Wat kunnen jullie zonder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Wat kunnen jullie zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 23:00

Omdat Pjelks zadel (weer eens Hamer ) niet goed lag heb ik de laatste tijd veel zonder zadel gereden. En mijn repertoire best een beetje uitgebreid! Ik had al eens een springles zz gereden en nu ook een dressuurles met schouderbinnenwaarts, wijken en contragalop en al. Ook heb ik gesprongen zonder zadel (niet zo hoog, 50 a 60 cm ofzo) en ook met mijn armen wijd Haha! .
Daarnaast heb ik ook wel veel buitengereden zonder zadel.
Op zich vind ik het erg fijn rijden omdat je zo je paard goed aanvoelt en je wanneer je het vaak doet, het niet zo vermoeiend meer is en je op den duur ook lichtrijden kan.
Hoe vinden jullie zonder zadel rijden en wat doe je zoal op de blote paardenrug?

Dennis

Re: Wat kunnen jullie zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:04

Ik doe ook alles zonder zadel. Gewoon voor de lol als ik daar zin in heb Lachen.

Bos crossen, dresuuren, buitenrijden, springen, aanknoeien Tong uitsteken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:05

Ik vind het heerlijk, lekker warm en dan die bewegende spieren onder je, machtig is dat.

Ik heb alleen een paard met flink wat schoft en nou niet bepaald comfortabele vlakke gangen, dus harder dan stap is op hem echt *niet* leuk en hij is ook nog eens 1.80 hoog en niet altijd "safe" in z'n gedrag, wat het ook niet echt makkelijker maakt. Verder dan een beetje uitstappen ofzo durf ik bij hem dan ook echt niet te gaan, puur uit lijfsbehoud voor mezelf.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:08

ik doe ook alles zonder zadel. springen kan ik zelfs zonder zadel beter als met zadel Haha!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:15

Op dit paard niet veel Lachen
Hij is nog niet zo betrouwbaar, en hij heeft een aardig eschoft en een hoge ruggegraat.
Op mijn vorige verzorgpaard reed ik bijna altijd zadelloos heerlijk!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:57

Ik ga als ik zin heb zonder zadel rijden , dan ga ik meestal ook met een halster en een touwtje voor het ‘bijna vrij’ gevoel Tong uitsteken ..Ik spring , cross ,dressuur,hobbel ..van alles ! Vandaag heb ik echt heerlijk liggen zonnen op Soraya’s rug in t paddock ...ze stond op rust en had haar oogjes bijna dicht Lachen echt heel lief ..en dan voel je ook echt zo’n band tussen je paard en jezelf !!! ....tenminste ik heb dat *LOL*

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:40

Vroegah (= voor m`n rug brak) racede ik de halve gemeente door en deed ik van alles met makke pony, zonder zadel, met halster, met dito vriendin & pony en tot ongenoegen van mijn ouders Bloos

Mijn tweede pony had een minder fijne schoft, maar met de Groningers kan wel weer alles. Vooral Prelude heeft een lekker zacht rugje. Buitenrijden en uitstappen doe ik trouwens vaker zz dan dressuur en springen. Tijdens het losrijden ben ik namelijk wel vaak bang dat mijn zit haar tegenwerkt, maar dat kan best psychisch zijn Tong uitsteken

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 01:30

Mijn kunsten zonder zadel zijn kort samen te vatten: rustig stappen of vallen Haha!

Een galopje kan inprincipe ook nog wel, maar daar zit die draf dan tussen he Ziek

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 04:21

haha...niet zo veel meer....mama word oud!
vroeger wel hoor,toen dee ik eigenlijk alles.
springen,buiten rijden,ook nog een blauwe maandag voltige gedaan Bloos
nu doe ik het nog wel eens op een buiten ritje,maar daar houd het dan ook mee op[ jeetje zeg,ik word echt oud Huilen ]
maar het blijft leuk,zo zonder zadeltje hobbelen. Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 07:26

Ik rij bijna altijd en alles zonder zadel, zowel timo laila en janneke, als de hengst van de buurman (net beleerd) Je kan veel beter aanwijzingen doorgeven, en helemaal met timo kan een bewuste verandering in spierspanning al voldoende zijn hem terug te nemen of voorwaarts te houden ofzo.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:09

Weinig Clown Zonder zadel kom ik al niet eens op mijn paard Haha!
Ik ben 1.57 en mijn paard 1.54 en ik zit niet meer in mijn allerlenigste periode...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:13

