Paarden/pony's in kuddes op een pensionstal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maryo

Paarden/pony's in kuddes op een pensionstal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:50

Iedereen weet dat een paard/pony een kuddedier is.

Van oorsprong lopen ze vele kilometers op één dag, eten de hele dag door kleine hoeveelheden (ruwvoer) en hebben veel onderlinge contacten in de kudde.

Alleen waarom staan de meeste paarden/pony’s dan de hele dag opgesloten in een (3bij3m) box? Vaak worden ze maar een paar keer per dag gevoerd en hebben ze amper contact met hun soortgenoten.

Door huisvesting in kuddes hebben paarden/pony’s veel meer bewegingsvrijheid en onderling contacten, dit komt ze absoluut ten goede.

Zouden jullie je paard/pony op een pensionstalling willen stallen, waar ze in kuddes (+/-7 paarden) gehuisvest worden?

Met oa.;
1) +/-7 Paarden/pony’s in een kudde. (Er wordt natuurlijk gekeken welke
paarden/pony’s samen een goede kudde vormen)
2) De kudde heeft min 60m2 tot zijn beschikking (bij 7 paarden).
3) Er word meerdere keren per dag kleine beetje ruwvoer gevoerd.
4) In de zomermaanden staan ze buiten in kuddes (evt. Ook ’s nachts).
5) In de wintermaanden staat de kudde min 2 uur buiten in een paddock.
6) Natuurlijk zijn alle “normale” voorzieningen ook aanwezig, zoals een
rijbak, poetsplaats, afspuitplek, e.d.

(Deze manier van stallen is zeker niet goedkoper, zie het niet als een kostendrukkend project)

Heel graag reacties hierop!!!!!!!!!!!!!

Alvast bedankt,

groeten Marjo

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:55

Mij zou het zeker aanspreken! En zou een betere optie zijn dan een stal. Alleen zou ik ze in de wintermaanden ook buiten willen hebben. Maar het klinkt heel oke!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:56

Als het zou gebeuren dat ik mijn paarden niet meer bij mij thuis zouden kunnen staan, dan zou ik het liefst zo'n oplossing zien. Ik vind het ook niks als ze hele dagen binnen staan. En een kudde is natuurlijk heel fijn voor de paarden, dus dat is op zich heel goed. Maar dan zouden ze wel weer op vaste tijdstippen naar binnen en naar buiten moeten. Is namelijk niet handig als je een paard hebt, wat niet in zijn eentje naar binnen wil Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:36

Zou me zeker aanspreken!

Ik sta bij een boer, vanwege de weidegang, das een absolute must voor mij.
Als er een stal zou zijn met bak!!! waar de paarden ook in de winter naar buiten kunnen, ja hoor, daar zou ik zeker interesse in hebben.

Ik vind 60 m veel te klein voor 7 paarden!!!!
En in de winter zou ik geen genoegen nemen met 2 uur naar buiten, minimaal 6 uur.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:39

Ik zou het stukken beter vinden dan zoals het nu op veel pensionstallen gaat: overdag 1 tot 2 uurtjes in de wei, en in de winter zelfs dat vaak niet eens...
gelukkig staan die van mij aan huis, zomer en winter heel de dag weidegang Lachen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:48

Ik opteer voor dagelijks 5 uur weidegang. (Indien het weer het toelaat).

Persoonlijk zet ik liever mijn paard alleen op de weide. (Gebeurt ook zo bij ons op de pensionstalling).
Wat als een paard geschopt werd door een ander paard en een ernstige blessure oploopt?

Als ik zelf meerdere paarden zou hebben mogen deze best samen de weide op. (Mits ze overeenkomen).

Ik opteer voor een stuk land van 5000 m2 voor 1 à 2 paarden. Liefst ingedeeld in 3 stukken.
60 m2 voor 7 paarden vind ik echt véél te klein. Dat is nog geen 10m2 per paard en een normale box is 9m2 groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:54

seren schreef:
Mij zou het zeker aanspreken! En zou een betere optie zijn dan een stal. Alleen zou ik ze in de wintermaanden ook buiten willen hebben. Maar het klinkt heel oke!!

ik ook..s`nachts mogen ze van mij naar binnen maar overdag buiten is toch wel punt 1 waar ik naar kijk!

kuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:03

hai! het is bewezen dat deze vorm van paardenhouden natuurlijker en beter is voor je paard. de meeste mensen weten dit ook wel maar waarom worden de paarden dan niet vaker zo gehouden?
dat komt omdat er toch meer risico aan vast zit. de meeste paardeneigenaren willen niet hun dure wedstrijdpaard in een grote koppel hebben. ook geeft het problemen met voeren, je kan niet elk paard precies geven wat het nodig heeft. ook is het met voeren vaak moeilijk omdat er altijd wel 1 de baas gaat spelen. en natuurlijk het grootste probleem: het kost geld om je huidige 3-3 stallen om te bouwen naar groepsstallen.
de regering is hier ook steeds meer mee bezig. er zijn plannen om de gehele paardensector aan te gaan pakken. deze plannen gaan nog jaren duren omdat het europees geldende regels moeten worden. maar dan komen er toch minimale stalafmetingen en dergelijke. kuss

