Nieuwe paard past niet in kudde!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Nieuwe paard past niet in kudde!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:14

Sinds een week staat er een nieuw paard bij ons op stal. Het is een jaarling die (naar zo zeggen de eigenaars) gewend is bij een ander paard op de wei te staan.

We hebben een erg gevarieerd stel paarden op de wei staan. 8 stuks in totaal. Nou zijn we vrijdag eens bezig geweest ze bij elkaar te stoppen. Normaal gesproken laten we er eerst 1 bij en zo verder tot iedereen er bij kan staan. Maar na een kleine week op een aangrenzende wei te staan, besloot de stalhouder ze maar meteen bij elkaar te gooien. Eerst de nieuwe, ze ging meteen door naar de achterste weide. Vervolgens de rest. Na een tijdje kregen ze het door dat hij in de wei stond en gingen er naartoe. Maar het beestje ging alleen maar rennen. Zo panisch en hard en met 8 paarden erachteraan dat ze dus twee keer door het draad vloog. Dit liep gelukkig goed af. Na verloop van tijd werd het wat rustiger (zo'n 15 minuten later) en ging ik uitmesten.

Toen ik mijn eerste kruiwagen leegde op de mesthoop vond ik het er wel erg verdacht rustig uitzien. Ik ging eens kijken en zag de nieuwe niet. Dus ik een beetje onrustig toch maar de wei in gaan kijken, zie ik hem ineens over de weg lopen!! Dus ik als een gek ernaartoe gerend en hij kwam wel naar me toe gelukkig.

Vervolgens even op stal gezet en weer terug in de wei. Dit keer maar weer apart. Ik zag toen dat ze constant contact maakte met twee van de kudde. Dus is gister dan maar geprobeerd die twee er bij te zetten, maar ze gaat weer rennen!! En als ze dus rent vliegt ze gewoon door het draad heen uit angst. Die twee paarden doen dus niks he, gaan alleen maar een beetje nieuwsgierig naar haar toe.

Het is dus een beetje een hopeloze situtatie nu, want er kan gewoon geen ander paard bij. Want ze vliegt dus overal heen (en door).

Ik zelf denk dat het een sociale kwestie is, dat ze totaal geen andere paarden gewend is. Hiervoor heeft ze op een manege gestaan, hele dagen op stal en af toe met mams in de buitenbak.

De stalhouder is ook een beetje wanhopig nu, want hij zit met een wei die helemaal aan diggelen gaat zo (9 paarden die je hele weide rondcrossen is niet zo best en als er 1 dan ook nog je draad en omheining kapot rent en springt...). En een klant wier paard zich niet wil aanpassen.

Hoe kunnen wij dat paardje nou het best laten aanpassen binnen de groep??? Wegsturen is onmogelijk uiteraard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:50

Das idd vervelend, kan de stal eig niet een stuk weide afzetten vooor de nieuwe, waar deze alleen in kan staan?

Bv voor de eerste paar weken zodat de nieuwe rustig kan wennen en de andere paarden natuurlijk ook.
In de loop vd weken kun je bv steeds 1 ander paard te minst dominante erbij zetten op het stukje vd jaarling.
Gewoon voor een dagje ofzo, en dit met 1 en hetzelfde paard blijvewn doen totdat ze elkaar wat beter kennen, dan nog een paard erbij zetten, enz steeds als ze elkaar kennen een andere erbij zetten, totdat de hele kudde "overgezet" is (op dier manier kan de nieuweling rustig elk lid vd kudde leren kennen), gaat dat goed dan kunnen ze met zn alleen terug naar de wei waar ze in stonden. Ook dan kan het nog anders gaan dan dat je verwacht want een kudde bijelkaar is anders dan ieder paard apart, maar je weet een beetje hoe ze op elkaar reageren en vooral voor de nieuwling is het minder spannend dan dat ze boem in een bestaande kudde wordt gezet, vooral voor een jaarling is dat moeilijk.

Het jaarlingetje moet het gevoel hebben dat er steeds een nieuwe bij hem/haar op de wei komt (niet andersom), ze voelt ze zich minder opgejaagd en komt er ook niet zoveel op dr af.

De reden dat ze zo gaat rennen kan ook komen doordat ze veel op stal heeft gestaan, alleen dat is al een reden op te gaan vliegen als er dan ook nog 8 vreemde misschien oudere dominantere paarden bij lopen, vind ik de actie vd jaarling nog niet zo verwonderlijk.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 22:06

Bedankt voor je advies!!! Ik zal het eens in de groep gooien!