Wie heeft/had er een deelpaard + ervaring daarmee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Wie heeft/had er een deelpaard + ervaring daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 21:13

Hi

Ik heb Lady 1,5 jaar gedeeld. Wij dachten (ik en mijn vriendin) dat dat zou werken. Dat deed het na 1,5 jaar nog steeds niet echt.
Zij was vrij snel geirriteerd als Lady niet de stap zetten die zij bedacht had en als bijvoorbeeld de volte niet goed ging, dan had ze daar echt een paar uur last van. Hoezo perfectionistisch Scheve mond .
Ik was volgens haar te lief voor Lady en vond te veel goed. Ik ben strenger geworden en zij wat rustiger...oftewel een goede verandering zou je denken
Nadat Lady terug kwam van de dekking in de zomer was mijn vriendin eigenlijk uitgekeken op Lady. Ze had bij nader inzien nooit echt een klik gehad met Lady en dat kwam er nu uit. Ik miste haar echt elke dag, maar zij vond het eigenlijk wel lekker dat ze even weg was voor een tijdje. Het ging niet meer met rijden tussen die twee, alle twee even koppig. Ik bleef gewoon rustig op mijn dagen komen en later ook op die van haar. Op een gegeven moment kreeg zij een vriend en was Lady eigenlijk afgeschreven. Ze is er sinds een maand helemaal mee gestopt en ik heb Lady nu voor mezelf.

Ik merk dat ik steeds meer naar Lady toe groei en zij naar mij. We gaan met grote sprongen vooruit qua vertrouwen en rijden. Dus ergens is het goed geweest dat mijn vriendin er mee gestopt is (nu is onze vriendschap ook weer beter, omdat het gewoon ergenis met zich mee bracht)

Wat is jullie ervaring met het delen van een paard?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:19

bij voorbaat zou ik het al nooit doen,egoistisch he'?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:34

Ik heb mijn paardje ook gedeeld met een vriendin gehad...zelfde soort verhaal als het jouwe...mijn paard en ik gaan ook met sprongen vooruit en mijn vriendin is nu ook weer een goede vriendin...ik raad delen iedereen af!

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 01:59

Ik zou juist het omgekeerde willen zeggen. Toen ik begon mijn pony te delen met een vriendin van mij ging hij juist met sprongen vooruit, omdat hij nu 2 keer per dag uit zijn box kwam en dubbel zoveel aandacht kreeg. Hij was daarvoor altijd super fel en schrikkerig, zeker als hij een dagje stilgestaan had omdat ik een keer niet kon rijden. Bovendien konden we zo ook meer afwisselen in de training (ook eens een strandrit, longeren of een sprongetje terwijl er ook genoeg tijd was om aan de hoofdmoot, dressuur, te werken), en groeide hij niet volledig naar mijn slechte kanten als ruiter toe. Wat de een moeilijk vindt kan de ander misschien makkelijk aan, en zo kan je elkaar aanvullen.

Ik ken een heleboel mensen met wie ik geen paard zo kunnen delen, ook al vind ik ze nog zo aardig. Het is denk ik heel erg belangrijk dat je op een lijn zit over hoe je een paard rijdt, wat hij mag en niet mag en welk doel je wilt bereiken. Alles staat en valt bij goede afspraken vooraf. Als je ook samen de eigenaar van het paard bent maakt dat het misschien wel moeilijker, want uiteindelijk is de eigenaar toch degene die echt over het "beleid" beslist.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 09:06

Citaat:
bij voorbaat zou ik het al nooit doen,egoistisch he'?
Helemaal niet...zou er niet meer aan moeten denken om mijn meisje te delen Haha!

Citaat:
Toen ik begon mijn pony te delen met een vriendin van mij ging hij juist met sprongen vooruit, omdat hij nu 2 keer per dag uit zijn box kwam en dubbel zoveel aandacht kreeg
Ik heb het geluk dat ze elke ochtend buiten wordt gezet en als ik 's middags kom ze al 6 uur heet staan klooien in de bak met 3 andere paarden. Ik rij hoofdzakelijk recreatief dressuur. Ga sinds kort vaker naar buiten, longeer haar 1 a 2x per week...dus de afwisseling zit er gewoon goed in.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:13

Ik deel het paard met mijn instructrice en een ander paard met een amazone om Z2 niveau. Ik ben nog lang niet op dat niveau en mijn instructrice is een echte perfectionist!
Je zou dus zeggen dat het fout zou (moeten) gaan, maar omdat ik altijd mijn uiterste best doe en ik duidelijk vooruitgang boek, zijn ze alleen maar blij met me.
Nu is het ook wel zo dat de amazone op Z2 niveau (van Ben) ook les heeft van dezelfde instructrice en dus op dezelfde manier rijdt. Ik heb me deze manier in de laatste anderhalf jaar ook eigen gemaakt en dat is natuurlijk ideaal.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:06

ja , we hebben ooit (toenmalige beste vriend en ik) samen een paardje gekocht

met hem en het paardje ging het steeds slechter , een grote kermis buiten , kwam zelden , herkende op een bebaald moment zelfs zijn eigen paard niet in de wei en paard wou na een rit met hem niet eten ging direct liggen en soms wel 3 dagen kreupel

meerdere pogingen gedaan om samen te rijden om te kijken wat er mis ging , maar meneer had andere prioriteiten dus daar kwam niks van

uiteindelijk gezegd dat ik er mee stopte met het paard om zodoende
het paard te kunnen verkopen , beestje kon der alleen maar beter van worden (hem uitkopen was geen optie ,.. ging hij niet mee accoord)

helaas weten we niet waar ze terecht is gekomen ,.. ben nog altijd benieuwd , helaas is mijn beste vriend ook niet meer mijn beste vriend
we hebben nu helemaal geen contact meer met elkaar
trokken we eerst dagelijks op zijn we mede hierdoor en de andere prioriteit (vriendinnetje) geheel uit elkaar gegroeid

nee ik neem nooit meer een paard samen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:14

ik wil ook nooit meer een paard delen, maakt niet uit met wie.

