Welk dressuurZADEL???Wie kan mij helpen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaa

Welk dressuurZADEL???Wie kan mij helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 13:23

Hallo,

Binnenkort willen mijn zus en ik een dressuurzadel kopen (waarschijnlijk 2dehands). Wij hebben beiden niet veel verstand van de merken e.d.

Wat wij zoeken is een dressuurzadel met een erg diepe zit en kniewrongen waarbij je knieen niet naar voren kunnen schieten.
Daarbij moet het goed liggen op ons paard, die smal gebouwd is:

Wat zouden jullie aanraden?? Ik hoop dat iemand kan helpen!

Afbeelding

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:33

Als ik jou was zou ik naar een zadelmaker gaan of er een langs laten komen. Dan kan je op wat zadels zitten die aan je eisen voldoen en dan kan de zadelmaker kijken of je ook goed zit in/op het zadel, niet elk zadel past bij je bouw namelijk. Zo te zien heb je erg lange benen dus moet het zadel niet van die korte zweetbladen hebben. Een zadelmaker kan je natuurlijk ook altijd het beste vertellen of het zadel goed ligt op je paard of niet. Ik heb een Euroriding Diamant, zadel heeft iig wel veel kniewrong, diepe zit weet ik niet Bloos Mijn zus heeft lange benen en die zit er ook goed op. Verder heb ik geen verstand van zadels maar volgens mij heeft KN ook wel zadels met veel kniewrong.

Succes met het zoeken! Ik had eerst ook een vzh zadel en toen een dressuur gekocht, nooit spijt van gehad dat ik die stap heb gemaakt! Mijn paard loopt hier veel beter mee en ik zit ook beter OK dan!

EDIT:
Kijk eens op http://www.drunensruiterhuis.nl/artikelen/artikelen.htm daar staan veel soorten zadels en het model erbij omschreven.

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:43

Ik heb ook een diamant, super zadel met flinke kniesteun en een diepe zit

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:45

KN *LOL* Zitten heel diep en stevig, en ook geschikt voor smalle paarden.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:44

Hulsebos : Word goed aangepast aan je paard (er zijn verschillende meningen over Hulsebos hier op bokt: goede en slechte ervaringen, ikzelf heb nog nooit problemen met hun gehad, bekijk zelf hoe serieus je het neemt). Ik vind dit wat duurdere zadels, maar wel goed.

Aanrader vind ik Daaleman. Je ziet van deze zadels bijna nóóit tweedehandse te koop. Ze gaan ontzettend lang mee: ik heb een half jaar op een 22 jaar oude Daaleman (dressuur) gereden, nog in perfecte staat! Echt een aanrader!!!

Ikzelf rij op Kentaur. Voor 700 euro heb je een goed dressuurzadel: diepe zit, goede kniewrongen voor een rechte beenligging, goede singelstoten (in driehoeksvorm voor stevigere ligging) makkelijk aan te passen qua kussens enz. Echte aanrader. En niet duur Lachen

Ikzelf wilde een Daaleman maar dit was boven mijn budget, en de Kentaur zat eigenlijk lekkerder.

Mijn advies: laat een aantal zadels komen mét zadelmaker en rij eens op een aantal. In een winkel zat een Passier ontzettend lekker, maar op mijn paard kon ik geeneens op mijn kont blijven zitten.
Qua smalle paarden heb ik niet echt een tip. Maar ik denk dat je een probleem hiermee zal hebben. Elke zadelmaker kan een zadel aanpassen aan jouw paard. Als je budget hoog genoeg is, kun je een écht 100% op maat gemaakt zadel vinden bij Daaleman (ook zeer aardige mensen)

PB me maar als je meer wilt weten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:26

Ik heb dit zadel van JC, Saphir, hij zit echt heerlijk. Hele diepe zachte zit en hele dikke kniewrongen.

Afbeelding

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:37

Bedankt voor jullie reacties! Het zijn echt ervaringen en meningen van personen, maar ik denk inderdaad dat we een zadelmaker bellen en die langs laten komen met zadels.
Heeft iemand ervaring met ooteman?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:09

Kieffer Wien... zalig zadel...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:18

Euroriding Diamant, die hebben we voor alletwee de paarden.
De ene is een brede Haflinger, de ander een smal gebouwde KWPN-ner.
Ze hebben alletwee hun eigen zadel hoor, maar wel de zelfde.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:19

Passier Patron, gewoonweg het meest heerlijkst om in te zitten. En je neemt met het zadel -vind ik- een betere houding aan.
Simply the best...

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:53

een zadel maker laten komen met verschillende zadels.zodat je zelf uit kan proberen wat lekker zit.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:26

Eororiding Diamant is een heerlijk zadel. Veel kniewrong en een diepe zit. Mijn eerste bijrijdpaard had dit zadel ook en is nog steeds een van mijn favorieten.

Ik rij nu zelf op een Kiefer Wien en vind dat ook een heerlijk zadel. Je hebt wat minder steun, maar je wordt dus ook niet in een houding gedwongen. Erg goed voor je zit dus. Ik ben daar superblij mee.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:39

Anouar15 schreef:
Ik heb dit zadel van JC, Saphir, hij zit echt heerlijk. Hele diepe zachte zit en hele dikke kniewrongen.

[image]

Deze heb ik ook, super zadel!
Heb hem nu een jaar en ziet er nog steeds geweldig uit en zit ook fantastisch!
(Iedereen die erop gaat vind hem lekker zitten Bloos )

En niet duur Vork

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:34

Spalding Elite Lovers Fijne dikke kniewrongen, ook een mooie diepe zit, maar niet te gedwongen.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:46

ik heb een kentaur
betaalbare kwaliteit met een heerlijke diepe zit en lekker kniewrongen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:54

Ik heb een KN Symphony!
Geweldig lekker zadel Haha!

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:51

Kieffer Lusitano... Hele diepe zit en hele dikke wrongen!! en zit echt super!!!!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:56

Op ons paard ligt een Kiefer Lech, ook een superfijn zadel! Zit lekker en ligt super. Gaat al een hele tijd mee en ziet er nog netjes uit.
Op mijn bijrijdpaardje ligt een dressuurzadel van Stubben, maar ik vind daarvan de zweetbladen een beetje kort voor een dressuurzadel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:08

Een Ainsley Vang....(nog wat).
Ik heb hier bij Casanova een keer mee gereden en toen was ik al helemaal weg van het zadel. Ik merkte later in mijn eigen zadel dat ik zelfs beter zat.
En ik heb vanmiddag weer op zo een zadel gezeten; ze zijn geweldig!

Ik weet niet waar je woont, maar bij Van Rijs in Zevenhuizen lagen vanmiddag 3 van die zadels. 17", 17,5" en 18" (tweedehands)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:13

Ik heb ook een Kentaur, en nu er een nieuw paard bijkomt koop ik daar ook mooi een Kentaur voor! Heerlijke zadels met super diepe zit en dikke kniewrongen. En niet zo duur Knipoog

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:43

Ik zweer bij de euroriding!! Haha! ideaal zadel..
Raad m ook iedereen ten zeerste aan...

Maar je heb gelijk het beste is om er te plekken een zadelmaker bij te halen.. deze weten altijd of het goed zit. Als je er zelf mee gaat proberen zie je misschien wel wat dingen over het hoofd.

Veel succes!