Paard dik door hooi!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Paard dik door hooi!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:09

Pjelk is deze winter best aan de stevige kant Scheve mond . Heel dik zou ik het niet willen noemen maar slank is anders en ook hoor ik van alle kanten dat ie zo dik is.
Toch krijgt hij helemaal niet zoveel krachtvoer. Als ik rij (meestal een uur pittig dressuurtrainen) dan krijgt hij een kleine 1,5 kg. Heeft hij een dag vrij dan krijgt hij een halve kilo. Ik cind dat niet echt veel omdat hij andere jaren, toen hij winters in de manege stond, standaard 2 a 2,5 kg kreeg.
Wel geef ik hem veel hooi; zo`n 6 tot 8 plakken per dag. Dat eet hij allemaal keurig netjes op en ik vind ook dat hij best wat kaakvermaak mag hebben en een buikje om het niet koud te krijgen want hij staat in een open stal met uitloop.
Wat vinden jullie van Pjelks rantsoen? Zou hij zo dik zijn door het hooi?

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:19

pff 6 tot 8 plakken vind ik wel heeeeeel erg veel.. of staat er totaal geen gras in de wei?
Die van mij krijgen 2 plakken per p.
Maar opzich zou hij niet heel erg dik moeten worden van hooi maar zoveel op een dag tja das anders

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:53

Van hooi kunnen sommige paarden inderdaad best wel dik worden.
En 6 tot 8 plakken vindt ik heel erg veel! Ik zou dat terugbrengen tot hooguit 4. Dat is meer dan genoeg.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:57

mm beauty word er niet echt dik van..
zij krijgt ook rond de 6 plakken per dag,smorgens 2,smiddags 2 en savonds 2....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 00:56

Van oud, grofstengelig hooi worden ze niet direct echt vet, maar ze kunnen er wel erg "buikig" en opgeblazen van worden.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 03:06

ze worden inderdaad dik van hooi maar normaal kan dit geen kwaad ! wel zou ik zeker niet meer krachtvoer geven dan dat je nu al geeft !

veel hooi is goed voor de darmen en om verveling tegen te gaan

mijn paarden krijgen ook heel de dag door hooi !

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 08:57

Mischien dat je best dat een plak meot laten liggen hoor..
Doet hij die vrije dag echt helemaal niks??

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:07

Mijn pony krijgt ook 6 plakken hooi per dag en 2,5kg biks en half muesli... (en nog de benodigde fruit soorten Bloos ) maarja die is dan wel pas bijna 2... Dus heeft het nodig voor zn groei, en krijgt zoveel hooi om de verveling tegen te gaan Knipoog. Ik zou het lekker zo blijven geven zoals je nu doet, hooi kan eigenlijk nooit kwaad, en tja ze kunnen er iets dikker van worden. Maar vergeet ook niet dat hij (waarsch.) een dikke wintervacht heeft, en die het voor het oog ook dikker maakt..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:02

Hooi zorgt inderdaad voor een wat ronder buikje.
Persoonlijk vind ik 6-8 plakken per dag ook wel erg veel! Waarom geef je hem zoveel? Is daar een reden voor?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:07

die van mij eet de hele dag door kuil- en droog hooi door elkaar heen.. en die is gewoon hetzelfde gebleven dus ik zou niet weten waardoor hij te dik zou zijn geworden

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:33

6 tot 8 plakken? Wow!
Ninla krijgt er maar 2.... Lachen

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 10:48

Ik geef Pjelk zoveel hooi om zich mee te vermakenen omdat ik denk dat hij zo warmer blijft (darmen blijven aan het werk). Maar misschien moet ik het maar wat af gaan bouwen.

Even een nadere omschrijving van Pjelks huisvesting om een paar vragen te beantwoorden:
Ik heb Pjelk in een open stal staan met een uitloopje. Hij is op zijn borst en aan de onderkant van zijn hals geschoreen en heeft een dun dek op van zon 220 gram. Hij moet voor een groot deel zichtzelf warm kunnen houden.
Als ik hem niet rij geef ik hem niet nog op een andere manier beweging; dan moet hij zichzelf vermaken in de stal (5 x 3) en het uitloopje.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:28

ik vind veel hooi alleen maar goed, je hebt je krachtvoer er ook goed op aangepast.
In de natuur grazen paarden 16 uur per dag, zoveel hooi vind ik dus een pluspunt, kunnen veel paardenhouders nog wat van leren.
Ik zelf geef ook zoveel hooi in de winter per dag, mijn paard staat ook wat dikker, maar over een maandje is dit eraf. Wanneer hij weer op de wei staat en wat meer aan het werk gaat.
Ik zou zeggen: niks aan veranderen!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:41

zoveel hooi is juist perfect! als hij te dik is zou ik minderen op het krachtvoer, heeft ie blijkbaar dus niet nodig zoveel...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:47

Als je 'm wil vermaken en toch wat wilt minderen in voer, dan kun je natuurlijk ook nog overwegen om het hooi in een (fijnmazig) net te doen (denk wel aan de veiligheid!) of om 'm iets van een voerbal te geven ofzo. Ook op wilgentenen of een berkenstammetje wordt graag geknaagd!