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:06

ik heb dan 2 verzorgpony's en ze staan in zomer heel veel buiten enz. maar nu in de winter is de hele wei modder geworden en dan vind ik het geen goede optie want ze kunnen dan heel snel mok krijgen.. maar kijk als de paarden met elkaar om kunnen gaan zou ik ze wel buiten zetten met ze allen maar je kan ook krijgen dat ze elkaar gaan bezeren en dat is niet zo verstandig.. en heel veel paarden kunnen als ze in hun boxen staan nog wel contact hebben met elkaar.. maar als je paard op stal staat vind ik wel dat je hem ook overadgs een uur of 8 in de wei moet hebben staan. of eventueel paddock..

kuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:06

maar vergeet een antwoord te geven Bloos voor recreatiepaarden, ponies en fokmerries zou ik het persoonlijk wel doen maar m'n dure wedstrijdpaarden (als ik die zou hebben) zou ik toch in een box zetten. kuss

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:12

Mijn paarden staan al op zo'n stal
In de wintermaanden staan ze overigens heel wat meer dan 2 uur in de paddock.
Onze paarden zijn ook sportpaarden en er staan meer sportpaarden op die stal, het gaat prima samen.

Op onze stal is ook de mogelijkheid om je paard het hele jaar door buiten op de wei te laten. De mensen met IJslanders en de recreatie-ruiters maken daar voornamelijk gebruik van.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:17

In friesland hebben ze ergens zoiets daar lopen ze alleen met een hele grote groep van soms wel meer dan 20 paarden in grote weilanden die gescheiden worden door sloten en hier en daar een hek. Echt goed om ze in zo'n groep te gooien. Wij hebben dat met een van onze gedaan en je merkt t echt hij is heel erg sociaal geworden daardoor hij kan met alle paarden. Ik weet alleen niet zo gau t adres as k weet zal k t late wete

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:24

Bij ons op stal staan de paarden in groepen buiten, van een stuk of 7 a 8 paarden, ze krijgen dan wel geen voer als ze op de bak staan in de winter.ze staan van 10 tot 5 uur buiten.
de stallen zijn open dus ze kunnen gewoon neuzen met de buurman.
ik moet zeggen dat ik hier heel blij mee ben, een open stal, zo hebben ze latijd contact met andere paarden

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:28

Bij ons staan ze met een stuk of 12 in een kudde...zo zijn er 8 kuddes Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:33

Als er hier in de buurt een stal zou zijn waar mijn paard in een kudde in een (uitloop-) stal zou staan had ik daar al lang getaan, maar helaas is dat hier niet

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:41

Ik vind het wel geschikt voor jonge paarden. Eventueel fokmerries of recreatiepaarden waar weinig mee wordt gedaan. Voor paarden waarmee wordt 'gewerkt' of gesport niet, de nadelen zijn eigenlijk al eerder genoemd.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:43

het idee van paarden in groepen spreekt mij erg aan. ALs ik mijn paarden niet aan huis zou houden zou ik zeker op zoek gaan naar een stal met veel weidegang in groepsverband. Zomermaanden dag en nacht buiten vind ik ook perfect. Ik zou alleen wel een stal zoeken waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen (of minimaal 10 kg per dag) en waar de weides een HEEL STUK groter zijn. 60 vierkante meter voor 7 paarden vind ik echt veel te klein. Zou minimaal 6000 moeten zijn, en in de wintermaanden 2 uur naar buiten zou ik ook te kort vinden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:44

Het zou mij aanstaan, enkel zou ik niet willen dat er tussendoor nieuwe paarden worden toegevoegd of de hoogste paarden in rang lang uit de kudde wegblijven. Dit om de rust binnen een kudde te bewaren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:50

Mijn paard staat zomers wel buiten in een hele grote wei met 20 andere paarden, ze hebben ook echt een kudde met rangorde enzo. Hij kan daar dag en nact, maar hij wil niet 's nachts, als je hem 's avonds laat staan ramt hij het hek er zowat uit Verward Hij loopt ook altijd achter de merries aan en dan is hij weer eens "verlieft" en is hij weer niet bij dat paard weg te krijgen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:50

het zou mij heel erg aanspreken

nu moet ik zeggen, ik ga naar een stal waar van de zomer merries bij merries komen en ruinen bij ruinen, er staan 40 paarden pony's dus je paard staat nooit alleen, ze hebben ook een groot stuk lap grond.

alleen inde winter moet je er dan wel voor zorgen dat je paard naar buiten gaat, maar dat moet daar geen probleem zijn. ze hebben ook een ruime open stal en de voorzieningen die jij opnoemt.

ik kijk er heel erg naar uit Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:52

Ik wil mijn paardjes het liefst zo veel mogelijk buiten hebben. Het liefst zelfs dag en nacht, ook 's winters(dat heb ik nu ook).

