hoe hoort goeie kwaliteit kuil eruit te zien in het plastic??droog en lekker van geur,of moet het plakkerig zijn??hoe ziet het bij jullie eruit?is het erg dat er een beetje zand in zit??voor gevoelige paarden met de luchtwegen//gr
Anoniem
Geplaatst: 23-01-05 23:37
Op onze pensionstal krijgen alle paarden Kuilvoer. Dit zijn van die grote groene pakken. Die je overal wel ziet eigenlijk. Het is een beetje kleverig, vochtig. Ik vind het lekker ruiken, maar das ieder voor zich eigenlijk. Het ligt eraan wat voor baal je hebt (je hebt namelijk met kuil hetzelfde als met hooi ook slechte balen er tussen zitten) meestal zijn dit goedde balen en is het kuil dus wat donker van kleur. Een beetje zand kan altijd gebeuren, doordat er waarschijnlijk te dicht bij de grond gemaaid is. Verder moet je goed opletten dat er vooral geen gaatjes in het plastic zitten, want dan is het hoogs waarschijnlijk beschimmeld.. Maar dit heb je met een slechte baal ook, alleen dan met het verschil dat de ram nog te overzien is, je kunt dan de beschimmelde stukken ertussenuit halen en dan weggooien, de rest kun je wel opvoeren.
Emaartje
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-05 23:42
ow oke wij hebben op dit moment wel goed kuil hoop ik dan...lijkt veel op hooi maar dan in pakken..bij ons is het nou niet kleverig en plakkerig is dat erg
Anoniem
Geplaatst: 23-01-05 23:52
Het ligt ook aan de snede. Wij hebben 2e snede kuil en dat schijnt plakkeriger te zijn als 1e snede. Want 2e snede is immer "verser" en er zitten minder eiwitten in als in de 1e. Het klopt inderdaad dat het in plakken is. Kleverig en plakkerig, als dat het niet is, dan is dat niet erg, zolang het maar wel vochtiger is dan gewoon hooi, en stofvrij.
Svdh
Geplaatst: 24-01-05 09:29
Emaartje schreef:
ow oke wij hebben op dit moment wel goed kuil hoop ik dan...lijkt veel op hooi maar dan in pakken..bij ons is het nou niet kleverig en plakkerig is dat erg
Nee hoor is niet erg. Wij zelf hebben ook kuil wat meer op hooi lijkt en is ook niet plakkerig.