Paard agressief in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Paard agressief in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:59

Ons paard valt ons aan als we gewoon in de wei lopen, hij loopt ons dan gewoon omver, en probeerd ons gewoon te trappen, als je hem roept en hij komt naar het hek is er niets aan de hand, en in de stal en onder het zadel vaak ook niet.

Vandaag heeft ze 3 x in mijn hand gebeten en heeft me geprobeerd te trappen... En ik kan haar moeilijk straffen, omdat ze losloopt, en dus gewoon weer gauw weg kan rennen

Dit gedrag loopt ernstig uit de hand wat moeten we doen???!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:06

de regels is duidelijk doornemen?
dit is puur dominantie.
het begint op de wei en dat word alleen nog maar erger.
je zal toch moeten gaan zorgen om boven haar te komen staan.
let goed op je eigen houding.
ze vertoont dit nu voornamelijk op de wei.
ze ziet dit nu als haar terein.
de grens word dan al snel verlegd.

KimB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:22

de regels is duidelijk doornemen?
dit is puur dominantie.
het begint op de wei en dat word alleen nog maar erger.
je zal toch moeten gaan zorgen om boven haar te komen staan.
let goed op je eigen houding.
ze vertoont dit nu voornamelijk op de wei.
ze ziet dit nu als haar terein.
de grens word dan al snel verlegd.

Ben het volkomen met de uitleg eens die Mariska32 hier net gegeven heeft.

Ik zou dit niet te lang tolereren. Dan wordt het namelijk alleen maar moeilijker met straffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:50

Als Lucky mij bijt op de wei krijgt hij toch een dreun van mij.. Je moet het meteen afstraffen alleeen dit is moeilijk omdat het paard idd losloopt. Doet het paard dit ook als je met hem door de weide wandelt? Of als je een rondje weide loopt? komt hij dan echt op je afgerend?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:54

Ben het wel met het bovenstaande eens, maar hoe pak je dat aan?
Als je niet weet waar je moet beginnen, ben je nog nergens.

Pony van mij heeft het ook een tijdje gedaan, maar niet zo erg als jij beschrijft. Zodra hij lelijk begon te doen, draaide ik me gewoon om en liep weg. Ging dan meestal ergens midden in het land zitten met een bak brokjes, en vaak kwam ie dan vanzelf naar me toe, en dan wel op de vriendelijke manier. Ook omdat ik andere paarden erbij heb lopen, werd ie natuurlijk snel jaloers.
Anyway, mijn pony doet het niet meer en heeft het ook nooit zo erg gedaan, dus heb eigenlijk geen tips voor je, erg lastig om dit op een goeie manier aan te pakken.

Succes Knipoog

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:05

Ik vind het moeilijk om precies een goed antwoord te kunnen geven. Je zou zeggen meteen straffen (tenminste ik denk dat ik wel zo kwaad zou worden als mijn paard dat zo zou doen). Maar ja hij loopt los, dus kan je het misschien niet en als je het doet, misschien wordt hij daarna te bang om nog te komen. Het is denk ik erg dubbel. Maar wel duidelijk laten zien wie de baas is. Kan je het misschien door je stem te verheffen (mijn paard snapt namelijk door alleen maar mijn stem te verheffen dat ik kwaad ben). Ik ben eigenlijk benieuwd wat de echte oplossing hiervoor zou zijn.

Maar ik kan me goed inleven in de reactie van mariska32

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 22:20

Ik weet dat ik haar direect moet straffen, en ik ben absoluut niet van plan dit gedrag te tolereren, maar het probleem is HOE???

Ze doet dit vooral als je door de wei loopt, en ze wil brokjes.. ik denk dat ze eerder teveel verwend is met telkens brokjes geven als je in de wei loopt, en als ik dat nu niet doe word ze pissig.. maarja het probleem is HOE LEER IK HET HAAR AF??

En ik begrijp absoluut dat dit alleen maar erger word als ik er niets aan doe, maar het probleem is dat ik niet goed weet hoe ik het moet afleren, ze is me gewoon de baas en denkt, als ik ze weg wil hebben , jaag ik ze weg..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:02

ik denk dat het al wat verder gaat dan de brokjes alleen.
ze weet al dat het lukt om te happen,trappen en jou uit de wei te krijgen.
als je het toch wilt proberen zal je stevig in je schoenen moeten staan.
zorg dat je met zijn 2en bent.
loop eens door de wei.
goed gedrag,geef gerust aandacht.
slecht gedrag,negeren.
neem iets van een halster touw mee.
als ze haar kont naar je uitslaat kan je haar nog raken.
hou een uiteinde vast en gooi richting haar kont.
net zo iets als bij het longeren.
het kan al genoeg schrik reactie geven.
wees consecuent en zelf verzekerd.
ik hoop dat het je lukt.
succes.

