is hier intresse in? (

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij serieus intresse hebben in deze clinic in deze plaats?

ja: ik zou dit erg graag willen doen
10 (17%)
ja, graag wel, maar ben niet bereid die afstand 4X te overbruggen
34 (59%)
nee, lijkt mij niets
13 (22%)

Totaal aantal stemmen: 57

Lowara

is hier intresse in? (

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 23:35

Ok, lang zitten twijfelen waar ik dit zou neerzetten, maar het is immers alleen een vraag, dus het kan hier prima.

Ik ben benaderd door iemand van mijn club om wederom een clinic te gaan organiseren. Deze clinic is speciaal voor (wedstrijd) paarden die voor veel dingen bang zijn, en het vertrouwen in hun baasje een beetje kwijt zijn, of bv tijdens buitenritten/omgang/concours alles eng vinden.
Het Bestaat uit 4X een dagdeel van 3 uur.
Er komt theorie en praktijk, zoals loswerken, obstakels nemen,, obstakels nemen terwijl je op het paard zit etc.

de doelstelling is:
Door de training krijgen krijgen de deelnemers meer kennis en inzicht in de psyche van het paard.
Er ontstaat meer begrip voor paarden, de manier waarop je met ze kunt werken, ze kunt trainen, ze aan ´´enge´´ dingen kunt laten wennen,
ze meer zelfvertrouwen kunt geven, angst kunt verminderen en de paarden zelfverzekerder kunt maken.
Door de training zal het paard zich leren beheersen in een omgeving met veel afleiding, hij zal beter te vertrouwen zijn en dus veiliger in de omgang zijn.
Zelfs voor wedstrijdruiters kan het tot betere prestaties met hun paard leiden, als hun paard net zo dapper geworden is als een politiepaard.

de 4 workshops:
Loswerken

Loswerken is een belangrijk onderdeel, omdat u zo eenvoudig duidelijk kunt maken aan uw paard dat u de leiding heeft en dat het paard u zonder zorgen blindelings kan volgen. U zet duidelijk op een vriendelijke wijze de dominantieverhouding neer, waardoor het paard zich veilig zal voelen bij u als leider.

Grondwerk

Door het doen van diverse gehoorzaamheidsoefeningen aan de hand wordt uw leidersrol bevestigd en maakt u eenvoudig duidelijk dat het paard u niet voorbij mag lopen en dat het rustig moet stilstaan als u stilstaat. Ook zal het paard door dit grondwerk goed op u letten en geconcentreerd met u samenwerken.

Grondwerk met hindernissen

Nadat u geleerd heeft uw leiderschap en dominante rol op een vriendelijke en begrijpelijke manier neer te zetten naar uw paard, en het paard u dus vertrouwt en zich veilig voelt bij u, kunt u met het paard een nieuwe uitdaging aangaan:

Het derde dagdeel wordt gewerkt met het paard terwijl het aan de hand loopt lang diverse ´´hindernissen´´: U leidt het paard tussen pionnen door, door een vliegengordijn, tussen parasols door, over een zeil heen, over een wip heen en tussen,langs,over diverse andere obstakels.

De ruiter ervaart hierbij dat als het paard zich veilig voelt bij de leider het paard vrijwillig en volgzaam langs/over/door/onder allerlei obstakels loopt. Het obstakelparcours kan erg helpen bij schrikkerige paarden om hun (zelf)vertrouwen en concentratie op de ruiter te vergroten.

Rijdend door het obstakeltraject

Het vierde dagdeel gaat u dan te paard. Op deze dag passeren alle obstakels die het paard bij het grondwerk heeft getrotseerd nu weer de revue, maar nu met u als ruiter op zijn rug. Doelstelling is dat u continu controle heeft over de richting en het tempo van het paard en dat het paard ook met u op zijn rug alle obstakels vrijwillig aangaat

kosten zijn rond de 40 euro per persoon. er kunnen dan maximaal 6 personen meedoen, en je moet dan natuurlijk zelf een paard meenemen.

http://www.paardenbegrijpen.nl/images/Breukelen_013.jpg
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/FS_016.jpg
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/Breukelen_009.jpg
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/Breukelen_018.jpg

de cursus zal gehouden worden in overijssel, tegenover vliegveld Twente.
Het enige wat ik wil weten is, zijn er mensen die er intresse in zouden hebben, gewoon in het idee op zich op deze locatie? wel eerlijk invullen, niet zomaar denken van ach ja leuk, want dan heb ik geen duidelijk beeld of ik het terzijnertijd wel of niet zal organiseren.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:42

