equimax gebruikt:na hoeveel weken weer wormenkuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

equimax gebruikt:na hoeveel weken weer wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 12:50

op nieuwjaarsdag 31.12.2004 heb ik beauty equimax gegeven...
na hoeveel weken moet ik nu weer een wormenkuur gaan geven??
dit is namelijk de eerste keer dat ik equimax heb gebruikt,daarvoor had ik equest of eqvalan...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:11

8 à 10 weken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:16

ik doe t ook altijd rond de 8 a 10 weken en afentoe wisselen van merk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:38

Equimax is een wormmiddel wat zegt langer te werken. Reden waarom ik het zelf ook gebruik.
Ik ontworm dus 2x per jaar !!
En voordat iedereen begint te piepen Haha!
Mijn paarden staan in een beschermde omgeving zonder kontakt met andere paarden, in een paddock die dagelijks mestvrij wordt gemaakt. Deze mest wordt niet over de wei gestrooid als voeding voor het gras.

Mijn paarden zijn al jaren wormvrij op deze manier en mijn werkwijze wordt volledig ondersteund door de DA.

{edit:} overigens houd ik het schema 1/12 - 1/6 aan. 1/12 voor de horzeleitjes die tegen die tijd uitkomen en 1/6 als boost voor het echte vliegenseizoen begint.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:47

Equimax werkt dus niet langer dan een andere ontworming op basis van ivermectine. Maar er wordt idd aangeraden om slechts twee keer per jaar Equimax te geven, maar dan moet je tussendoor wel nog met iets anders ontwormen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:50

In de bijsluiter van 'mijn' Equimax staat dat het 4 maanden werkt Haha!, de Amerikaanse versie zegt zelfs 6 maanden werkzaam te zijn.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:00

Haha!

Sugarmiss, ik zeg niet dat ik vind dat jij vaker moet ontwormen hé, maar bij ons op stal is de situatie helemaal anders en komen en gaan er regelmatig paarden.

Maar...

op de site van Virbac zelf:
Citaat:
Met tenminste twee behandelingen met Equimax per jaar worden alle (nieuwe) lintworminfecties bestreden én een zware infectiedruk voorkomen. De risico's van een zware lintworminfectie worden daarmee uitgesloten. Daarnaast biedt Equimax een brede bescherming tegen rondwormen (tot 10 weken na toediening) en horzellarven

op de site van de Paardendrogist:
Citaat:
Door tweemaal per jaar (om de zes maanden) Equimax te geven bestrijdt u het risico van de lintworm. Tussendoor ontwormt u dan ook om de 8-10 weken met een andere pasta, zoals Hippomec, Eqvalan, Furexel, Sivermec pasta, Eraquell,Equiworm-F, Equiworm-P, Strongid-P of Equest

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:04

8 a 10 weken en dat 2 keer per jaar en de rest eraquell (nee andere naam hoe heet ie ook alweer .....)van het zelfde merk(virbac)
Laatst bijgewerkt door Roselie op 22-01-05 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:14

Ik geef zelf Equimax en Equest en deze 2 wissel ik om de 2 maanden af, ook al zeggen ze langer te werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:22

Eilandje schreef:
:D Sugarmiss, ik zeg niet dat ik vind dat jij vaker moet ontwormen hé, maar bij ons op stal is de situatie helemaal anders en komen en gaan er regelmatig paarden.
Dat is ook wat ik zeg, mijn situatie is niet te vergelijken als met een paard wat op pension staat. Hier is de infectiedruk veel hoger als in mijn situatie.

Daarom is het belangrijk om de omgeving mee te nemen in je overweging hoevaak en met wat te ontwormen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:17

Wij doen ook om de 8 maanden, meestal de goedkoopste.
En 1x in het jaar een hele dure die echt álle beestjes uitroeit. Maar onze pony's lopen dan niet het hele jaar door op de wei, alleen tussen het zomer- en winter seizoen. Als ze dan uit de wei komen krijgen ze die hele goede kuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:34

;Ik gebruik 2 x per jaar equimax Lachen en de andere keren gebruik ik steeds een ander merk, ik heb wel eens gehoord dat als je iedere keer dezelfde kuur gebruikt dat het paard er dan laat maar zeggen aan wend ofzo en dat het minder werkt..maar of dat waar is weet ik niet Lachen maar toch gebruik ik verder verschillende merken..de laatste keer ( 23 weekies terug ofzo ) heb ik ontwormd met eqvalan

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:56

dus uhm 2 keer per jaar de equimax...
en dan tussendoor een andere wormenspuit?? bv eqvalan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:59

Ik geef normaal Equest. En in het voor- en najaar Equimax. Hoewel onze DA zegt dat in het najaar 1x Equimax geven voldoende is. Ik wacht na gift van Equimax twee maanden voordat ik weer een Equest geef.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:09

ok dus 2 maanden na equimax eqvalan ofzo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:11

Yep. Als je twijfelt kun je natuurlijk ook altijd de DA vragen wat je moet doen. Maar ik zou 8 weken aanhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:14

Kijkt er dan niemand meer naar zijn/haar paard of pony? Of lezen we alleen bijsluiters?
Normaal ontworm ik 4 keer per jaar (met verschillende merken), maar goed, mijn pony loopt alleen en altijd op dezelfde weides.
Zit hij niet goed in z'n vel dan krijgt hij: ander voer, een extra wormenkuur of een stoot vitamines. Afhankelijk van wat ik zie aan mijn pony.
De extra wormenkuur heeft maar één keer zin gehad, kort na de aankoop bleek hij vol wormen te zitten.
De weides mest ik regelmatig uit en na een wormenkuur staat hij minstens zes weken op een andere wei.
Op deze manier werkt het voor ons.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:27

mijn paard staat op een stal waar veel paarden staan en waar hij van de zomer ook lekker de wei in mag gaan. Ik heb ook een soort schema gemaakt van wormenkuren (over een aantal jaren) die je moet gebruiken in speciale tijden van het jaar... Heel gedoe, want er zijn namelijk 2 stoffen waar wormen resistent voor kunnen worden (ik geloof pyrantel en fenbendazol) en die moet je dan weer om de zoveel keer afwisselen met ivermectine (is geen resistentie bij vertoond) en dan nog de rondwormen die in dat jaargetijde voorkomen en de horzellarven die weer in die jaargetijde voorkomen en al dat soort dingen. Ik had echt zo'n wiskundige bui en had daarna alle totalen berekend per jaar. Het grappige was dat alle verschillende schema's ongeveer hetzelfde kostten... Had me weer eens ergens in verdiept Schijnheilig