Ik heb Evita inmiddels bijna 2 jaar alleen en ik merk ook wel dat sindsdien onze band veeel sterker is, maar dat is denk ik ook wel logisch omdat ik de enige ben die haar nu doet (behalve dan Iris op vrijdag Lachen ), ik kan nu helemaal over haar beslissen enz.

Eerlijk gezegd ken ik nog niemand die samen een paard heeft waarbij het goed gegaan is Clown

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:30

Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen.
Hoe goed de vriendschap is, er kan altijd iets mis gaan, en wat gebeurt er dan met het paard?
Het beest zal er altijd de dupe van worden.

Hoogstwaarschijnlijk heb je nooit precies dezelfde ideeën over de verzorging en het rijtechnische gedeelte.
En hoe zit het met de papieren?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 11:35

Citaat:
Hoogstwaarschijnlijk heb je nooit precies dezelfde ideeën over de verzorging en het rijtechnische gedeelte.
Bij nader inzien klopt dat ja. Ik was allang tevrede als ze gewoon netjes deed wat ik vroeg en ik dacht: Stel dat we zo ver komen dat we een wedstrijd kunnen starten...is dat leuk meegenomen, zoniet...jammer dan. Dan maar gewoon recreatief dressuur. Mijn vriendin had dus het idee: Oke...ze loopt nu netjes...laten we weer een stapje verder doen. En als ze dat dan niet deed was ze gelijk chago...tja...dat werkt niet. Zij wil verder komen in de dressuur (minstens M1...ik bedoel maar).

5 febrauri is de grote dag en is ze mijn groom op mijn eerste wedtrijd...Jaloers is ze niet...volgens haar heb ik de klik met Lady en krijg ik haar overal waar ik haar hebben wil Haha! Lief van d'r he.

Maar 1 ding.....ik deel nooit meer een paard met een ander Haha! Cool

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:42

waar ga je starten,eldy?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:42

gelukkig niet,dat lijkt me nou nix,want je wilt altijd toch iets anders dan de andere,komt alleen maar ruzie van,niet altijd natuurlijk,maar vaak wel!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 12:00

Citaat:
waar ga je starten,elady?

Ik ga dit jaar nog onderling starten op Oranje Hoeve. Het is voor ons beide een nieuwe ervaring en ik weet niet hoe we erop reageren. Ze is nogal kijkerig met andere paarden die ze niet zo goed kent..logisch(gelukkig rij je je proefje alleen Knipoog )En het is dus puur voor het oefenen,
Verder zitten wel over 2 weken al op 8 maanden dracht en ik weet niet hoe snel ik haar weer op dit niveau heb na de bevalling...dus dat is afwachten en omdat een startkaart aan te vragen...vindt ik een beetje zonde. Gaat het goed met de wedstrijden dit jaar (ik denk zo'n 5 wedstrijden te starten dit jaar, voor en na de bevalling) dan schaf ik volgend jaar een startkaar aan (ppff...wat een verhaal zeg Bloos )

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:42

Ik ben ook te egoïstisch om mijn paard te delen Bloos.
Maar ik kan het ook goed aan om haar helemaal alleen te doen en ik vind het niet erg als een van mijn vriendinnen haar een keertje komt rijden, maar dan blijf ik er ook echt bij. Iemand alleen laten met mijn paard doe ik niet, ben veel te bang dat er iets gebeurd oid.

Ik ben overigens altijd al tegen het delen van een paard geweest, vaak werkt het gewoon niet. Er zullen vast wel gevallen zijn waarin het wél werkt, maar er zijn er ook genoeg waarin het niet werkt.

Nee, ik blijf het wel lekker alleen doen Lachen !

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:15

Ik zou ook nooit een paard willen delen. Heb wel een tijdje een paard erbij gereden voor iemand, 2 keer per week. De eigenaresse daarvan is een ontzettend leuke meid, maar had nog een paard, en inmiddels een eigen huishouden en fulltime baan. De paarden zijn eigenlijk van haar ouders (die hebben de pensionstal waar ik ook sta). We overlegden heel veel over hoe het ging met rijden, wat haar instucteur had gezegd, enz. We zaten ook helemaal op één lijn. En dat liep ook gewoon prima zo, maar het was uiteraard niet mijn paard. Ik denk dat het een probleem zou kunnen worden als het op bepaalde beslissingen aankomt. Dus nee, voor mij geen deelpaard.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:30

zou ik niet doen.

Maar nu gaat er wel een vriendin met mijn paardje springen, gewoonweg omdat ik niet genoeg durf om dit aan te leren.
Maar het blijft mijn paardje.

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:31

Dan nu een positieve ervaring: ik deel mijn paard met mijn zus en het gaat erg goed! ik ben juist heel blij dat ik een paard kan delen, vanwege de tijd maar ook financieel.
Nu krijgt mijn paard genoeg aandacht en wordt ze lekker gereden terwijl ik ook een goede band ,met mijn paard heb! Dit gaat nu al anderhalf jaar zo en we hebben er nog nooit ruzie om gehad!

Ik moet er wel bij zeggen dat het mij makkelijker lijkt om een paard met je zus te delen dan met een vriendin.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:34

Ik begin er niet eens aan! Ik ken mezelf daar te goed voor ... ben n.l erg perfectionistisch, soms op het zeikerige af