wat vind jij hier van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neres

wat vind jij hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:52

Gisteren stelde mijn verzorgster voor om eens een hoofdstel aan te doen bij mn haflinger merrie van 1,5 jaar. Ze had het met een vriend erover gehad waar ze altijd paarden mee in had gereden en hij raadde dat aan.
Je liet dan het halster en hoofdstel aan met wandelen en bij halt houden liet je ze dat licht voelen in de mond.
Maar ik vind dit helemaal niets, ze is pas 1,5 en ze gaat al vaak mee wandelen met alleen halster en dat gaat goed. Alleen is ze zo sterk en lomp dat ze in blijigheid je omver kan duwen.
Mijn idee is als je dan nog een hoofdstel om gaat doe je veel eerder de neiging krijgt om haar daar mee te corrigeren. En met alleen halster is ze ook goed te houden. En ik vind haar nog jong dus nog helemaal niet nodig.
Ik had nog nooit nagedacht over al een hoofdstel aan doen en bij mijn ander haf van 3 heb ik dat ook nooit gedaan tot haar 3.
Is mijn gedachte stom? of kan het wel?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:58

Je gedachte is helemaal niet stom, ik denk alleen niet dat het erg veel kwaad kan. Ik heb mijn Fjord toen ze 2 jaar was wel een hoofdstel omgedaan met wandelen buiten, omdat ze door haar enthousiasme veel te sterk werd en ik haar nauwelijks de baas kon aan het halster. Met het bit ging dit een stuk beter, je moet ze niet in hun mond gaan hangen. Dat moet je m.i. ook niet doen bij een ouder paard. Mijn Fjord heeft er niets aan over gehouden, ze is heel zacht in de mond met rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:58

het is toch jou paard? lekker zelf weten dus.. als ze goed luistert aan de hand met het halster is er toch geen reden voor om een hoofdstel aan te doen? gewoon doen wanneer jij vind dat je paardje er klaar voor is.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:03

Ik vind anderhalf wel rijkelijk jong hoor.. Ik zou nog een jaartje wachten met het hoofdstel, als je nu zoals je zei al regelmatig met d'r wandelt en eventueel poetst enzo is dat al wel voldoende lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:05

als ze braaf is aan het halster waarom dan meer?? Niet doen hoor, lekker doorgaan met waar je mee bezig bent! Dat hoofdstel komt nog wel..

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:07

Ik vind ook dat je het zelf moet weten, het is jou paardje..
Wanneer je begint met een bitje moet je ook zelf weten,
ik vind ( is dus MIJN MENING dus niet dat ik hier commentaar op krijg Knipoog ) is dat ik nog even zou wachten met een bitje tot hij/zij 2 jaar is, of liefst nog ouder.. maar zodra ze met het wandelen de baas gaat spelen, is het mss wel de juiste beslissing om langzaam aan het bit te gaan laten wennen.. maar zoals ik al zei, zelf weten dus Lachen suc6!!