Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
merel1618 schreef:mijn ervaring is dat afgewerkte dieselolie helpt.
wij hebben hier verschillende friesen staan ,
en er komen en gaan er vaak.
laatst had de dekhengst zware mok( nu ongeveer een week of 4 terug)
maar het is nu al aardig weg.
het is een ouderwets middel maar meestal helpt het wel.
ga niet de sokken knippen of scheren dat is zonde van de sokken.
sterkte
Concorde schreef:Ik heb vrij veel ervaring met mokpoten bij Friese paarden. En toch, als je wat wil, zullen die sokken eraf moeten anders krijg je het nooit goed schoon en droog. Je kan 'm wel in een soort 'poedelmodel' opscheren zodat je nog wel sok laat zitten thv de vetlok, als je dat een beetje knap opscheert zie je er na een week haast niets meer van terug, lijkt het van een afstandje net of ie nog sokken heeft. En op die plek hebben ze meestal geen wondjes. De inmiddels 'kale' plekken goed schoon en droog houden, in de biotex om de wondjes uit te wassen en de korsten eraf te weken, dan goed droogdeppen, en droogzetter erop (voor koeien die aan het eind van de lactatie zitten, daar wordt dit spulletje bij in de uiers gespoten) Er zit oa antibiotica in, en het helpt als een tierelier. Je moet het wel echt consequent bijhouden want antibiotica is nou niet bepaald een goedje waar je mee bezig kunt blijven.
Suc6
Shetfan schreef:Wij hebben ook teershampoo. Is dat van dat lichtgele spul, iets dikker dan gewone shampoo en zonder lekker luchtje? Anders kan ik dat een bij mijn tink proberen.
Lisjuh87 schreef:Sorry maar zonder de sokken eraf kan het ook opgelost worden. Toen ik mijn fries kocht had hij verwaarloosde mok over zijn hele benen hij heft hier nog 1,5 jaar mee door gelopen ondertussen alles geprobeerd. Toen vonden we keratoshapoo (teershampoo) en de mok is nu helemaal weg en mijn fries heeft zijn sokken nog!
En sinds wanneer heeft een fries poten![]()
Concorde schreef:Sorry, maar de gevallen (zowieso al een stuk of 10 die het echt extreem hadden) waren niet zo simpel opgelost. Vind het heel leuk voor je dat die van jou er schijnbaar na het wondermiddel teershampoo vanaf was, maar ga er niet vanuit dat het bij alle paarden zo makkelijk gaat.
En nog een punt, waarom heb jij je paard 1.5 jaar door laten lopen met zoiets? Waarom niet gelijk aanpakken? De dierenarts (behalve de jouwe blijkbaar) zal je net zo goed vertellen dat die sokken eraf moeten om het goed te kunnen behandelen. No offense hoor, maar mok ontstaat nog altijd door bacterien en die zitten nou eenmaal graag in een vochtige warme paardensok.
En ik had het niet over Friezen met poten, maar over mokpoten. Een uitdrukking voor die aandoening, ja, niet een naam voor de benen van het paard.
Sorry, maar van dit soort praktijken wordt ik heel pissig terwijl het pijnloos en effectief kan....
) en die elke dag 2x een kwartier boven de plek houden zodat de huid uitdroogt (zonder pijn) en kan genezen. Melle was echt binnen no time van z'n plekken af! (Daarna nooit meer met neopreen beschermers gereden, overigens...) Succes!