Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 13:25

Mijn paard is best moeilijk (zwaar) in de mond welk bit kan ik dan het beste gebruiken?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:39

Je kan een mylerbit proberen. Je hebt verschillende soorten en maten van dit bit.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:42

Een simpel trensje met koperen rollen, of met een smaakje. Daar gaan ze meestal op kauwen waardoor er verdere ontspanning ontstaat.

Iniedergeval _niet_ grijpen naar een scherper bit!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:12

Een normaal bit en een goede instructrice/instructeur.
Succes gegarendeerd.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:16

Gewoon een enkel of dubbelgebroken trens, als het perse moet een ongebroken trens. Niet op een scherp bit gaan rijden, daar worden ze alleen maar dood in de mond van. Neem gewoon goed les!

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:26

ja geen scherper bit,ik zou er wel voor zorgen dat je een massief bit hebt.
dat helpt wel

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:29

Het ligt niet aan je bit. Zonder bit kan je ook rijden en daar reageren paarden vaak nog beter op.

Ben het er mee eens dat je misschien een andere instructeur moet nemen en vooral aan je zelf moet werken.

Een scherper bit is altijd fout!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:09

Mijn paard is ook zwaar in de mond, maar ik rij met een simpel gebroken trensje!!! het zou ook kunnen met een dubbelgebroken trens!
Als jij een scherper bit neemt wordt je paard alleen maar harder in de mond en dan krijg je het in de meeste gevallen nooit meer goed!!!
Mijn paard reageert heel goed op mijn zit en stem(ik rij geen dressuur hoor), ik hoef maar iets te fluisteren bij wijze van spreken, en ze doet het al!!
Je zal, zoals al eerder gezegd is, er zelf wat aan moeten doen en geeen scherper bitje nemen!!!
succes!!!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:43

dubbelgebroken bitje

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:26

ik rij met een touwhalster,
een scherper bit is idd slecht, daar wordt hij nog sterker van,
zonder bit is echt de beste oplossing!!
maar meestal zijn de omstandigheden daar niet naar!!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:29

Zwaar in de mond zijn ligt nooit aan het bit.
Het ligt allemaal bij de ruiter.
Ik denk dat je hem onbewust verkeerd rijd.
Of zijn vorige eigenaar heeft er een boel van gemaakt, aan jou om het op te lossen.
Maar beginnen met het veranderen van een bit is verkeerd.
Rijden doe je niet enkel met de teugels, je zou zelf zonder moeten kunnen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 12:21

Mijn paard heeft hiervoor met gehnadicapten mensen gereden......mischien ligt daar de oorzaak?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:24

Het kan inderdaad zijn dat zij hem in de mond hebben zitten trekken.
Veel overgangen rijden, rustig zijn met zijn mond en geen scherper bit nemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:25

een enkel geboken, een dubbel gebroken of een ongebroken.
Met deze bitten kun je gerust eens kijken wat het fijnste is.
Voor de rest geen rollen, scharen of wat ook.
Het is een rt probleem en daar mag je het paard niet voor straffen.
Dus goede les is belangrijker dan een ander bit.

Verder ga je paard maar eens echt goed voor het been maken.
Veel overgangen op zit en been, wedden dat de voorkant lichter word Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:29

nessie_1987 schreef:
Mijn paard heeft hiervoor met gehnadicapten mensen gereden......mischien ligt daar de oorzaak?

Dat zal het zijn, een gehandicaptenpaard kan beter niet gevoelig zijn. Lachen
Veel met je benen werken en wanneer hij er niet op reageerd een tikkie met de zweep (niet afslaan natuurlijk, gewoon laten merken dat hij nu wel mag reageeren Tong uitsteken ).
Het kost wel een hele hoop tijd, maar heeft een heel langdurig effect wanneer je het hebt bereikt. Als je een scherper bit gebruik heb je later weer een scherper nodig en later nog sporen erbij, die ook altijd scherper worden.
Dus gewoon veel werken met je benen en geduld hebben en consequent blijven. Want elk paard voelt de benen hoor, de jouwe heeft dan enkel geleerd om er niet op te reageeren. En nu gewoon terug leren, en voila je kunt heerlijk rijden en het comfortabel houden voor jou en je paard. Lachen
Het is de meest effectieve manier, het vraagt wel wat werk.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 12:36

Bedankt Lachen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:24

Een paard moet altijd respect hebben voor het bit. Een paard die zwaar en er slecht naar luisterd heeft geen respect. Je zult er dan toch een ander bit in moeten doen om toch respect af te dwingen. Een tikje dunner of een ongebroken trens kan veel helpen. Maaarrrrr,... je moet ook eerlijk zijn tegenover het paard als je een onrustige ruiter bent moet je gewoon er een normaal bit in laten. Liefst een bus of D trens deze liggen heel stabiel in de mond.

