Hmz, ben beetje wanhopig aan het worden, of nouja wanhopig is een groot woord, maar ben het wel een beetje zat.
Ik ben voor Bas al een poosje bezig een goedpassend zadel te zoeken waar mn verzorgster stevig in kan zitten. Ik heb meerdere zadels gehad en uitgeprobeerd, maar stuit continu op het probleem dat de boom te hoog/smal is. Bas is zo plat als een dubbeltje, heeft geen enkele schoft. Laatst heb ik een zadel aangeschaft waarvan ik dacht dat de boom toch echt niet meer platter en breder kon, leg ik 'm op Bas, blijkt ie toch weer te smal te zijn... de kussens aan de voorkant liggen op zn schoft, waardoor het zadel achterover kiept, de boom torent er hoog boven uit.
Ik wilde perse een 'normaal' zadel, en niet een shetlandzadeltje met plastic lepel en handvat... Toch maar aan toegegeven en vandaag van een bokker een kunstofshetlandzadel meegekregen, niet zo'n ding die ik absoluut uitsluit, maar met gewone lepel... Maar ook deze lag weer knudde omdat de zweetbladen veel te kort waren, die kwamen nog niet eens halverwege zn schouder... dit was meer een ding voor een minishet, of shet van normale maat. Bas is een grote shetlander ( 1.10 ) met aardig wat a-ponyvormen, z'n rug is wel vrij shetkort en zn schoft zeer shetplat
Ik zit nu echt een beetje te zoeken van : wat moet ik nou ?
Ik wil niet een loeiduur zadel, het moet leuk blijven, ik wil zelf meer tijd en geld besteden aan het mennen, het zadeltje is zodat mn verzorgstertje op Bas kan rijden, en Bas daar dus weer meer van leert.
Zit nu dus te kijken op internet e.d, ben de wintec 100 al tegen gekomen en dat lijkt me opzich ook nog wel wat. Daarnaast zit ik aan een westernzadeltje te denken, misschien dat dat een betere oplossing is...
Wie weet misschien iets ? Of heeft hetzelfde dilemma (gehad) ?
capopjekop
Geplaatst: 24-01-05 20:19
Ik heb een pony zadeltje voor mijn shet van 92 cm. Zij is nog wat te breed ervoor, maar ze is nu wel heel erg dik. En ik heb een staartriem gekocht van een bokker. Die heb ik ook wel nodig. Het is van s&k geloof ik) Dat stond iig op de singelflap en het is een 15 inch zadel. Heb er op de markt 100 euro voor betaalt. Ik zal eens een foto zoeken. Ik heb ook een westenzadeltje gehad. Maar dat was weer te klein. Lag verder wel goed.
Moet zeggen dat ik die van jou zo op de foto's ook niet erg goed vnd liggen, vooral dat ene kleine fotootje zonder ruitertje. Daar zie je dat de boom ook behoorlijk hoog ligt en de zweetbladen op de schouder... Ik ben erg zinnig wat zadels betreft, het moet tot in de puntjes goed passen
Dennis
Geplaatst: 24-01-05 21:44
Ik heb een Wintec 500 die ook super op ronde Roosje ligt. Daarnaast heb ik nog een shet Barefootje liggen. Die ligt helemaal overal op als een huis.
Je mag altijd met Bas langs komen om te testen .
pmarena
Geplaatst: 24-01-05 22:03
Wintec 100 zal denk ik niet de oplossing zijn.... die is voor Rena nog aan de smalle kant , ik heb hem ook gehad voor ik boomloos ging.
Heb een hele reeks verschillende Wintecs uitgeprobeerd en de oudere types zijn toch echt heel gemiddeld qua breedte.
Een boomloos zadeltje zou super voor Bas zijn denk ik , is niet zo flut als een pannekoekzadeltje , kan de breedte prima hebben , geeft best wel aardig steun en ruitertje krijgt een fijne zit , Bas veel vrijheid , veel contact samen....
Alleen de prijs is niet leuk
Voor een pret-Shet vinden de meeste mensen 400 euro toch echt te duur voor een zadeltje , dan moet je wel al heel enthousiast zijn wil je dat ervoor overhebben
Jup dat word mij te duur voor pret-hobbelen voor een ander. Ik wil rond de 150-200 euro kwijt zijn en dan ook echt niet meer. Dit ook omdat ik er zelf verder weinig mee zal doen. Eerder had ik zoiets van : Ach, het is maar voor een paar keer, met een kussen eronder kan het ook wel... Maar het zint me toch absoluut niet als het niet goed ligt.
Vraag me af hoe een westernzadeltje zou liggen ? Die zijn vaak toch een stuk platter en breder aan de voorkant, weet niet of hier iemand ervaring mee heeft ?
Helemaal goed ligt ie nog niet nee, komt ook omdat ze daar echt heel dk was. Zoals ik al eerder heb gezegt, heb ik een tijd een westernzadel gehad, maar dat weer doorverkocht omdat ie te klein was. Voor de pas vorm is zo'n zadel wel goed denk ik.
Rijden is een groot woord, verder dan zittend stappen zijn we nog niet echt gekomen Denk niet dat wat wordt met haar ouders. Ik denk dat ze na het inrijden Bas eigenlijk ook alweer ontgroeid is, ze is 12 en al best lang. Ze rijd ook nog op de pony van mn vriendin waar Bas staat, dat is een grote D-pony, en daar past ze netjes op. Het Bas-hobbelen is daar niet echt mee te vergelijken Wil dat eigenlijk ook niet, mocht het ooit voorkomen dat zij stopt, of wij haar eruit knikkeren, of door wat voor omstandigheden dan ook het verzorgen niet meer doorgaat ( het is niet zeker of ik blijf staan waar ik nu sta ) dan heb ik niet het volledige recht op het zadel, en kan ik dan nog eens een hele bups bij gaan betalen, of alsnog weer opzoek naar een passend betaalbaar zadel
proebeer anders een oude daaleman of hubertus op de kop te tikken. deze zijn vaak verkrijgbaar in kleinere inchmaten, zijn niet duur en hebben een zeer platte boom voor pony's zoals de jouwe.
Mijn Daaleman 17inch past niet op de kruising Shet/Welsh. Ik heb het geprobeerd omdat het oude zadel van de andere Shet wel redelijk ligt maar niet optimaal en zover op is dat het eigenlijk de moeite niet meer is om het te laten maken.
Mocht je wat vinden dan hoor ik het graag want ik ben ook op zoek.
Dat is idd ooknog het probleem, er zijn op zich genoeg oude platte doorgerden zadels te koop, maar dezen zijn veel te groot. Ik moet echt niet groter dan een 15 inch hebben voor Bas, anders ligt de boel op z'n lendenen ( verzorgster moet maar geen dikke kont krijgen )
Ben nu naar westernzadels aan het kijken. Wil dat best eens proberen, heb alleen geen zin weer in die rompslomp van opsturen, passen, past niet, terugsturen of proberen te verkopen....