Paard dat veel hout en ook nog mest eet ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Paard dat veel hout en ook nog mest eet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:11

Ik heb 1,5 maand geleden een 4jarige merrie op stal gekregen. Dit paard vreet enorm veel hout (als ze maar de kans krijgt) en eet dit ook echt op. Ik heb het hooi geven al opgevoerd totdat ze het laat liggen. Het scheelt wel iets, maar ze probeerd het toch nog veel.

Nu krijg ik in de gaten dat ze ook nog eens mest (van ander paard) eet.... en niet een beetje knabbelen, maar echt hele mestballen naar binnen werken. Dat kan niet goed zijn.

Het paard oogt verder gezond, eet wel veel maar is zeker niet dik. Loopt bij niet al te slecht weer samen met een ander paard overdag in de buitenbak. Er wordt verder niet erg veel mee gedaan (beetje rijden of longeren, soms).

Iemand dit al eens eerder gezien? Tips zijn welkom!!

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:03

mijn paard at een tijdje geleden ook veel mest. (hij heeft ook heel bruine tanden Bloos! ) omdat we toch bij de dierenarts moesten zijn heeft hij daar een vitamestoot voor gekregen. die kun je ok bij de ruitersportzaak kopen.
en daarnaast haal ik elke keer als ik mest in zn stal zie het eruit. dan krijgt hij niet de kans om het op te eten, maarja dat hou je zo toch niet helemaal tegen. toch eet ie naar mijn idee al veel minder mest, en daar ben ik wel blij mee Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 16:09

Ik zal eens kijken of de eigenaar wat voor een vitamine kuur voelt, kan iig geen kwaad, zou je zeggen. Wat voor vitaminekuur heb jij toen gebruikt?

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:32

oh k weet eigenlijk niet meer wat voor 1 het er was Bloos

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:36

De mijne had vorig jaar ook een periode mest..
Toen zeiden ze dat zeewier voeren hielp,
dit doe je dan gewoon 's ochtends en 's avonds door het voer..

En bij die van mij heeft het geholpen..
Geef het hem nu nog steeds voor de aanvulling.. Lachen

Misschien dat ie proberen..?
Het zou best ook pure verveling kunnen zijn..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 16:47

Dat hout eten uit verveling.... dat kan ik me nog voorstellen, maar mest Verward En de meeste paarden die ik hout zie eten..... die eten het niet op, maar maken een mooi bergje zaagsel...... schijnt leuk te zijn, grrr

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:58

Zeewier is idd een natuurlijke bron van vitamine A, B, C, D en 60 sporenelementen en 20 aminozuren. En alles in de juiste verhouding doordat het nog in natuurlijke vorm is en niet nagemaakt. Bovendien is zeewier meestal goedkoper dan vitaminepreparaten. Verder zou ik eens goed naar de kwaliteit van je hooi kijken. Mijn paard heeft dit een tijdje terug ook gehad, ze wilde maar niet dikker worden, at heel veel en ook mest en hout. Ik heb toen een andere leverancier genomen en de problemen zijn opgelost. Probeer anders eens voordroogkuil. Er was trouwens niks vreemds te zien aan dat kuil van de eerste leverancier, en mijn andere twee paarden deden het er prima op. Hebben die andere paarden waarschijnlijk een betere stofwisseling dan dat ene paard waardoor ze er niet zo snele last van hebben.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 17:05

Het hooi dat ik nu heb, lijkt van heel goede kwaliteit..... ik kan mijn Haflinger er maar nauwelijks van voeren anders groeit ie uit z'n voegen. Hij ziet er verder ook zeer goed uit. Misschien is de omschakeling moeilijk voor dit nieuwe paard? Toen ze kwam kreeg ze 4kg krachtvoer per dag. Ik heb de eigenaar geadviseerd meer hooi en minder krachtvoer te geven omdat het paard zo hout vreet. Ze krijgt nu sinds kort 2kg krachtvoer per dag en hooi zo veel ze op eet. Ze is nu wel al minder fanatiek in het hout vreten, maar weg is het zeker nog niet.

Dat ze mest eet, ontdek ik nu pas, maar ik vrees dat ze dit al langer doet.... ik dacht iedere keer dat ze er gewoon doorheen gelopen waren. Vond ik al vreemd.... dat doen ze anders nooit Tong uitsteken (wordt 2x daags opgeruimd).

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:09

Ik dacht ook goed kuil te hebben en mijn andere twee paarden deden het er ook prima op, maar misschien kan dit paard er toch niet genoeg voedingsstoffen uit halen. Je kan dan ook de stofwisseling/opname van voedingsstoffen door de darmen verbeteren dmv kruiden...