Fries met mok? ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneBoem

Fries met mok? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:55

Ik vind het zo zonde om de sokken er af te halen.. dus ik vroeg me af of jullie er ervaring mee hebben?
Zo'n fles mokzalf gaat erg snel op.. met van die enorme sokken... en het werkt ook niet helemaal zoals het hoort.. D.A zei twee weken.. maar dat gebeurt niet echt...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:03

Ik kamde die mok er altijd zo veel mogelijk uit, zodat ie er minder last van had. En ik had een super goed middel van de dierenarts gekregen. En als laatste optie heb ik helaas ook het behang er van af moeten knippen!

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:04

mijn ervaring is dat afgewerkte dieselolie helpt.
wij hebben hier verschillende friesen staan ,
en er komen en gaan er vaak.
laatst had de dekhengst zware mok( nu ongeveer een week of 4 terug)
maar het is nu al aardig weg.
het is een ouderwets middel maar meestal helpt het wel.
ga niet de sokken knippen of scheren dat is zonde van de sokken.
sterkte

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:31

tandpasta erop smeren
gr esther

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:38

Ik heb een tinker gedaan en die had ook op 1 sok mok, en daar smeerde we elke dag sudocreme op. Het ging er niet van weg, maar werd in iedergeval niet groter.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:55

http://www.friezen.messageboard.nl/forum/index.php heb je al eens op deze site gekeken? Er staan meestal wel hele goede tips op! wij knippen overigens het haar in de kootholte (onder de overhangende sokken) weg en houden het heel goed droog, uiercreme en babyolie! werkt super, de dierenartsen raden afgewerkte olie ernstig af!!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:03

Mijn paard (ook een fries) had het over zijn hele benen toen we hem kochten (helemaal verwaarloosd) 2 jaar meegekl**t alles geprobeerd niks hielp. Toen toch weer ff dierenarts erbij gehaald en die had de oplossing: Keratoshampoo (teershampoo) en het is eindelijk na die jaren helemaal weg!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:04

frieske schreef:
tandpasta erop smeren
gr esther

Ben je zelf wel helemaal lekker?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:05

merel1618 schreef:
mijn ervaring is dat afgewerkte dieselolie helpt.
wij hebben hier verschillende friesen staan ,
en er komen en gaan er vaak.
laatst had de dekhengst zware mok( nu ongeveer een week of 4 terug)
maar het is nu al aardig weg.
het is een ouderwets middel maar meestal helpt het wel.
ga niet de sokken knippen of scheren dat is zonde van de sokken.
sterkte

Totdat de olie naar binnen komt en je een paard met zware bloedvergiftiging hebt staan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:58

irish_lady

Tandpasta, hebben jullie dat zelf wel eens op een gevoelig stuk huid gesmeerd en laten zitten? Dat brandt! Laat staan op aangetaste huid, zoals bij mok...

Afgewerkte olie...Tja ik weet dat het vroeger gebruikt werd, maar als je idd zelf een beetje gezond verstand bezit weet je dat je zoiets giftigs er niet op moet smeren!

Als de mok in de kootholte zit kun je rustig de kootholte scheren en de sokken laten zitten.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:37

Babyolie werkt echt goed, na een week goed smeren is bij mijn fries de mok over, dan doe ik het nog om de dag preventief en ze heeft eigenlijk nooit meer, mok.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:54

Citaat:
irish_lady: Ben je zelf wel helemaal lekker?

je kan me best voor gek verklaren maar wat is er volgens jou mis mee dan??
weet je hoeveel mensen ok hebben opgelost met tandpasta?
zelfs de dierenarts raad het mensen aan!!!

gr esther

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:12

slechte dierenarts heb je dan.. de kwakzalver ;p het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort mok je hebt droke of natte mok. voor de korstjes behandelen wij het ook wel eens met biotex dan worden de korstjes zacht en kan je ze er af pulken. Daarna gebruiken wij een speciale mokspray.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:17

Ik heb vrij veel ervaring met mokpoten bij Friese paarden. En toch, als je wat wil, zullen die sokken eraf moeten anders krijg je het nooit goed schoon en droog. Je kan 'm wel in een soort 'poedelmodel' opscheren zodat je nog wel sok laat zitten thv de vetlok, als je dat een beetje knap opscheert zie je er na een week haast niets meer van terug, lijkt het van een afstandje net of ie nog sokken heeft. En op die plek hebben ze meestal geen wondjes. De inmiddels 'kale' plekken goed schoon en droog houden, in de biotex om de wondjes uit te wassen en de korsten eraf te weken, dan goed droogdeppen, en droogzetter erop (voor koeien die aan het eind van de lactatie zitten, daar wordt dit spulletje bij in de uiers gespoten) Er zit oa antibiotica in, en het helpt als een tierelier. Je moet het wel echt consequent bijhouden want antibiotica is nou niet bepaald een goedje waar je mee bezig kunt blijven.
Suc6

