Bang om te vallen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Bang om te vallen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:40

Sinds een jaar rijd ik nu weer, na 24 jaar niet gereden te hebben.
Ik vind het geweldig!

Maar ik heb ook een probleem:
Ik ben bang om te vallen!

Tot nu toe nog niet gebeurd, maar de gedachte aan vallen beïnvloed
het rijden.
Wat kan er gebeuren als ik val?
Nooit meer rijden? Een groot letsel waar ik voor altijd last van hou?
Hoe groot is die kans?
En als ik flink val hoe moet ik dan voor mijn gezin zorgen?

Wie kent deze angst ook en hoe ga je er mee om?

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:41

ik heb het ook gehad..
had er een tijdje last van maar afgelopen Maandag vloog ik er af..
Toen was ik niet zo bang meer eigenlijk..

Dus eigenlijk gewoon lekker ontspannen rijden, en je ziet gewoon verder wel!

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:04

Jep, hierzo heb er verschrikkelijke last van, gewoon denk ik omdat veel mensen in mijn omgeving het nog eens extra drammen van : Pas op dat je niet valt, je weet nooit wat je kan voor hebben" ik ga ook maar 1/week rijden tegenwoordig, alleen maar door die angst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:05

Ik was het eerst ook altijd heel erg bang ok te vallen, nadat ik er eens met een salto afgegooid was. Toen ben ik met pony en al de sloot ingereden, nadat ze onbestuurbaar werd, schrok ergens van) en toen viel zij en ik vloog eraf. Sindsdien ben ik daar niet meer bang voor. En als ik het eng vind als ze zou bokken, dan ga ik gewoon aan haar nek hangen en stopt ze vanzelf met gekken Haha!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:14

Hoe meer jij ontspant, hoe beter je paard ontspant, en hoe minder kans op gekke bokken je hebt. Probeer dus gewoon lekker ontspannen verder te rijden. De kans om te vallen is er altijd, maar hoe meer angst je hebt, hoe harder je valt volgens mij!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:30

ja ik ken deze angst ook heel goed,
ik heb vanaf mijn 4e tot mijn 18e heel erg veel paardgereden, nooit bang geweest en deed de gekste dingen te paard,
maar nu ik een zoontje heb merk ik heel erg goed dat ik ineens bang uit ben gevallen,
ik denk ook aan alles wat er kan gebeuren net als jij Verdrietig
wat je er aan kan doen, ik heb geen idee, proberen te ontspannen is het enige wat ik zo weet wat je kunt proberen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:33

Hoe ging dat gezegde nuweer?
Ohja...

Pas na 100x te vallen ben je een ruiter.

Geen zorgen meisje, vallen hoort erbij.
En zoals Flippertje zei, ontspan!

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:19

Komt allemaal wel goed. Ben zelf ook na 15 jaar weer gaan rijden en ben nu een paardje aan het inrijden. TOen ik er 4 weken gelden afviel, dacht ik ook hoe moet dat nu met mijn dochter. Valt allemaal mee joh. Moet je alleen niet te druk maken.
Hoe drukker je jezelf loopt te maken hoe meer kans om te vallen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:24

Ik herken het gevoel, toen ik pas reed had ik hier ook last van.. Maar ja, wat wil je ook in je derde les op een dolgeworden Haflinger gezet worden. Ben er toen binnen een kwartier 5 keer afgestuiterd Haha!. Sindsdien heb ik het niet zo op vreemde paarden tenzij ze echt HEEL erg braaf zijn... En gek genoeg is de merrie die ik nu heb helemaal niet zo braaf, alleen vind ik dat minder erg omdat ik weet wat ze gaat doen. Bovendien is ze als je echt heel bang bent wel heel braaf en ziet ze geen bakkabouters.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:56

heb toen ik 17 was een ernstig ongeluk gehad met een paard, sinsdien heb ik ook best wel angst om te vallen, ik heb jarenlang alleen maar slakkegangetjes gereden, zodra t paard te gek ging doen hield ik op met rijden.

zo heel langzaamaan komt mijn vertrouwen weer terug, maar hard galopperen in de bak blijf ik eng vinden, en als mijn pony op een buitenrit begint te stuiteren gieren de zenuwen me weer door mijn keel..
ik ga ook expres bepaalde situaties uit d eweg omdat ik bang ben dat hij niet te houden is en ik er weer afdonder.

denk dat een betrouwbaar dier al een hoop helpt, alhoewel bij mij alle betrouwbere dieren toch beginnen te gek doen( misschien voelen ze t wel?)
en niet te veel ineens willen.
als anderen gaan zeuren dat je t wel kunt en dat soort verhalen je niks van aantrekken, op jouw tempo gaan rijden en laat je niet opjutten door een ander..

ik ben nu dus 33 en nog steeds zit die angst erin. t kan lang duren, maar t komt wel weer goed!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:15

Ik heb er zelf geen last van maar mijn moeder heeft wel altijd de angst gehad om eraf te vallen. Zij heeft dan ook pas leren rijden toen ze al volwassen was en ik rijdt al onafgebroken sinds mijn kinder tijd.

Kinderen zien vaak geen gevaar als ze rijden, terwijl volwassenen veel meer ( te veel?) nadenken over de eventuele dingen die er zouden kunnen gebeuren.
Volwassenen zijn zich veel meer bewust van de risico`s die het paardrijden toch met zich mee brengt. Zij helen niet zo snel als kinderen en als ze al vallen heeft het meestal meer gevolgen omdat ze vaak werken en/of een gezin hebben.

Mijn moeder zocht ook altijd het liefste en braafste paard van stal uit, waarvan zij het idee had dat ze daar het veiligste op was.
Groot gelijk, want paardrijden moet natuurlijk wel leuk blijven!!!

Gewoon rustig aan doen en het vertrouwen (weer terug) laten komen. OK dan!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:24

Misschien dat een bodyprotector ook helpt? Ikzelf ben er een paar keer flink afgestuiterd met springen en was daarna ook vrij angstig met springen... Nu ik de bp heb gaat het een heel stuk beter, maar wel ook door rustig aan weer opgebouwd te hebben...