rij dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wever

rij dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 09:58

hallo..

Hier komt weer zon muts met het probleem.. Angst..

mn paardje binky loopt kreupel dus geef ik haar maar even extra lang de tijd om te genezen...

toen een vriendin van me dit hoorde bood ze me aan om haar te helpen met afentoe het rijden van iris.. een kwp`ner van 4/5 jaartjes jong.
Nu is het probleem, dat ze er laatst een keertje vandoor is gegaan met mij.. Sindsdien heb ik een angst ergens zitten dat ze er weer vandoor gaat... We rijden in een 40X60 bak, en de ene kant van de bak geeft me een veilig gevoel.. het gevoel dat ze me niks kan maken.. aan de andere kant van de bak (is heel open dat stuk) ben ik zo bang dat ze er vandoor gaat.. zodra we de bocht om zijn richting het veilig stuk heb ik altijd het gevoel dat ze mij de baas is, er gebeurt wel niks.. maar ergens maak ik een klik dat dat zo is Scheve mond ook een slange volte vanaf die hoek lukt nooit.. na de 2de bocht is zij mij de baas, en niet andersom.
Sinds 3 weken terug zijn we begonnen aan de longeerlijn zo krijg ik meer vertrouwen, (hoopte we) Nu heb ik dat vertrouwen wel aan de longe.. maar een rondje los stappen No way.. heb ik weer hetzelfde gevoel. Ik wil en mag een keertje een onderling wedstrijdje rijden op iris... maar als ik nog niet eens los durf te rijden
voordat we aan de longe begonnen, reed ik wel los in draf, en het galopje zat er ook wel in.. vriendin helpt me erg, en ik hoef pas in galop als ik er klaar voor ben.. zelfde geld als draf, maar meestal op aanmoedeging van haar.. Scheve mond Ik wil het zelf durven, zelf die stap zetten om in draf te gaan wanneer ik het wil..
Nu longeren we dus ook de hele tijd op de helft waar ik bang ben.. en het werkt prima.. maar alleen maar voltes blijven rijden

Dus wie kan me helpen me hier overheen te zetten ?? Ik wil het zo graag, maar ik durf het nog niet zo goed
Mischien nog iemand die dit probleem herkend?? en eht niet open en bloot op bokt wil zetten, je mag me gerust pb`en Ach gut

[edit}Mischien dat het trouwens wel komt omdat dit paardje toch wel wat groter is dan ik gewend ben.. maar dat zou wel onzin zijn..

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:34

ik heb ook een sortgelijk probleem gehad met buitenrijden.
ik heb bij mijn eerste buitenrit (toen was ik 11)opeen pony gereden en we reden op de dijk toen ging de pony zo ineens de dijk afrennen(maga hard terwijl er van de stenen lagen)
gelukkig keerde ze halverwegen weer om k moet er niet aan denken dat ze heelemaal naar beneden was gerend.
dus toen had ik een angst voor dijken k ben toen een heele tijd geen dijken meer opgegeaan.
en later heeft er iemand met me mee gelopen een paar keer,daarna heb ik het zelf gebrobeerd zodra ik het idee had dat ze naar beneden wouw rennen ben k een volte gaan rijden.
zo werd ik steeds minder bang omdat ik het idee heb dat je dan nog de controle heb.
ik heb nu al heel lang geen last van mijn probleem.

dus wat ik zou doen als ik jou was gewoon lekker los in de bak gaan rijden en als je ook maar het gevoel heb dat ze ervandoor gaat gewoon een volte maken.
je zou ook kunnen probeeren bij de bakkant die open is een touwtje of iets dergelijks te spannen dan zal het waarschijnlijk ook een stuk minder zijn omdt je dan het idee hebt dat ze er niet uitken (zorg wel dat het veilig blijft)

wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 13:47

er staan lijntjes mheen.. en een votle heeft weinig nut.. als madam er vandoor gaat gaat ze (hoe klein de volte ook is) toch wel

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:52

Ik herken dit hele verhaal gewoon!

Net gereden .. paardje was erg fris, en ook aan de longe.. ze ging er steeds vandoor, en na 2X zij ik, laat haar maar even galoperen, begon ze te srpingen en te doen, ik verloor me beugel.. paard springt de lucht in.. blijft stil staan op 1plek, dus ik wil eraf springen, zwaai dus mn been erover, paard wou net et zn hoofd om hoog, dus keihard met mn neus tegen zn nek aangeknald.. Ik stond er wel meteen naast.. maar flink bloedden enz.
na een tijdje(eerst even paard aan de logne laten uitrazen, daarna de baas erop)ging ike r weer even op.. hij was flink moe, dus nog even gestapt, en een paar keer gedraaft, na 1 keer wou ik in stap.. baas deed (volgens mij) net alsof ze me niet hoorde, en ik dus even door draven, na 4 rondjes maar even gezegd dak nu echt wou stappen. Hierna nog even los, en ik vond het eerste rondje doodeng..(gewoon op de volte) 2de rondje ging.. baas ging in het midden van de volte staan, en vroeg haar dus of ik nog even ene rondje mocht.. 2 rondjes uit mezelf naar het baasje toegestapt, en daarna zijn we naar huis gereden Lachen
(heb nu wel flinke last van me neus+hoofd Clown )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:56

