Rubberen stalmaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Rubberen stalmaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:16

Wie heeft er ervaring met rubberen stalmaten en hoe reageerd je paard erop? Merk je duidelijk verschil in schonere stallen en hoeveelheid bodembedekker of viel dat mee?
Graag alle informatie en eventueel prijzen.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:00

Ik heb al een aantal jaren rubber Granuflex tegels (1m x 1 m, 40 mm dik) in de stal liggen. Ik vind het geweldig! OK dan! Dagelijks schoonvegen (alles eruit) en een nieuw laagje stro) en je bent al weer klaar. Scheelt vliegen in de zomer omdat je stal mestvrij is, je ijzers gaan langer mee en stampen op de grond is niet leuk meer. Vloer is warmer en zachter om op te liggen voor je paard. Ik heb zelfs gehoord dat bij sommige paarden de piephakken verdwenen. Dagelijks een half kruiwagentje mest wegbrengen en per week ongeveer 1½ baal stro verbruik. Zorg wel voor een iets aflopende stal met een afvoer, want de matten zijn water doorlatend. Minimaal twee keer per jaar stal en matten goed schoonspuiten met een hogedruk reiniger (is wel een smerig werkje) en je stal is weer helemaal fris. Nadeel: als je paard een echte smeerkees is heeft ie wel vaak vieze knieen en ellebogen.... Mijn vriendin (stalgenootje) vindt het maar nix en heeft nu op de matten een dikke laag vlasvezel gestrooid....

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:06

ja het is idd veel schoner, m'n verzorgpaard staat er sinds kort op en normaal is ie super smerig en moet er om de 3 dgn een nieuw pak zaagsel in. nu met die matten ligt er een klein laagje op en de stal ziet er prima uit!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:40

die van mij staan op vlas, ivm stofallergie van eentje. omdat dat best een smeerkees is wilde ik dit gaan proberen.. ik heb alleen geen afvoer Scheve mond hoe werkt dan ?

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:59

Ik heb ook rubberen matten in de stal (ong 1 a 1,5 m breed en je moet ze op lengte afsnijden) en het is echt ideaal! Het uitmesten gaat echt heel snel en ik heb echt veel minder stro nodig. Ook worden paarden er wel minder vies van volgens mij. En het is lekker warm.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:40

#Ymke# schreef:
die van mij staan op vlas, ivm stofallergie van eentje. omdat dat best een smeerkees is wilde ik dit gaan proberen.. ik heb alleen geen afvoer Scheve mond hoe werkt dan ?

Dat weet ik ook niet precies. Verward De onderkant van de mat lijkt wel een beetje op een eierdoosje. Zo kan het water (urine) door de matten gaat dan tussen de openingen door richting het laagste punt. Indien hier geen putje of een opvangmogelijkheid zit zal het volgens mij een vieze smeerboel worden onder de matten. Waarschijnlijk kunnen ze je wel meer vertellen hierover bij de leverancier/producent van deze matten. Kijk voor meer info op www.granuflex.nl

Ruud_O

Re: Rubberen stalmaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:57

Ook wij hebben granuflex.
Super snel stallen mesten. Feitelijk hoeft er niets op de bodem, maar het oog wil ook wat.

En onze merrie heeft veel minder last van de chronische mok.

En het 2 jaarlijks schoonmaken is inderdaad een wat smerig klusje, maar dat weeg niet op tegen de rest van het jaar in 5 minuten 2 stallen doen.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:40

Homerus staat ook op stalmatten en ik vind het ideaal. Heb veel minder mest. Wat ik wel vaak doe is de tuinslang onder de matten doen en die laat ik dan even lopen zodat het weer een beetje schoon wordt aan de onderkant van de matten. En inderdaad 2 keer per jaar de matten helemaal schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:11

Ik heb twee grote (oorspronkelijk koe) rubbermatten in stal liggen, hiermee is de bodem voor driekwart bedekt. Ik kreeg deze dingen gratis, en t was niet meer Haha! Hoe mijn paardje erop reageerde, goed, ze vreet al het stro op, want ze kan nu toch zacht ligen. Ze galoppeert de stal wel eens binnen (open stal met flinke paddock) en dan remt ze in stal, als ze ijzers aanheeft, wil dat wel eens vonken.

Deze matten zijn 5 * 1,5 meter, twee stuks, en eerlijk is eerlijk, ik haal ze er maar twee keer per jaar uit vanwege hun enorme gewicht. Dan spuit ik ze buiten schoon met hogedrukreiniger, en schuur daarna de boel met ontsmettingsmiddel. Dit ook in de stal, en laat alles goed drogen, dan weer de matten er terug in. Ik heb in de natte plek (stal is lichtelijk ongelijk) wat ook op t diepste punt ligt) daar strooi ik een laagje zaagsel, zodat daar de urine door wordt opgevangen. En dan voor een kwart van de stal opstrooien, met 1 á 2 stroplakken. Sinds dat ik zaagsel gebruik ziet de boel er daar een stuk netter uit. Het is nog vies onder de matten, maar niet zo vies als eerst...

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:56

ik vind het echt heel erg makkelijk en hij staat altijd droog
mijn paard is nog al een smeer poet dus dat is wel handig want de matten nemen het vocht op