In de natuur eten ze inderdaad zo'n beetje de hele dag, maar daar wordt het voer ze meestal ook niet op een presenteerblaadje aangereikt, dus blijven ze er een stuk slanker bij. Als je je paard in een beetje een "sportmodel" wilt houden, dan zul je toch een balans moeten zoeken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:55

Goed hooi, is hét voer wat het motortje aan het draaien houdt en dus het paard warm houdt Lachen .
Het is goed mogelijk dat je paard een buikje van het hooi heeft. Je geeft niet héél erg veel, maar meer als 6 plakken zou ik niet voeren. Die van mij krijgen ook zeker 5 plakken per dag ! (2 ´s ochtends, 1 ´s middags en 2 ´s avonds). Voor de nacht krijgen ze ieder nog een plak stro erbij. Ze kauwen op stro langer en meer, wat A) goed is voor de vertering en B) zijn ze langer zoet Knipoog .

Ik weet niet wat het paard van Tobilover naast het hooi krijgt, maar 2 plakken per dag vind ik persoonlijk wel érg weinig Scheve mond ....
Liever meer hooi en minder krachtvoer, als omgekeerd!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:57

Hoeveel "2 plakken" precies is, hangt ook nogal af van het formaat van de baal Lachen

Als je van die hele grote balen hebt, dan is 2 plakken nog aardig wat hoor, zeker voor een pony.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:35

Margreet schreef:
Hoeveel "2 plakken" precies is, hangt ook nogal af van het formaat van de baal Lachen

Als je van die hele grote balen hebt, dan is 2 plakken nog aardig wat hoor, zeker voor een pony.

Zo kan je het natuurlijk ook zien Knipoog .

Ik ga gewoon uit van die kleine baaltjes Haha! (In die grote gaan bij ons ong. 20 kleine baaltjes Clown .)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 07:38

6 tot 8 plakken hooi per dag is best veel voor een fjord.
mijn welsh krijgt drie plakken hooi per dag.....ongeveer een plak van 10 cm dik en redelijk zwaar.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:56

Onze paarden krijgen ook onberperkt ruwvoer. Hetzij de weide, hetzij in de vorm van droog hooi. Ik moet zeggen dat ze er niet echt dikker van worden bij ons. Maar ze staan alle dagen buiten en 's nachts kunnen ze kiezen of ze op stal staan of in hun paddock. Ik vind het dus wel belangrijk dat ze een bron hebben waar ze hun warmte vandaan kunnen halen. Gezien het feit dat ze er zo gezond bijstaan maak ik me geen zorgen.

Als je paard buikig is zou ik me niet echt direct zorgen maken. Echt vet is een ander verhaal.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:09

Oef, 6 plakken.....ik vind dat ik die van mij al veel geef met 3 plakken op een dag. In de balen bij ons op stal gaan ongeveer 10 plakken. Het lijkt altijd meer omdat ik de plakken uit elkaar trek zodat het beter te verteren is.

Verschilt ook van paard tot paard denk ik. De een zet sneller aan dan de ander.....

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:57

Mijn fjordenknollies krijgen met hun beide een hele baal hooi per dag (zo'n 8 plakken) en ze zijn er niet dik van.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:10

Ja, die van mij wordt dik van hooi. Ze krijgt 3 plakken per dag met 0,5 schep meusli. Ik heb dit een tijdje geminderd omdat ze echt formaat olifant werd (en ik rijd 2-3 per week intensief en nog 1 keer per week rustig aan).

Ik heb dit indertussen weer terug gedraaid. Ze was namelijk weer begonnen met mest eten. Het vitaminesuplement dat ze kreeg was niet voldoende om dit op te laten houden. Het is dus waarschijnlijk verveling of last van haar maag. En ik heb liever een dik paard (ja, het is gewoon echt dik Haha! ) dan eentje die zich verveelt of niet lekker in zijn vel zit.

Soms zul je gewoon moeten accepteren dat je paard niet netjes formaat sportmodel zal worden Knipoog