als ik jou was, zou ik eerst lekker blijven rijden in het stukje waar jij en je paard zich prettig voelen. Die bak is 40 bij 60? Dan kan je zelf toch de breedte als lengte nemen? (Mijn eigen pony is altijd het rustigsdt in de buurt van de uitgang, als ik daar blijf tot ik hem vertrouw, kan ik altijd ietsje verder de bak in rijden Knipoog) Als jij je paard daar lekker onder controle kan houden en rond kan "slingeren" zonder dat hij onder je vandaan schiet, durf je vanzelf wel weer steeds meer van de bak te gebruiken. Met knokken wordt jij onzeker en dat voelt je paard ook. Dan raak je alleen maar verder van huis toch?

wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:15

@ monster .. oei.. gaat het nu weer een beetje??

@joyce B het stuk waar ik me veilig voel is ook in de buurt van de uitgang.. daar heb je idd gelijk in

wever

Re: rij dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 19:28

verder niemand meer tips??

Nu durf ik niet eens meer aan de longe bij de uitgang.. ze gaat dan gekke sprongen enz.. maken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:39

hey,

Als je heel graag verder wilt met paarden en ook echt op dit paard wil rijden dan moet die angst te overwinnen zijn. Voel je je veilig op de grond bij het paard of is er dan ook angst? Misschien kan je eerst vanaf de grond met het paard werken. Longeren en oefeningen in die bak doen terwijl je ernaast loopt. Zodra je het minder eng gaat vinden steeds een stapje verder doen.

Verder heb ik het idee dat die baas je angst gevoel niet echt serieus neemt. Ik denk dat je iemand moet hebben die je helpt en naar je luistert, daar heb je echt steun aan.

Verder zijn dit niet echte tips, maar dat gaat zo moeilijk op afstand. En voor alle problemen en angst geld, je moet het echt zelf doen! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:47

Ik herken er zoveel van!

Ik heb al een naantal maanden niet gegaloppeerd omdat ik dat gewoonweg niet durfde. Woensdag kwam er een vriendin van me kijken tijdens het rijden en die wilden ook weleens weten hoe de galop eruit ziet. Ik mijn verstand op 0 gezet en het gewoon gedaan, ik zat voor geen meter maar dat maakte mij op dat moment niet uit. Ik heb gegaloppeerd Haha!
Ik wist op dat moment echt niet wat ik er nu zo eng aan vond en a.s woensdag doen we het gewoon weer. Niet denken maar doen

Vriendin vraagt naderhand: wat is daar nou zo eng aan?

Dus misschien is dat wat voor jou niet denken maar doen. En wat mijn moder ook altijd vroeg als ik weer eens zat te klagen over mijn schijterigheid. Waar ben je dan bang voor, om te vallen? dan zei ik ja. Mijn moder zegt dan: ja en je valt dan en wat dan? iedereen valt een keer..Zelfs de beste ruiter..

Dus ik weet niet waar je pcies bang voor bent, maar ik hoop dat je over je angst heen komt! Ohja had ik nog een vraag ben je alleen bang op Iris of ook op andere paarden/ Anders zou je misschien een doodbraaf paard kunnen lenen om te ofenen..

Succes!!

Auke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:05

joyce B schreef:
als ik jou was, zou ik eerst lekker blijven rijden in het stukje waar jij en je paard zich prettig voelen. Die bak is 40 bij 60? Dan kan je zelf toch de breedte als lengte nemen? (Mijn eigen pony is altijd het rustigsdt in de buurt van de uitgang, als ik daar blijf tot ik hem vertrouw, kan ik altijd ietsje verder de bak in rijden Knipoog) Als jij je paard daar lekker onder controle kan houden en rond kan "slingeren" zonder dat hij onder je vandaan schiet, durf je vanzelf wel weer steeds meer van de bak te gebruiken. Met knokken wordt jij onzeker en dat voelt je paard ook. Dan raak je alleen maar verder van huis toch?

Inderdaad, ik vind dat joyce B gelijk heeft!!Probeer je vooral te ontspannen, voor zover het gaat.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:43

Hey!!!

