Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
beautylover schreef:het kost gewon super veel geld,,
en zeker in het begin dat je je paard hebt,je moet allemaal nieuwe spullen aanschaffen....
Fielychi schreef:okeej, waar zal ik beginnen??
Kheb zelf geen eigen paard, maar kan wel paar dingetje bedenken:
- door eigen dierenarts keuring laten doen voordat je koopt, niet als ze zeggen: hij is goedgekeurd door hun dierenarts, dan is het goed
- letten op wat je echt wilt voor een paard: recreatie of dressuur, springen? Koop ook een echt geschikt paard voor jouw doeleinde, niet de eerste de beste.
- let op of het ook klikt: maar ook niet een paard dat vriendelijk is, maar geen goed beenwerk blijkt te hebben.
- zorg dat ie gechipt is
- zorg ervoor dat je het dier in goede gezondheid kunt laten verkeren: wormenspuiten, vaccinaties, onderdak, weidegang
jah, verder kan ik nog wel heleboel verzinnen (waarschijnlijk had je deze dingen ook al wel zelf bedacht..), maar als je meningen wilt over dekens, dan moet je toch zelf met een suggestie komen, denk ik!![]()
Je bent er ook veeeeeel tijd aan kwijt. Bedenk je dat je dingen misschien moet gaan missen of minder tijd voor hebt, want je moet nog naar je paard!
Denk gewoon goed na voordat je paard koopt en zoek iemand die met je meegaat die objectief is en verstand heeft van knollies!
Veel plezier!
beautylover schreef:ik zou zeggen kijk op de zoekmachine maar die is er nog niet![]()
ik ben een beetje te lui om alles op te sommen...ik oet even wennen aan het belgische toetsenbord

Nou ik heb sinds een jaar eigen beestjes rond huppelen...enne dit heb ik laten doen en ben ik tegen gekomen enzo
Nou ik heb sinds een jaar eigen beestjes rond huppelen...enne dit heb ik laten doen en ben ik tegen gekomen enzo
ikke schreef:De tip der tips?: koop een paard wat je al enige tijd kent. Zeker voor je eerste paard loop je daarmee een hoop minder risico. Mijn eerste paard was gewoon het manegepaard waar ik al geruime tijd mee reed. Beest was 12, mijn insteek was er een jaar of 6-7 plezier van te hebben (wist ik veel) en dan zou het wel over zijn (lees: paard versleten=afmaken) Uiteindelijk is ze 29 geworden, heel lang gezond geweest, alleen de laatste twee jaar ging het minder, i.v.m. arthrose.
Dat ie gechipt MOET zijn is onzin, zorg er wel voor dat de eventuele ontheffing klopt (kijk goed in het paspoort).
Laat keuren door een goede dierenarts die begrijpt wat jij met je paard wilt gaan doen en daar zijn keuring op afstemd. Het is geen kunst om een paard af te keuren, de kunst is een goede inschatting te maken van de capaciteiten van het paard en of die passen bij de wensen van de nieuwe eigenaar.
Zorg voor kennis. Het is niet noodzakelijk alles zelf te weten, maar wel dat je weet waar je gedegen kennis vandaan moet halen. Voor elk wissewasje de DA laten opdraven kost je een godsvermogen. Bovendien loop je het risico dat een DA zou kunnen gaan denken: oh, zij weer, nou het zal wel loslopen; je paard zal op dat moment maar net wel een serieuze koliek hebben.
Het beste wat ik in het verleden met mijn eigen paardje heb gedaan is actief lid worden van de NVVR. Ik heb daar meer geleerd in een kortere tijd dan waar ook. Niet zonder reden ben ik nog steeds actief lid.
Laat je verder niet gek maken door modegrillen, setjesjagers, doemdenkers, fluisteraars en andere paardenmalloten die uit zijn op de inhoud van je porte-met-niks zonder daarvoor iets zinvols te bieden.
Liesjuh schreef:Ik heb een beetje gekeken naar de tips.. Sorry als ik dubbele dingen vertel..![]()
Mijn eerste paardje was een 3 jarige.. Nog geen 10keer opgezeten.. Ik weet natuurlijk jou rijervaringen niet.. Maar denk ook goed over de leeftijd na.. Een groenpaard neemt meer tijd en geduld met zich mee..
(Na 6 weken hebben we haar terugmoeten brengen, vanwege flinke OC in de achter benen.. Hierna natuurlijk weer opzoek naar een nieuw paard.. Ik wist toen wel zeker dat ik geen groenpaard wilde, omdat ik teveel afhankelijk was van andere mensen)
Nu heb ik dus Partout..
De eerste 3 á 4 maanden zijn het ergst!! Je moet aan elkaar wennen.. Hij moet zijn plaats weten en jij moet geduldig en consequent zijn.. Nu is dat bij elk paard anders, maar ik heb het best heftig gehad met Tout.. Hij is heel dominant.. Die 3-jarige was wat dat te gaat vele malen makkelijker..!
Qua spullen.. Je komt er altijd wel weer achter dat je iets mist en dan ga je maar weer naar de Ruitersportzaak.. Je blijft dus geld uitgeven..
Tip die al vaker gegeven is: Blijf zoeken tot je de perfekte voor jou hebt gevonden.. Is waar.. Maarrr.. Als je die gevonden hebt en je bent hele in Luv.. Ga dan nog even naar een paar andere paardjes kijken.. Je komt dan weer iets met beide benen op de grond en kan wat nuchterder nadenken..