inrijden welshcob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

inrijden welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:23

op welke leeftijd kan je het best beginnen met welshcob,
mijn merrie wordt in het voorjaar drie !
kan je nu dan langzaam beginnen met longeren en dergelijke ?
of moet je langer wachten ?
ik hoor het graag van de welshexperts !!!!!!!!! Haha!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:45

meestal worden paarden met een jaar of 2 en een half aan de longe geleerd dus dat kan je wel al doen ik zou wel wachten met inrijden tot ze een jaar of 4 is mensen denken namelijk vaak dat de stevigere rassen vrij snel in te rijden zijn maar juist niet goed

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:47

je kan nu wel beginnen met longeren..
Tussen 3 en 4 jaar zou ik beginnen met inrijden

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:22

valt een welshcob onder de stevige rassen dan ??????????
een welsh is toch geen koudbloed of wel !

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:23

Vanaf 2,5 jaar kan je gaan beginnen met longeren enzo, ik zou beginnen met rijden vanaf zijn 3/ 3,5 jaar.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:25

lekker met hem gaan wandelen, longeren, hem goed aan jou laten wennen.. En hem misschien dingen leren, zoals stilstaan enz

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:19

Ik heb zelf ook een welshcob (hengst) van nu bijna 2 jaar... Ik doe hem om de week 1x "longeren" daarmee bedoel ik, hem over de volledige hoefslag (20*40) rondjes te late stappen,draven en gallopperen, maar wel aan de lijn. En verder staat hij gemiddelt 6 - 8 uur per dag buiten in een zandbak... En het voorjaar gaat hij het land op, word hij gecastreerd, wanneer hij van het land af kom wil ik gaan beginnen met 1x per week te longeren en wanneer hij wat ouder is en het goed snapt overstappen naar 2x per week waarvan bijv 1x met dubbele longeerlijn. Dan gaat hij de zomer van 2006 weer lekker het land op , wanneer hij eraf komt is hji 3,5 en gaan we beginnen met het "echte" werk Haha!... Probeer van te voren al wel over hem.haar heen te hangen, dat scheelt een hoop werk denk ik. Zo is ze al wat gewent aan gewicht op dr rug.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:29

jacky2 schreef:
valt een welshcob onder de stevige rassen dan ??????????
een welsh is toch geen koudbloed of wel !

Een gewone welsh pony is geen koudbloed, maar een welsh cob wel hoor. De mijne is goed stevig. Sokken, volle staart en manen, stevig nekje en een brede kont.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:34

Rowy schreef:
Een gewone welsh pony is geen koudbloed, maar een welsh cob wel hoor. De mijne is goed stevig. Sokken, volle staart en manen, stevig nekje en een brede kont.

Huh welsh cob koudbloed? Lijkt me niet toch? als het wel zo is schaam ik me Tong uitsteken

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:43

ga nou ook twijfelen...dusse als et niet zo is schaam ik me.... Maar een haflinger en een fjord zijn toch koudbloeden? Mijn pony heeft ook zo'n bouw. Of heeft het meer te maken met het al dan niet aanwezig arabierenbloed?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:03

Het heeft niet te maken met de bouw maar idd met de aanwezigheid van het "warme" bloed... Gezien er toch andere secties in voorkomen bij de Cob, denk ik dat ze wel gewoon warmbloed pony's zijn Haha!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:10

Zover is weet is de welsh cob een koudbloed..
www.welshcob.nl schreef:
De Welsh-Cob behoort tot een van de populairste rassen. Je vindt liefhebbers van dit ras dan ook over de hele wereld. Ze zijn sterk, taai en hebben een rustig en werkwillend karakter. De welsh-Cob is geschikt voor vele doeleinden. Dit zorgt ervoor dat veel mensen kiezen voor een Cob. Maar ze zijn erg sterk en ook behoorlijk koppig. Een sterke, ervaren ruiter is dan ook wel aan te bevelen. Daarom rijden er ook veel volwassen op de pony's.

Hoewel het een erg veelzijdig dier is en ook veel mensen veel plezier zal verschaffen, moet je niet verwachten dat ze goed scoren bij dressuur. Je moet erg hard werken voor je punten. Ze kunnen het wel maar volwassenen moeten starten tussen de paarden. Je valt dus erg op. Soms positief soms negatief.