Trouwens ik lees veel dat er gesproken wordt over scherpe bitten. Ik wil deze onduidelijkheid even uit de wereld halen. Een bit is nooit scherp alleen in de handen van een ruiter die niet bewust is wat hij /zij in de mond doet van het paard.

Succes met je keuze naar een geschikt bit voor je paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:37

iedereen denkt altijd dat een dik bit vriendelijker is als een ietsie dunner bitje..

maar persoonlijk denk ik dat zn dikker zwaarder bit moeilijker aan te nemen is voor een paard,, ze hebben dan zn homp in de mond..

die van mij rijd ik op een ietsie dunner dubbel gebroken bitje..
loopt ze perfect op terwijl ze ook een ietsie zwaar in de mand was..
en daarbij komt dat die van mij een hangend rooster heeft en dat er daardoor minder ruimte in de mond is en daardoor een dikker bit ook niet fijn is voor haar..

maar als je paard zwaar is in de mond zou ik idd bij jezelf ten rade gaan en je kan ook nog kijken of hij een mondprobleem heeft zoals de mijne...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:42

yarrah schreef:
Een paard moet altijd respect hebben voor het bit. Een paard die zwaar en er slecht naar luisterd heeft geen respect. Je zult er dan toch een ander bit in moeten doen om toch respect af te dwingen. Een tikje dunner of een ongebroken trens kan veel helpen.

Respect kan je NOOIT afdwingen, dat kan je alleen verdienen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:49

Tulandro schreef:
Respect kan je NOOIT afdwingen, dat kan je alleen verdienen.

Ik wou dat echt zo was.

Respect krijg je door duidelijke regels te stellen. Het bit doet dat als hij duidelijk is. Een hand naar links betekent naar links gaan reageerd het paard niet dan niet hou je dat vast tot hij dat wel doet. Je stelt een hele duidelijke regel naar links is naar links. Als het paard goed reageerd krijgt hij een beloning en weet nu dat naar links links is. Je dwingt het dus als het ware wel af. Voorwaarts gaan is reageren op het been, doet hij dat niet dan vraag je nog eens zo niet dan krijgt hij een prik met zijn spoor of een tik met de zweep. Het paard weet nu dat hij moet reageren ook hier weer je moet het wel afdwingen. Een paard in de wei gaat naar een soort genoot die moet niets van hem hebben en dreigt (oren naar achteren) andere paard reageert niet en krijg een beste mep. Ook hierweer een kwestie van respect afdwingen. Het paard weet nu dat dat paard voorzichtig benadert moet worden.

In dit geval met het bit er is geen respect voor het bit, omdat die geen duidelijk grens heeft hij mag er zelfs op hangen. Een ander bit kan dat waarschijnlijk wel en hij weet dan wel dat hij niet mag/kan hangen. Dan dwing je het wel af. Afdwingen is geen probleem als je maar weet waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:48

Maar dat naar links en rechts gaan, krijg je niet door een ander bit
wel door anders te rijden.

hangen betekend te weining been van de ruiter, niks mis met het bit, maar de handen die het toestaan, de benen die het paard niet activeren.
En ja daar moet je streng in zijn dat je dat niet pikt van je paard, door zelf streng te worden op je eigen hulpen en de reactie die je daarop wilt, niet met een ander bit.
dat is de zaak opdraaien.

Dus idd respect verdien je.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:49

maar soms moet je t afdwingen om t te verdienen...

en dan bedoel ik dat niet met iets simpels,,,
maar soms heb je bij ons op de manege van die eigenwijse pony's die die kids er telkens afgooien,, nou die moet je soms ff onder handen nemen en ff laten zien dat je zoiets dus niet pikt..

maar over t algemeen moet je die idd verdienen