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:41

Concorde schreef:
Ik heb vrij veel ervaring met mokpoten bij Friese paarden. En toch, als je wat wil, zullen die sokken eraf moeten anders krijg je het nooit goed schoon en droog. Je kan 'm wel in een soort 'poedelmodel' opscheren zodat je nog wel sok laat zitten thv de vetlok, als je dat een beetje knap opscheert zie je er na een week haast niets meer van terug, lijkt het van een afstandje net of ie nog sokken heeft. En op die plek hebben ze meestal geen wondjes. De inmiddels 'kale' plekken goed schoon en droog houden, in de biotex om de wondjes uit te wassen en de korsten eraf te weken, dan goed droogdeppen, en droogzetter erop (voor koeien die aan het eind van de lactatie zitten, daar wordt dit spulletje bij in de uiers gespoten) Er zit oa antibiotica in, en het helpt als een tierelier. Je moet het wel echt consequent bijhouden want antibiotica is nou niet bepaald een goedje waar je mee bezig kunt blijven.
Suc6

Sorry maar zonder de sokken eraf kan het ook opgelost worden. Toen ik mijn fries kocht had hij verwaarloosde mok over zijn hele benen hij heft hier nog 1,5 jaar mee door gelopen ondertussen alles geprobeerd. Toen vonden we keratoshapoo (teershampoo) en de mok is nu helemaal weg en mijn fries heeft zijn sokken nog!

En sinds wanneer heeft een fries poten Scheve mond Tong uitsteken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:45

Zwavelbloempoeder (drogist) mengen met uierCREME schijnt goed te helpen. Bron: Fries Paarden Forum Knipoog

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:48

Wij hebben ook teershampoo. Is dat van dat lichtgele spul, iets dikker dan gewone shampoo en zonder lekker luchtje? Anders kan ik dat een bij mijn tink proberen.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:52

Shetfan schreef:
Wij hebben ook teershampoo. Is dat van dat lichtgele spul, iets dikker dan gewone shampoo en zonder lekker luchtje? Anders kan ik dat een bij mijn tink proberen.

Bij mij is het bijna zwart van kleur...heel dik en echtte teer geur. Ik weet niet of er verschillende soorten bestaan maar volgens mij kun je keratoshampoo (teershampoo) alleen bij de DA zelf kopen weet het niet zeker

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:14

Lisjuh87 schreef:
Sorry maar zonder de sokken eraf kan het ook opgelost worden. Toen ik mijn fries kocht had hij verwaarloosde mok over zijn hele benen hij heft hier nog 1,5 jaar mee door gelopen ondertussen alles geprobeerd. Toen vonden we keratoshapoo (teershampoo) en de mok is nu helemaal weg en mijn fries heeft zijn sokken nog!

En sinds wanneer heeft een fries poten Scheve mond Tong uitsteken

Sorry, maar de gevallen (zowieso al een stuk of 10 die het echt extreem hadden) waren niet zo simpel opgelost. Vind het heel leuk voor je dat die van jou er schijnbaar na het wondermiddel teershampoo vanaf was, maar ga er niet vanuit dat het bij alle paarden zo makkelijk gaat.
En nog een punt, waarom heb jij je paard 1.5 jaar door laten lopen met zoiets? Waarom niet gelijk aanpakken? De dierenarts (behalve de jouwe blijkbaar) zal je net zo goed vertellen dat die sokken eraf moeten om het goed te kunnen behandelen. No offense hoor, maar mok ontstaat nog altijd door bacterien en die zitten nou eenmaal graag in een vochtige warme paardensok.
En ik had het niet over Friezen met poten, maar over mokpoten. Een uitdrukking voor die aandoening, ja, niet een naam voor de benen van het paard.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 06:44

Concorde schreef:
Sorry, maar de gevallen (zowieso al een stuk of 10 die het echt extreem hadden) waren niet zo simpel opgelost. Vind het heel leuk voor je dat die van jou er schijnbaar na het wondermiddel teershampoo vanaf was, maar ga er niet vanuit dat het bij alle paarden zo makkelijk gaat.
En nog een punt, waarom heb jij je paard 1.5 jaar door laten lopen met zoiets? Waarom niet gelijk aanpakken? De dierenarts (behalve de jouwe blijkbaar) zal je net zo goed vertellen dat die sokken eraf moeten om het goed te kunnen behandelen. No offense hoor, maar mok ontstaat nog altijd door bacterien en die zitten nou eenmaal graag in een vochtige warme paardensok.
En ik had het niet over Friezen met poten, maar over mokpoten. Een uitdrukking voor die aandoening, ja, niet een naam voor de benen van het paard.