( Bron: www.welshcob.nl )

Staat er niet bij

Maar weer even ontopic.. je kan rijden rond hun 3de beginnen(doe het allemaal maar lekker rustig aan hoor des te langer je kan genieten van je paardje Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:07

Volgens de fokster van Morris (Welsh-Cob) kan ik het beste wachten totdat ie 3,5 - 4 is. Zijzelf begint altijd in het vroege voorjaar dat ze vier worden.
Longeren en zo is allemaal wel leuk bedacht, maar het is zeker zo nuttig om haar te wennen aan allerlei "rare" zaken, zoals wapperend plastic, jankende (auto)motoren en allerlei voorwerpen in de bak. Maar haar goed vertrouwd met alles wat ze potentieel in haar leven zou kunnen tegenkomen.
Ga ook wandelen op het terrein en in de omgeving. Zorg dat ze zo bom-proof mogelijk wordt. Jong geleerd is oud gedaan, dat geldt ook hier.
Maak haar daarna vertrouwd met vanalles-en-nog-wat op en aan haar lijf, zoals werken aan lange lijnen, deken- of longeersingels en, indien beschikbaar, leg er een mentuig op.
Gebruik je fantasie om je paardje te laten wennen aan vanalles, sky-is-the-limit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:24

ik zou..in het voorjaar gaan longeren.....en dan aan het eind van de zomer vakantie het zadel erop doen en zo longeren een paar weken...dan er op gaan rijden

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:28

volgens mij is een welsh cob gewoon een koudbl;oed met veel arabieren bloed .
vaak zijn ze inderdaad stevig (dat hoort ook bij de bouw)dat kan je meestal pas als ze rond de 5 zijnzien soms eerder.
je hebt natuurlijk wel drukke welsh cobs erbij maar dat heb je ook met tinklers en haflingers dat er soms een drukke bij zit de tinker van mijn zus was ook zon springveeer.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:32

Een welsh cob is wel degelijk een warmbloedpaard hoor.

Zelf heb ik een kruising welsh cob x kwpn en daar ben ik mee begonnen toen ze drie jaar en 4 maanden was.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:59

ittheclown schreef:
volgens mij is een welsh cob gewoon een koudbl;oed met veel arabieren bloed .
vaak zijn ze inderdaad stevig (dat hoort ook bij de bouw)dat kan je meestal pas als ze rond de 5 zijnzien soms eerder.
je hebt natuurlijk wel drukke welsh cobs erbij maar dat heb je ook met tinklers en haflingers dat er soms een drukke bij zit de tinker van mijn zus was ook zon springveeer.

hoe kan het nou een koubloed zijn wanneer het arabisch bloed bevat????? dat is tog egt warm bloed, dus zal het een kruising moeten zijn.. Maar ik zelf denk ook gewoon dat het warmbloed pony's zijn. Waarom een sectie a en b wel warmbloed en d niet? Het enigste verschil is hum stokmaat en de massa die cobs hebben en a/b pony's niet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:59

Ik zou een 3 jarige nog lekker een zomer op het land gooien.
Eventueel af en toe wat aan de hand mee oefenen zodat ze wat dingen te zien krijgen.
Longeren zou ik absoluut nog niet doen, steeds maar rondjes lopen is een veel te zware belasting voor het beenwerk wat nog lang niet uitgegroeid is.
Als je een dier dan toch de tijd niet wilt geven om uit te groeien, kan je er beter op gaan zitten en rechtuit rijden...

Wat ik vaak deed met 3 jarigen is ze in een keer of 3/4 de commando's van stap, draf, galop en halthouden leren aan een longeerlijn.
Dat hebben ze zo door want die cobs zijn vreselijk slim.
Daarna gewoon de hele zomer nog buiten in de groep en na de zomer een paar keer longeren met zadel en dan rustig beginnen met inrijden.
Wekenlang longeren is niet eens nodig, zodra ze de commando's kennen en het zadel accepteren kan je erop en rechtuit rijden.

Ik heb nu een 3,5 jarige (augustus 2001) hengst lopen en die gaat eind volgende maand onder het zadel en voor de wagen.
Daarna gaat hij weer het dekseizoen in en aan het eind van de zomer zien we wel weer verder.
Als ik zie hoe dat dier in de laatste maanden nog aan het groeien en ontwikkelen is, is het maar goed dat hij lekker de tijd krijgt...