Mijn paard is gewend om vervoerd te worden met de rijrichting mee. (trailer)
In vele kleine vrachtwagens is het net andersom (tegen de rijrichting).
Hoe ervaart een paard deze omschakeling? Hebben ze er last van (bvb sommige mensen worden ziek als ze tegen de rijrichting in reizen) of een voorkeur om in bepaalde richting vervoerd te worden?
Graag hoor ik jullie ideeën en adviezen hieromtrent!
Yell
Geplaatst: 22-01-05 13:54
ja ik denk dat ze liever met de rijrichting mee gaan. Ook als je kijkt naar het remmen en optrekken.. denk dat het een rare gewaarwording is voor hem als het ineens andersom gaat..
Ik heb er trouwens geen ervaring mee.. Ben wel benieuwd naar wat andere mensen denken..
Sjonniej
Geplaatst: 22-01-05 17:14
Achteruit is beter, dan kunnen ze het remmen/optrekken beter verwerken ivm. de achterhand. Als je een paard zijwaarts neerzet zal hij ook altijd proberen schuin te staan met zijn kont naar voren toe. Dan kunnen ze alles beter opvangen.
Kiara
Geplaatst: 22-01-05 17:19
Ik heb ook altijd gehoord dat een paard het liefst met de kont in de rijrichting wordt vervoerd.
caro_vt
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-05 17:55
Zijn er hier die van trailer naar camion overgestapt zijn (of omgekeerd) en aldus hun dieren ook in een andere richting moeten vervoeren?
Sjonniej
Geplaatst: 23-01-05 18:56
Ja. Wij hebben een paar jaar geleden de trailer omgeruilt voor een veewagen.
CM_
Geplaatst: 23-01-05 19:01
bij mij reizen ze zijwaarts, maar ik merk weinig verschil pino had op de trailer veel moeite, die was stukken rustiger bij het zijwaarts rijden
lazy daarentegen is wat gestressed na een vrachtwagen ritje omdat we meestal alleen met de vr8wagen naar de cross gaan of op vakantie, en niet naar dressuur ze was niet kletsnat ofzo, maar bokkend in een dressuurproef is niet echt bevoordelijk neem ik haar mee met de trailer, dan is ze mak in de proef, gek paard
Melanie
Geplaatst: 23-01-05 21:06
denk zelf dat achteruit beter is , daar vangen ze zegmaar het gewichtvan hun lichaam bijv. met remmen op met hun achterbenen en die zijn sterker dan hun voorbenen.
Wij hebben zowel een vrachtwagentje als een trailer . Maar ik heb liever het vrachtwagentje