Ik kan alles wel, maar doe het niet. Ik ga niet buitenrijden zonder zadel, Amo is de makste pony die er is, maar dat vind ik net iets te link Springen heb ik nog niet gedaan, daar moeten we eerst mét zadel even hard aan oefenen. En dressuren doe ik wel, maar Amo loopt onder het zadel al geen spectaculair dressuur, dus zonder zadel al helemaal niet Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:24

uhhhhhhhh vrij weinig momenteel
kom er met zadel al haast niet op

vd zomer heb ik nog wel gereden zonder zadel
maar in de bak stap en draf
buiten vind ik met mijn paardje niet zo'n goed idee (dat is het soms zelfs niet eens met zadel Haha! , soms (gem 1 x per 2 maanden) heeft hij een temparamentvol momentje , en meestal uit het niets
dan spant hij ook heel zijn rug en is het zogoedals niet uit te zitten
al niet met zadel , laat staan zonder

daarbij heeft hij een HOGE SMALLE schoft en ben ik zonder zadel erug blij dat ik geen jongetje ben , al heeft hij een erg prettig drafje (meestal)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:27

Leuk zeg! ik kan al aardig zonder zadel lichtrijden maar goed dat duur niet langer dan 5 min Tong uitsteken
en verder ja springen deden we vroeger wel in de manegelessen maar dat was nooi hoger dan 3 cm Tong uitsteken

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:44

Ik kan (tot nu toe dan) niet echt goed blijven zitten zonder zadel. Schijnheilig
Maar binnen nu en een paar weken komt mijn Hafje, en dan ga ik maar eens goed oefenen!! Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:06

Hahaha..

Het is inderdaad maar de vraag of ik er uberhaubt wel opkom Haha! Ik ben dan misschien nog wel jong, maar zo lenig niet meer... Haha!

Maar stappen, draven en galopperen lukt denk ik nog wel.. Maar verder Haha!
Ik heb een keer "moeten" springen zonder zadel, maar dat was op een heel onberekenbaar paard (ging altijd weer ergens anders afzetten) en ook nog zonder handen... brrr.. vond ik wel eng Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:27

dressuur matig red ik t wel zonderzadel,
soms zijn de eerste passen is draf watrot.
klein sprongetje red ik ook nog, maar veel verder kom ik niet!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:26

Haha nou, met mijn paard is niet zo heel veel te beginnen zonder zadel.. De combinatie van een hoge schoft, vrij puntige rug (ruggengraat ligt erg hoog) maakt het zonder zadel rijden nu niet echt confortabel Knipoog Meer als uitstappen zonder zadel doe ik ik dus eigenlijk niet. Vroeger had ik een verzorgpaard (fjord) met een onwijs brede rug die wel zo ontzettend lekker reed zonder zadel Ach gut Daar ging ik altijd zonder zadel mee in het bos crossen, maar ahum... dat is al weer een tijdje geleden Nagelbijten / Gniffelen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:45

Toen Mush een bacterie had (bultjes op haar rug) heb ik ook een maand of wat zonder zadel aangehobbeld: dressuurles (wijken - sbi - contragalop - travers - wisseltje of toch poging tot), springen (wel maar zo'n 60 cm), buitenrijden...
Met een ander paard zal ik dat niet zo snel doen, maar mijn eigenste Musje vertrouw ik toch wel voldoende!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:51

Ik doe zo nu en dan ook wat Freestyle met mijn pony. Ook het rijden, dus zonder zadel kan ik ook alles. Een sprong van een meter doe ik toch maar onder het zadel, maar een lage lukt me wel. Denk dat het voor de zit van de ruiter goed is om te oefenen en voor het paard ook wel eens lekker is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:06

uitstappen eigenlijk alleen en van die gymnastiekoefeningen ook weleens dameszit enzo. Maar niet draven dat doet zeer (hoge schoft) Clown

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:21

Vroeger toen ik nog les had op de manege reed ik ook vaak hele uren zonder zadel, dressuren, springen..
Nadat ik een paar keer goed ben gevallen, (met zadel erop maar toch) durf ik het toch niet helemaal aan zonder zadel Bloos
Wel jammer, hafjes zitten wel lekker zonder zadel Haha!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:22

ik ben een ramp zonder zadel Tong uitsteken
uitstappen gaat nog wel Knipoog
maar verder rij ik niet graag zonder zadel.

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:20

Helaas helemaal niets Tong uitsteken !!

Celvin zit absoluut niet lekker zonder zadel.. en ik kan m'n evenwicht niet houden zonder zadel Haha!

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:20

Wandelen (er naast lopen !)
Ik ben nogal bang aangelegd tegenwoordig (wordt ook al een dagje ouder) en na 8 jaar vergroeid te zijn geweest met m'n vorige paard moet ik nu eerst even wennen aan mijn nieuwe aanwinst. Misschien van de zomer als het lekker loom weer is dat ik er een keer op durf te stappen zonder zadel.