Ik had bijna hetzelfde met een paard!! Ik ben een keer buiten van een haflinger afgedonderd, omdat ze vlieg en stunt werk begon uittehalen, maar ik er weer op, en toen lag ik er na een paarminuten weer naast, maar toen mn enkel compleet stuk.... Ik ben er wel weer opgegaan moest namelijk die pony naar stal rijden en naar huis fietsen.. toen ik thuis kwam moesten mijn schoenen worden opgeknipt me enkel was enorm opgezet.
Nou ben ik 2 jaar lang bang geweest om buiten te rijden. Binnen alles goed, maar buiten begon ik echt te trillen van angst., ik kon ook echt niets meer toen. Dit is geweest totdat ik Chanel leerde kennen, hij negeerde mijn angst wat de meeste andere paarden niet doen, en op hem durfde ik ineens weer alles buiten. Daarna ook Henzo, een wat moeilijkere pony uitgeprobeerd, maar de eerste keer was ik er niet klaar voor en viel ik er 2 x vanaf (noodstoppen en een bok tijdens opstappen) Maar na 2 jaar proberen heb ik nou toch een enorme vetrouwensband met die pony
Maar toen reed ik een paard vooriemand anders in een grote bak, en toen ik meer naar het uiterste hoek van de bak kwam begon hij moeilijk te doen, maar ik zette door en verplichte hem die hoek ook in te gaan, en toen draaide hij zich om en rende met 5 bokken naar de uitgang, bij de 4de verloor ik me evenwicht en lag ik er dus naast. best geschrokken natuurlijk, dus de eigenaar vangt het paard en gaat er zelf op met slof. Bij haar is hij natuurlijk gewoon hartstikke lief en rijdt ze gewoon ff z proefje met hem door de bak, dus moest het mij toch ook wel lukken. nou ik was natuurlijk nu wel bang :S maar goed ik met slof erop, en in een volte bij de uitgang blijven... Dat ging best goed
Maar de volgende keer moest die slof er toch weer af, dus ik weer zonder slof,. Het ging best goed en begon vetrouwen te krijgen, en ja hoor, gaan ze vuurwerk afsteken. Bok Bok Bok, maar dit keer bleef ik zitten. Maja mn hart was wel op hol. Eigenlijk ging het vanaf die keer alleen maar slechter, ik werd opgegeven moment bang als er in de verte iemand liep ofzo en het werd bijna onmogelijk voor mij om op hem te rijden. Het ging alleen goed met slof en dan heel intensief bezig zijn, hem geen ruimte geven om idioot te doen. Nu rij ik hem niet meer........

:S lang verhaal:D sorry

wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:05

Luckey schreef:
Ik herken er zoveel van!

Ik heb al een naantal maanden niet gegaloppeerd omdat ik dat gewoonweg niet durfde. Woensdag kwam er een vriendin van me kijken tijdens het rijden en die wilden ook weleens weten hoe de galop eruit ziet. Ik mijn verstand op 0 gezet en het gewoon gedaan, ik zat voor geen meter maar dat maakte mij op dat moment niet uit. Ik heb gegaloppeerd Haha!
Ik wist op dat moment echt niet wat ik er nu zo eng aan vond en a.s woensdag doen we het gewoon weer. Niet denken maar doen

Vriendin vraagt naderhand: wat is daar nou zo eng aan?

Dus misschien is dat wat voor jou niet denken maar doen. En wat mijn moder ook altijd vroeg als ik weer eens zat te klagen over mijn schijterigheid. Waar ben je dan bang voor, om te vallen? dan zei ik ja. Mijn moder zegt dan: ja en je valt dan en wat dan? iedereen valt een keer..Zelfs de beste ruiter..

Dus ik weet niet waar je pcies bang voor bent, maar ik hoop dat je over je angst heen komt! Ohja had ik nog een vraag ben je alleen bang op Iris of ook op andere paarden/ Anders zou je misschien een doodbraaf paard kunnen lenen om te ofenen..

Succes!!

Ik zou ook mn verstand op 0 moeten zetten.. maarja.. makkelijekr gezegd dan gedaan.. en we hebben nou door da ze ons gewoon uit staat te proberen.. Bij de baas verliest ze.. bij mij wint ze doordat ik het opgeef (spring eraf als ze begint te hupsen/bokken enz. )

wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:07

evitatinkle schreef:
hey,

Als je heel graag verder wilt met paarden en ook echt op dit paard wil rijden dan moet die angst te overwinnen zijn. Voel je je veilig op de grond bij het paard of is er dan ook angst? Misschien kan je eerst vanaf de grond met het paard werken. Longeren en oefeningen in die bak doen terwijl je ernaast loopt. Zodra je het minder eng gaat vinden steeds een stapje verder doen.

Verder heb ik het idee dat die baas je angst gevoel niet echt serieus neemt. Ik denk dat je iemand moet hebben die je helpt en naar je luistert, daar heb je echt steun aan.

Verder zijn dit niet echte tips, maar dat gaat zo moeilijk op afstand. En voor alle problemen en angst geld, je moet het echt zelf doen! Succes!

Op de grond kan dat paard mij niks proberen Lachen
Daar ben ik toch echt de baas.. en dat weet ze dondersgoed.
maar zodra ik erop zit is het er niet.. zodra ze gaat stappen is het er
Ikd urf ook de teugels niet los te laten..

wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:08

Toydoll schreef:
Hey!!!

Ik had bijna hetzelfde met een paard!! (.....) Nu rij ik hem niet meer........

Ik wil het niet opgeven, omdat ik dan altijd bang blijf, en daar heb ik geen zin in
maar bij de baas is dus alles goed, en moet ze het niet proberen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:00

Lastig....en als iemand jou nu aan de longe heeft...? Zodat je eerst helemaal kunt ontspannen met lange teugels?