Droes op stal, wat kan ik doen??? MBT stalhouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Droes op stal, wat kan ik doen??? MBT stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:38

In principe natuurlijk niks, maar.....

Er zijn 5 paarden die het hebben of hebben gehad, hij heeft mij verteld dat ze alleen maar een beetje verkouden waren en dat er verder niks aan de hand was. Ik kom ook niet bij paarden in de buurt die verkouden zijn en heb er niks va gemerkt of ze nou wel of geen droes hadden.
De veearts is al meerdere malen geweest ook nog voor adt hij me vertelde dat er paarden verkouden waren. Hij zegt dat de veearts het niet gezegd heeft, maar deze veearts staat toch heel erg goed bekent onder de mensen hier en heeft verschillende grote paarden bedrijven onder zich. Ik ga er dus niet vanuit dat hij dit van 5 paarden over het hoofd heeft gezien. OOk vertelde de stalhouder dat het paard dat naast mijn pony staat het al een aantal weken geleden gehad heeft. Hij heeft mij hier nooit ook maar iets van verteld.
Mijn pony heeft het gelukkig niet, maar ik heb haar verkocht en ze zouden haar zondag komen halen, dat kan nu dus allemaal neit doorgaan.
Ik ben nu dus haastig opzoek naar een stal waar geen paarden zijn en waar mijn pony voor een poosje kan blijven. De veearts heeft verteld dat ze over ongeveer 2 tot 3 weken weer droes vrij is en dat ze dan weer wegkan als nog naar die mensen. Ik heb dus de mazzel dat ze het zelf niet heeft en dat het met zo'n korte periode opgelost kan zijn. Als ze het wel had gehad had ik maanden er mee gezeten.
Ik zit nu zo met mijn handen in het haar en ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen.
Verder ben ik natuurlijk ook gewoon heel erg kwaad.
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 21-01-05 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:44

Idd, niet erg netjes om niks te zeggen. Maar droes kan overal vandaan komen. Het duurt meestal ook een tijdje voordat het over is. Maar een keer gehad en nooit meer.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:47

Nee daarom heeft die van mij het denk ik ook niet, alleen een beetje een snotneus en verder niet of ik ben er gewoon op tijd beijgeweest.
Kijk als ze nou niet verkocht was was erg geen probleem geweest hoor, maar ze zou dus zondag weg, die mensen die haar gekocht hebben weten het nog nietomdat ik ze niet kan bereiken.
En als hij het wel wist, gister of woensdag pas, had hij me ook kunnen bellen of naar en oplossing kunnen zoeken.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:51

het is niet netjes van de staleigenaar om de boel te ontkennen,zijn er nu inmiddels wel maatregelen genomen?

zoals:

bezoeken van andere stalen verboden
buitenrijden verboden
bezoekers van andere stallen weigeren
niet op wedstrijg gaan

maar volgens mij is het ook niet erg netjes om je paard te verhuizen terwijl er droes op de stal heerst,ook tijdens de verhuizing kan je andere paarden of stallen besmetten..ook al ga je naar een stal/wei waar je pony alleen komt te staan!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:53

Het is me door de veearts aangeraden om haar toch te verhuizen naar een plek waar geen paarden zijn.
En maatregelen?? Nee, volgens mij weet die man niet eens wat dat is, hij heeft mij immers ook niet ingeligt hierover, het was dat ik vanmorgen toevallig op stal was, om haar haar peoder te geven voor de snotneus

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:58

Zucht....wat onverantwoord dat de staleigenaar niks heeft gezegd! Misschien toch handig om hem eens duidelijk te maken dat het een serieuze kwestie is.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:02

MissSisa schreef:
Idd, niet erg netjes om niks te zeggen. Maar droes kan overal vandaan komen. Het duurt meestal ook een tijdje voordat het over is. Maar een keer gehad en nooit meer.

Een paard kan toch wel 2 maal droes krijgen, al komt het maar heel weinig voor. Het ligt eraan hoeveel weerstand ze de eerste keer op hebben kunnen bouwen.
Maar als je het eenmaal op stal hebt kom je er niet zomaar weer vanaf. Ik vindt het ook niet verstandig om je paard daar nu weg te halen. Ik zou hem daar laten staan totdat de droes over is. Om het verspreiden ervan te voorkomen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:23

MissSisa schreef:

dit is niet helemaal waar,ligt ook aan de weestand die het paard op het moment van droes zelf heeft..ik heb 6 pony's met droes gehad in verschillende mate waarvan ik van enkele wist dat ze het al eerder gehad hadden. ze kunnen het dus degelijk een 2de keer krijgen en in ieder geval weer meedragen..

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:25

de paarden bij ons waren ook ziek en weet niet of het droes war maar gingen snatteren en veel hoesten als ze ietst moesten doen
we hadden poeder gekregen en was het binne 2 a 3 weken over

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:03

Toen er bij ons op stal droes was, werden de "Droes-Paarden" of die met de symptonen ervan apart gezet. Daar mocht je echt niet bij komen. De eigenaren mochten naar hun paard, maar mochten daarna nergens anders meer op stal komen.
Overal hingen linten voor bezoekers dat ze er niet door mochten, en voor de andere paardeneigenaren stonden overal desinfecterende bakjes met water, waar we doorheen moesten lopen.
Niemand mocht weg, je moest elke dag andere kleren aan, of wassen als je in de buurt bij de Droespaarden was geweest. En je mocht absoluut niet van het terrein af.

Kortom; ik zou dus gewoon daar blijven staan, even wachten tot het over is. De nieuwe eigenaren zullen vanzelf nog wel even contact met je opnemen als ze hem zouden komen halen lijkt me. Sterkte!