vilana

Re: Paard agressief in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 20:38

mss moet je eens overwegen om hulp te gaan zoeken bij een ervaren persoon. want als je schrik van hem gaat krijgen word het alleen maar erger en gaat hij het niet alleen in de wei doen maar ook in de stal en tijdens het rijden.
Ik denk dat NH heel interessant voor jou zou zijn!
denk er eens over na!

veel succes

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:31

Een paard wat je respecteerd als leider zou nooit voer van je wegpakken, dus het is niet verwennerij het heeft echt met de dominantie te maken.
Géén voer geven uit je hand! Alleen paarden die laat in rang zijn laten een hogergeplaatst paard van hun voer eten, andersom bijna nooit.
Draai de rol om. Jij komt in de wei en paard jaagt je weg. Nu kom jij in de wei en jaagt háár meteen weg. Gebruik daarvoor een touw en maak je groot, ook al ben je niet zeker van jezelf, doe alsof! Sta rechtop, gebruik je armen maak je groot. Komt ze op je af? Niet achteruit! dan wint ze. Stap op haar af en geef haar een klets met het touw, een paard zou het ook zo doen (alleen dan niet met touw maar met een hoef)
Jaag haar maar van haar plaats en ga een tijdje op de plaats staan waar je haar vandaan hebt gejaagd. Doe dit dan na vijf minuten nog eens.
Je zult zien dat het steeds makkelijker zal gaan en dat ze je meer gaan respecteren.
Komt ze weer op je af? bijt ze? doet ze alleen al alsof ze dat wil gaan doen? Jaag haar weg! ZEKER in de wei, daar kan ze toch niet weg, ze moet zich leren gedragen, JIJ bent de leider en de baas, zij niet.

Er zijn heel wat oefeningen te bedenken om dit soort gedrag om te draaien en te voorkomen. Ik had een verzorgpony die hetzelfde deed, ik had er twee dagen mee gewerkt en ze viel me al niet meer aan wanneer ik in de wei stond. Paar weken erna kon ik haar ook gewoon pakken met het halster, zonder dat ze kwaad werd.
Als je nog meer vragen hebt, kun je altijd pben, jij moet namelijk je gedrag veranderen voordat je paard dit gaat doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:44

Zo eentje hebben wij ook, ze doet het gelukkig niet meer. Zij deed het in de stal, als je haar wilde pakken ging ze in een hoek staan met een dreigend achterbeen, liep je de stal uit kwam ze je achterna met haar mond open. Deze pony heeft toch een paar keer goed een bezem gevoeld. Heeft een paar maanden geduurd, iedere 3 weken moest ze toch weer even op haar plaats gezet worden, maar nu hebben we haar al bijna 10 jaar en nooit meer problemen. De manier van wegjagen werkte voor ons niet, omdat zij dit in de stal deed. En we durfden haar niet in de wei te zetten, uit angst dat we haar niet meer konden pakken, omdat dit in de stal dus al niet ging.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:57

persoonlijk zou ik hem eerst eens onderhanden nemen in de bak. Dan kan ie niet te ver voor je weg rennen, en kun je hem alle hoeken van de baklaten zien als hij je aan valt. Waar jij heen gaat mag hij niet komen, dat moet de eerste regel zijn. Als hij braaf blijft tolereer je hem in je buurt. Maar blijf opletten. Zie je iets aan hem veranderen in het negatieve wees dan de eerste en jaag hem direct weg. Gebruik hierbij een longeerzweep. Daar kun je meer mee doen dan met een touw. Later kun je als je dan door de wei loopt ook een zweep mee nemen. En als je het lef er voor hebt, ren dan heel erg hard en boos naar hem toe als hij lelijk kijkt. Dat maakt zo'n indruk op je paard dat hij het meestal op een lopen zet. Dan zijn de rollen omgedraaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:00

het is inderdaad een dominantie probleem.
Mijn pony deed dit ook in het begin maar dit kwam omdat ze bij haar vorige eigenaren vreselijke dingen had mee gemaakt en je gewoon weg niet vertrouwde (ze wist niet of ze je moest vertrouwen)
Maar na ongeveer twee weken was het bijgetroken.
Elke keer als ze op me af kwam bleef ik gewoon staan ze zou me echt niet zomaar wat doen en ik wist dat ze banger is voor mij dan ik voor haar. ik heb haar ook steets weg gejaagd meteen van af het moment dat ik in de wei kwam ik joeg haar weg en negeerde haar.na 3 keer had ze dit meteen door.en deed ze het niet meer

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:00

gezien je je berichten niet meer kunt weizigen, doe ik het hier onder even Knipoog
Als je op je paard af rent met de intentie om hem weg te jagen, moet je je groot maken, dus zwaai met je armen. Maar doe dit zeker niet als je niet 100% zeker weet dat je boven je paard staat in de rangorde. Anders kan het precies andersom uitwerken en zal hij terug in de aanval gaan. En dat is niet wat we willen bereiken. Dus eerst baas worden met behulp van de zweep, en daarna kun je zonder zweep je paard weg gaan jagen.