Slechtziendheid vs bakbordjes op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Slechtziendheid vs bakbordjes op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 22:54

Ik ben slechtziend en heb daardoor moeite de letters op bakbordjes te lezen. Die zie ik normaal gesproken pas op een afstand van een paar meter. Nu is dat niet zo erg want ik weet toch wel waar welke letter zit. Lastiger wordt het wanneer ook de bakbordjes zelf niet goed te zien zijn. Bij mij in de manege is dat ideaal met bordjes van een 30 cm hoog met een dikke zwarte letter op een wit bordje op een grijze ondergrond.

Tot zover geen probleem dus maar.. moeilijker wordt het met wedstrijden. Laatst reed ik bijvoorbeeld in een bak met hoge ramen aan een kant waardoor ik veel last had van het tegenlicht aan die zijde. Bovendien hadden ze er heel kleine (15 cm hoge) gele bordjes op een bruinige ondergrond. Nu had ik dus niet alleen het probleem dat ze lastig te lezen waren maar vooral ook dat ik het hele bordje pas op 2 meter afstand zag... Dan wordt het wel erg moeilijk een mooi figuur te rijden!

Mijn vraag is nu: wat kan ik hier aan doen? Ik hoorde ook van andere mensen wel dat ze de bordjes bij de betreffende manege onduidelijk vonden en ik vraag me af of ik die er misschien op aan kan spreken. Omdat ik niet zulke uitzonderlijke bordjes nodig heb. Thuis kan ik me ook goed redden met de bakbordjes aldaar.
Of zou ik zelf voor grotere bordjes moeten zorgen die ik steeds meeneem en door mijn voorlezer op laat hangen voordat ik de proef begin? Ik ken wel iemand die nog slechter ziet dan ik die het zo doet. Heeft iemand hier er misschien ook ervaring mee?
Dus: kan ik de manege om verbetering vragen of moet ik zelf maar bordjes meenemen?

Margreet

Re: Slechtziendheid vs bakbordjes op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:14

Kun je de hoeken van de rijbaan wel goed onderscheiden?

De bordjes zitten namelijk altijd op een vaste afstand vanuit de hoek, dus misschien dat je dan de hoek als referentie kunt gebruiken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:23

Ik zou in elk geval de manege op de hoogte stellen, want misschien weten ze helemaal niet dat dat zo'n probleem kan zijn. De mensen daar zijn er waarschijnlijk zo aan gewend dat ze dat niet eens opvalt.
En ook vragen of de anderen die de zichtbaarheid een probleem vonden dat even willen melden.

En als het een KNHS-wedstrijd is moeten ze fatsoenlijke bordjes plaatsen:
KNHS schreef:
De letterbordjes bij de ring dienen een minimale afmeting te hebben van 20 x 25 cm. De kleur van de bordjes
dient wit, die van de letters zwart te zijn, ofwel de kleur van de bordjes zwart en de kleur van de letters wit. De
letters dienen zodanig van uitvoering te zijn dat zij duidelijk zichtbaar zijn boven de eventuele afzetting van
de ring.

http://www.knhs.nl/objects/00000427.pdf

Maar je loopt dan wel achter de feiten aan: misschien dat de manege die je op de hoogte stelt het wel wil veranderen maar dat is altijd te laat. En nog waarschijnlijker is dat ze het op de 'todolijst' zetten voor als de bak eens opgeknapt wordt. Enfin, vol goede wil maar in de praktijk nog steeds geen duidelijke bordjes.

Dus als je het echt belangrijk vind wordt het toch eigen bordjes meenemen voor het geval dat. (Maar dat lijkt me wel een heel gedoe, en je trekt wel de aandacht, natuurlijk gaat de hele kantine na afloop vragen waarom je eigen bordjes meeneemt. Wat tegelijk weer wel duidelijk maakt dat het een belangrijk punt is. Maar of je dat wel of niet wilt moet je denk ik zelf beslissen.)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:46

Het is veel gedoe, maar (al dan niet via het KNHS) kun je regelen dat je voor jouw proef aan extra grote bordjes kunt laten aanbrengen. Je moet die dan wel zelf aanbrengen (een groom met een goede conditie is dan dus een must Knipoog ).

Onze regionale heldin Mirjam Amsing (je kent haar vast wel, Pjelk!) rijdt ook op die manier. Haar vader en wat huplvaardige mensen zetten tijdens buitenwedstrijden altijd witte hekjes rond de ring met extra hoge bordjes erop, zodat ze alles goed meekrijgt (en niet geheel zonder resultaat, want ze heeft mee gedaan aan de paralympics en met haar Z-paarden staat ze tijdens reguliere wedstrijden niet zelden bovenaan).

En geen kip die vraagt waarom die extra bordjes worden meegenomen, want zoiets wijst zich vaak wel (tja, want waarom anders?).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 01:36

Als je problemen hebt om de bordjes te kunnen lezen, dan rest je niet veel anders dan de bordjes uit je hoofd te leren. Of kun je echt er verschil niet zien tussen een E en een B?

Als je echt een handicap hebt zijn misschien Paralympics wedstrijden een optie voor je?

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:36

Cassidy schreef:
Als je problemen hebt om de bordjes te kunnen lezen, dan rest je niet veel anders dan de bordjes uit je hoofd te leren. Of kun je echt er verschil niet zien tussen een E en een B?

Als je echt een handicap hebt zijn misschien Paralympics wedstrijden een optie voor je?

Zials ik al zei heb ik geen problemen met het lezen van de bakbordjes. Dat kan ik niet op een afstand maar ik weet allang wel welk bordje waar staat dus maakt dat niet veel uit. WEL lastig is het dat ik soms de hele bordjes niet zien kan! In de hoeken valt dat idd nog wel mee omdat je dan een goede rechtlijn hebt maar een nette volte E-B-E rijden zonder steun aan bordjes valt NIET mee.. Paralympics vind ik geen optie want met de meeste bakbordjes kan ik me wel redden. Bovendien zijn trainingen en wedstrijden daarvan veelal in het zuiden des lands en dus niet echt haalbaar.

Uums: Ik bedoelde idd Mirjam Amsing! Geweldig wat zij met haar handicap toch weet te presteren Ja OK dan! . Ik ga haar denk ik maar eens vragen wat voor bordjes ze precies heeft, hoe ze die bevstigt in de binnenbak en hoe dat zit met evt. regelgeving daaromtrent.

shadow 0 bedankt voor je informatie over de bakbordjes! Ik wist helemaal niet dat daar regels voor bestonden. Maar het is goed te weten dat ik wat dat aan gaat in mijn recht sta als ik iets aan te merken heb op de witte bordjes.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:55

Zou idd een brief sturen naar de KNHS en je probleem uitleggen. Dan krijg je toestemming (en een brief die je kunt laten zien) zodat je als het nodig is je eigen grote bordjes op kunt hangen. Heb je het meeste last met de B/E: dan kan je wellicht je vader daar laten staan met voorlezen - heb je nog een beetje referentiekader (werkt natuurlijk alleen als hij buiten de bak kan staan - en dat kan niet overal). De andere letters na de hoeken lijken mij wat makkelijker in te schatten qua afstand (maar dat weet jij natuurlijk het beste of dit klopt)
Succes!