Lijkt me wel leuk zo´n clinic, maarja ik woon in apeldoorn dus dat is toch nog een behoorlijk eindje rijden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:33

ik heb dus voor optie B gekozen
ík houd wel van dat soort clinics....altijd leerzaam
alleen voor mij wel te ver weg

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:59

Het likt me een hele leerzame clinic, want ook ik onder vindt er hinder van op wedstrijd. Maar de afstand is een beetje ver voor mij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:09

is het alleen voor wedstrijdruiters? moet de pony/het paard al goed onder het zadel zijn dus? of is het ook mogelijk om aan de hand mee te doen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:33

Tja, het lijkt mij erg leerzaam maar het is veel te ver weg voor mij. Misschien is het een plan om zoiets in Utrecht te doen? Ligt namelijk in het midden van 't land

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:11

Marijke de Jong, de persoon achter paardenbegrijpen.nl woont in Arnhem. Ze doet dit soort clinics ook elders, dus als je dit te ver vindt, neem even contact met haar op voor een lokatie dichter in de buurt.
Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik Marijke een prettig persoon om mee te werken.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:33

was het maar in de provincie zeeland,dan deed ik zeker mee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:03

Ik deel dezelfde mening als ikke, Marijke is een fijne meid. Ze weet waar ze mee bezig is. Ik heb niet op de poll gestemd aangezien Pablo zo'n clinic absoluut niet nodig heeft.

straus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:40

Het lijkt me ontzettend leuk om mee te doen en ik denk dat ik nog wel meer mensen ken (bij ons op stal) die het ook heel leuk zouden vinden *LOL* .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 22:27

heej Straus, als je even zou kunnen vragen? enne Nameless, het kan waarschijnlijk ook gewoon aan de hand hoor Lachen

straus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:59

lowara schreef:
heej Straus, als je even zou kunnen vragen?

Ik heb er al een gesproken en die heeft ook al gestemd op Ja, ik wil.......
Ik zal even de anderen vragen bij ons op stal en bij ons op de les. OK dan! .

Kiara

Re: is hier intresse in? (

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:54

Ik heb gekozen voor 'nee'.
Naar mijn weten bestaan deze clinics al.
Ik heb er in ieder geval vaker van gehoord.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:10

Het hele "NH-achtige" aan deze clinic spreekt mij totaal niet aan.
Voor een "enge dingen training" ben ik op zich wel in, maar dan liever wat "traditioneler", weet anders ook niet hoe ik het moet omschrijven. Vergelijkbaar met Western-trail ofzo.

Ik vind 3 uur bovendien te lang om geconcentreerd met een paard aan het werk te zijn, die concentratie zo lang is gewoon niet op te brengen, 3 kwartier is dan echt lang zat.

Als laatste is het voor mij persoonlijk te ver weg. Dus nee, van mijn kant geen interesse Lachen

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:37

Ik had op ja gestemd, maar had er over heen gelezen dat het in Overijssel gehouden zal worden.
Deze afstand is voor mij te veel. Als het wat dichter in de buurt is lijkt het me leuk om hier eens aan deel te nemen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:25

Citaat:
Ik heb gekozen voor 'nee'.
Naar mijn weten bestaan deze clinics al.
Ik heb er in ieder geval vaker van gehoord.

Dat deze clinics al bestaan weet ik wel, daar gaat de vraag ook niet over. het gaat erover of er mensen intresse hebben om eraan deel te nemen. En Strauss, ik neem binnenkort wel even contact via de PB met je op, voor de mensen van wie je dnekt dat ze intresse hebben Haha! we zijn nu aan het kijken hoe en wat bij de club, om de clinic te organiseren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:36

heb voor de 2e optie gekozen, is nl. veel te ver weg

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:33

Ik zou het heel leuk vinden als er ook eens zoiets wordt georganiseerd in Twente. Ik zou er dan ook graag aan meedoen, maar ik heb een vervoersprobleem, hoe klein de afstand relatief ook is!

Dus nee, nu niet eens keer in Utrecht oid, maar juist in Twente, erg goed idee Haha!