paard is pas weer geschoren (voor het weer begon te vriezen) toen heb ik meteen de onderdeken er weer onder gedaan...

Ik zou die deken eronder leggen zolang het vriest, maar ja als je paard het duidelijk niet koud heeft.... Waarom dan wel...

Op de trailer zou ik voorzichtig zijn, hij staat in die trailer stil en in de stal zal meer isolering zijn als op de trailen...... Een wolle dekentje is IMO dan niet genoeg.......

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:18

tja ik wil het er onder doen omdat ze heel gevoelige luchtwegen heeft,en gauw koud heeft..want ze heeft nog steeds een zomervachtje vandaar Knipoog en beter te warm als te koud vind ik...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:22

Geeft ze dan zelf nog niet aan dat ze het koud heeft.... Als het zo`n kouwkleum is bedoel ik.... Haren overeind ???

Ik zou die deken er dan zeker onder gooien !!! Maar ik ben volgens sommige vaak snel en veel met dekens Bloos

Mijn paard is een giga kouwkleum en hij heeft meestal vanaf september tot eind april een dek op, als het moet nog wel eens langer (zomerdeken dan)

Alle maanden met de R erin zeg maar...... Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:29

ik doe deken er vanvond wel onder want zou tot -8 gaan vriezen...en wij hebben frisse stallen ....dus dan is het nog wel kouder.. Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:52

Ik heb er nu het vriest een 300 grams onder (onder m'n 350 grams), bij iets boven 0 een 150 grams en boven de 5 ongeveer niks eronder.

Mijn paard is geschoren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:01

Emaartje schreef:
tja ik wil het er onder doen omdat ze heel gevoelige luchtwegen heeft,en gauw koud heeft..want ze heeft nog steeds een zomervachtje vandaar Knipoog en beter te warm als te koud vind ik...

Mijn paard heeft ook gevoelige luchtwegen en heb juist het advies gekregen: beter te koud dan te warm aankleden. Ze kunnen als ze het wat te koud hebben door rillen of bewegen weer warm worden, maar als ze te warm staan kunnen ze de warmte met een dikke deken op veel minder makkelijk kwijt. Ze moet het nu dus eigenlijk zoveel mogelijk zelf regelen en dat gaat prima. Ze staat nog steeds onder een ongevoerde Rambo regendeken en als het ook overdag gaat vriezen, krijgt ze een 200 grams op. Maar: dan heeft mijn paard wel een dikke vacht aangemaakt. Het feit dat jouw paard bijna geen wintervacht heeft aangemaakt houd mijns inziens in: of er is iets aan de hand (maar laten we daar nou maar niet vanuit gaan) óf ze heeft het gewoon niet koud. Ik ken iemand (een mens dus) die met dit weer ook zonder jas naar de brievenbus loopt, en daar moet ik dus echt niet aan denken...brrrr ik ben een koukleum en hij duidelijk niet!
Wel moeilijk altijd met dit weer: wat is de juiste beslissing? Bij mij slaat de weegschaal bij twijfel dus altijd naar: beter te koud dan te warm.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:03

Sjors heeft nu zelfs drie dekens op Clown
2 onderdekens ieders 200 gram en een waterdichte winterdeken van 150 gram...
Dan heeft ze het teminste warm. sjors is een appaloosa, ze heeft dus geen bos met haar..