Maar die 60 m2 is veel te kort. Ik heb zelf 6000 m2 en zomers met mooi weer is dat zelfs net genoeg voor 7 á 8 shetlanders(hebben dan net genoeg te eten). Ik heb het verdeeld in 4 stukken. Ik heb nu ook op een stuk zand van ong 10 x 40 (dus ong 400 m2) 4 pony's lopen. Dat is kwa ruimte genoeg, maar het gras zou het daar nooit redden(dat is ook de rede dat het padock geworden is ipv weiland).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:08

Tenfold schreef:
Ik vind het wel geschikt voor jonge paarden. Eventueel fokmerries of recreatiepaarden waar weinig mee wordt gedaan. Voor paarden waarmee wordt 'gewerkt' of gesport niet, de nadelen zijn eigenlijk al eerder genoemd.

Ik zie die nadelen eigenlijk niet. Je zou de blessurekans als nadeel kunnen zien maar een paard wat 23 uur per dag op stal staat heeft volgens mij eerder kans op blessures, juist door het vele stilstaan. Onze paarden presteren goed op wedstrijden, zo ook de andere wedstrijdpaarden bij ons op stal.

Wij hebben paarden voor ons plezier maar ik wil wel graag dat de paarden op een voor hen ook zo plezierig mogelijke manier leven en dat valt zo prima te combineren.

Extra voer en toevoegingen worden op stal gegeven, in de zomer wordt er bijgevoerd en kan je ook altijd zelf bijvoeren zodat je paard precies het voer krijgt wat hij of zij nodig heeft.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:11

Ik wel, dus verschillen we van mening. Het hangt af van (de functie van) het paard.
Ik zou mijn paard niet in een groep stallen.

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 17:15

Dit idee komt uit Duitsland, ik had zelf ook al problemen met de afmeting.
De minimale afmeting is daar zefs nog iets minder, als 60m2 voor 7 paarden. (57m2 of zoiets)

Veel boxen zijn 3bij3m dus 9m2(vind ik al veels te klein, maar ok) , doe dit x 7 dan zitten we op 63m2. Hier word dus 3m2 ingeleverd. Dat schijnen ze niet nodig te hebben, omdat ze kunnen rondlopen. (Het lijkt mij nogal krap)

In Duitsland word veel onderzoek gedaan naar dit soort dingen en zijn dit soort stallen zelfs al in gebruik. Ook bij sportpaarden, wat mij erg verbaasde. Ik dacht ook onmiddelijk aan blessures door trappen, maar dat schijnt in praktijk mee te vallen.

Voeren is weer een ander verhaal. Er zijn voerstands waarin de paarden de paarden extra gevoerd kunnen worden en hierin word ook het krachtvoer gevoerd. (de paarden staan dan apart vast tijdens het eten)
Ruwvoer word de hele dag door gevoerd.

De paarden worden 's winter buitengezet in een paddock, het liefst zie ik ze gewoon in de wei. Waar ik woon is het veen en is dat dus onmogelijk. In de omgeving van de randstad (waar ik dus zit) krijg je bijna geen vergunningen voor b.v 2 of meer paddocks. Het is dus altijd krap en daarom moeten de groepen gewisseld worden en kunnen ze dus niet de hele dag naar buiten.

Op veel maneges hier (niet allemaal) staan de paarden alleen maar op stal in de winter, vaak ook nog in een te kleine box. Geen plek om los te gooien, bak is in gebruik. Weiland ontbreekt vaak.

Ik ben heel blij met al deze reacties, of ze nou negatief of positief zijn. Hoe meer hoe beter.

Heel erg bedankt,

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:17

Zoveel mensen, zoveel meningen Knipoog

Maar op welke functie doel je dan? Sally bijvoorbeeld moet flink presteren in de aangespannen sport. Ze heeft altijd mooie droge benen, juist ook omdat ze na zo'n zware prestatie fijn buiten kan lopen en zo in beweging blijft.

Mijn paard heeft een beetje een winterstop gehad (wel getraind) maar moet straks er weer aan geloven, zowel dressuur o.h.z. als aangespannen, ook dat gaat prima samen.

Sommige mensen scheren hun paarden en die hebben een dik dek op in de winter en rijden de wedstrijden gewoon door.