Ik weet et maar bij elk paard werkt wat anders...dus of jou oplossing bij elk paard werkt Verward

En bij mijn paard was het ook extreem dus Verward

We hebben het gelijk aangepakt maar omdat neit elk middeltje bij elk paard werkt. De dierenarts heeft in de koten behandeld helemaal ingezwachteld en alles erafgeschraapt daarna 2 dagen helemaal ingezwachteld met zalf op stal. Maar hij had het over zijn hele benen tot zn kruis en dat kun je neit helemaal in gaan zwachtelene bij een paard en toen zijn we al die middeltjes gaan proberen mokzalf, uierzalf alles maar niks hielp dus tja...toen teershampoo gebruikt en toen was het uiteindelijk weg.

En ik weet niet maar een dierenarts die gelijk zegt dat de sokken er af moeten is wel erg simpel bezig. Mijn paard staat in de wei en tja dan worden de koten nat of er nou sokken zitten of niet maar ik ga mijn paard niet uti de wei houden alleen maar voor de mok. En met die teershampoo is alles opgelost dus niks sokken eraf...je moet gewoon het juiste middel voor je paard vinden...uitproberen dus

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:19

Elke dag wassen met betadine shampoo (veilig en pijnloos)

Dan de mok insmeren met het volgende middel (recept van mijn dierenarts iemand met verstand van zaken)

250 gram uiercreme (waterafstotend en reinigend)
1 klein flesje betadine oplossing
Dit mengen tot je een mooie egale (bruine) creme krijgt.
En dit 2x per dag er dik opsmeren.

Geen tandpasta of dieselolie erop smeren....Het idee alleen al.
Ik zal op jouw open wonden wat van die rotzooi smeren.... kun je het voorstellen als jouw huisarts zegt als je een huidaandoening hebt smeer er maar dieselolie op.
Boos! Sorry, maar van dit soort praktijken wordt ik heel pissig terwijl het pijnloos en effectief kan....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:28

Dè oorzaak van die Friezenmok is dat de huid teveel uitdroogt. Dit doordat de sok lang nat blijft. Vergelijk het met je eigen handen, als de heel veel met je handen in het water zit krijg je droge handen, de huis barst. Als in die barsten bacterieen gaan zitten krijg je dus die vieze mokplekken.
Je moet dus de bacterie bestrijden. Betadine-shampoo is desinfecterend. Daarnaast is het zaak de huid vet te houden, dit kan met bv uiercreme of Sudocreme (voor rode billetjes).

Ik ben van mening dat je dingen die je zelf niet op wonden wilt hebben (zoals afgewerkte dieselolie welke vol gifstoffen zit en ook tandpasta wat uitdroogt en brandt) ook niet op de wonden van je paard moet smeren.

Bij Fedde hielp zeer weinig, een dierenarts heeft toen een schraapsel gemaakt van de mookplek (en dus bacterie), daar een serum van gemaakt en dat ingespoten. Het afweersysteem doodt dan de bacterie. Die dierenarts raadde ook wassen met Groene Badedas (geen grapje) aan. Deze behandeling heeft Fedde van zijn ernstige mok afgeholpen.

ZwarteKa

Re: Fries met mok? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:05

Mijn bijrijdfries (inmiddels alweer meer dan anderhalf jaar geleden, maar goed) had destijds ook mok, veroorzaakt door neopreen beenbeschermers.
We hebben toen heel wat geprobeerd om het te laten genezen (oa betadineshampoo) maar het beste werkte een UV-gezichtsbruiner (ja echt!!! *LOL* ) en die elke dag 2x een kwartier boven de plek houden zodat de huid uitdroogt (zonder pijn) en kan genezen. Melle was echt binnen no time van z'n plekken af! (Daarna nooit meer met neopreen beschermers gereden, overigens...) Succes!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:48

ik scheer de kootholtes altijd keeg zie je weinig van en je kan de mok goed behandelen.

Als mijn paard mok heeft was ik het eerst goed met betadine shampo goed uitspoelen en de sokken goed droog maken. Dan smeer ik het de kootholtes in de met hydrocortiderm (bij DA verkrijgbaar) en dan heeft ze binnen mum van een tijd geen mok meer. als de mok weg is smeer ik de kootholtes in met babyolie

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:58

Als wij een fries met mok hebben doen we iedere dag de benen wassen met Betadine shampo en dan twee keer per dag insmeren met uiercreme mokcreme of idd sudocreme, Werkt goed hoor!