zich niet in de wei willen laten vangen :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

issaschar

zich niet in de wei willen laten vangen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 18:49

ik rij op een paardje (easy) en daar een wei genootje van wil zich dus echt nooit laten vangen als hij in de wei staat..... hij stapt soms zelfs naar je Boos! weet iemand hier een oplossing voor Schijnheilig

xxx easy+joy+fleurtje+amora lover Lovers

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:02

Je moet hem leren dat het leuk is als hij naar jou komt, dus niet altijd pakken om te werken. Geef hem eens iets lekkers, en neem hem eens niet mee. Gewoon wachten in de wei, heel rustig doen, niet gaan rennen achter hem. Doe een wandelingetje, dan zal hij het leuker vinden om te komen. Ook je houding is heel belangrijk, ga niet recht op hem af, maar maak een boogje en niet recht kijken naar hem, dan worden sommige wat bang. Ook zou je kunnen wat grondwerk doen als je dat leuk lijkt, dan krijgt hij meer respect voor je en de meeste paarden vinden het leuk. succes!

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 19:33

ja...dat zou ik inderdaad allemaal kunnen doen Haha! alleen wat je zegt.... ik moet hem EERST zien te pakken te krijgen! anders kan ik met de rest ook niet aan de slag gaan!
maar alvast sppr bedankt! ik ga het meeste al eens uitproberen!
xxx easy lover Lovers

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:22

Ik heb bij mijn verzorgpaard eens succes gehad met een soort van
Monty Roberts methode. Ze rende weg, maar bleef wel min of meer voltes om me heen lopen.. Toen ben ik haar rustig gaan 'opjagen', dus klikken met mn tong, beetje zwaaien met mn arm, toen ging ze galopperen (bleef op de volte).. Daarna begon ik met 'hooo' enzo.. En toen was ze helemaal vergeten dat ze eigenlijk aan het wegrennen was. Kon dr dan zo pakken Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:49

Het helpt inderdaad soms om even op door te gaan zoals Lorena noemt. Echter in dit geval is dat niet raadzaam zo te horen. Dit paard schijnt alles uit de kast te halen om maar niet uit de wei gehaalt te worden. De reden moet je waarschijnlijk zoeken in de omgang en de training. Enkele v.b. zijn pijn, onderdrukt worden, gevraagde niet leuk vinden enz.

Heb je dat opgelost dan pas kun je echt aan het vangen van het paard beginnen als dat dan nog nodig is.
Wat je doet is gewoon door de wei lopen. Niet het halster weg stoppen maar over je schouder heen hangen. Je gaat naar het andere paard en geeft hem wat lekkers. Je beweegt nu rustig en in een boog naar dat andere paard zonder het aan te kijken en zelfs met je gedachten bij het paard te zijn. Denk dus nooit van ik kom je halen of jouw moet ik hebben. Zie je dat het paard zijn kont naar jouw gericht blijft houden dan blijf je rustig om hem heen lopen totdat hij stopt met draaien of totdat hij boos wil uitvallen. Wil het paard boos uitvallen draai je rug naar hem toe en doe net of je iets heel interessant ziet. Wel blijven opletten wat er achter je gebeurt natuurlijk. Speel dit spelletje net zolang dat je naast het paard kan staan. Doe niet meer, dus niet aanraken of proberen te pakken, maar er gewoon naast staan. Leg wat lekkers op de grond en loop weg. Je gaat weer naar het andere paard en beloon die. Ga daarna weer naar het paard toe op de zelfde manier en speel het spelletje nog een keer. Doe dit hooguit 3 keer en ga dan de wei uit en herhaal dit de volgende dag weer. Niet ongeduldig worden, maar denk aan iets anders wat je leuk vind of wat leuk was. De eerste paar keren pak je het paadr niet, maar sta je er eerst naast. Dan kun je het is proberen te aaien over de rug en hals en zo ga je steeds een stapje verder. Zoals mee nemen naar het hek en daar weer los laten, uit het hek tot in de bak.

succes

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:09

ik neem altijd wat brokjes mee,
Pony's die krijgen dan ook door dat je vaak wat lekkers bij je hebt, en dan komen ze wel sneller Schijnheilig

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 06:29

Mijn verzorgpaard rende wel eens weg om aandacht te trekken, wanneer je dan de ander meenam naar de andere wei en het hek openliet, kwam hij er na een minuutje zo aangerend. Gewoon even negeren werkte bij hem dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:33

tip 1: zorg dat je altijd iets te eten bij je hebt. Zoals eerder al werd gezegd: het moet leuk zijn om bij je te komen.

Verder laat ik etters die niet willen komen gewoon een halve dag in de regen staan totdat ze er zelf om vragen of ze nu alsjeblieft naar binnen mogen. Ik ga er nooit achteraan vangen, dat spelletje win je toch nooit.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:51

Even over dat lekkers. Kijk daar wel mee uit. Wees altijd consequent en laat niet over je heen lopen. Ken verschillende mensen die dit altijd gedaan hebben en niet meer de wei in durven omdat het paard(en) zich opdringen en zelfs gaan drijgen om eten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:21

Hey,
Ik ken het probleem, mijn pony is ook niet te vangen in de wei. Hij maakt er gewoon een spelletje van , en loopt je ook uit te dagen, hij zorgt gewoon dat ie altijd meer dan 4 meter of meer van je vandaan is. Als je hem eenmaal aangeraakt hebt is het over en loopt ie los achter je aan. Maja om hem aanteraken is meestal een klusje van 2 uur. Eten en alles werkt niet, hij heeft niets met eten, en in de wei laten staan tot het regent, tja, daar geeft ie ook niet om, hij staat altijd in de wei. Het enige wat bij hem helpt is alle andere ponys ff naar andere weitje, dan gaat ie bij het hek staan wachten of hij ook naar die andere mag, en dan kan je hem met wat hulp omsingelen en aanraken, dan is het klaar en kan je ineens alles met hem.
Ik heb wellis geprobeerd om hem met halster in de wei te laten(dan kan ik met een hele snele vliegduik zn halster pakken en heb ik hem zo) en dan te pakken en dan weer los laten en dan gewoon aaien en iets lekkers geven. Toen ik dat iets van 15x perdag deed (en ook 3 keer om lekker te rijden) en dan 3 dagen lang ging het al beter, en zag ik twijfel bij hem of hij nou weg wou rennen of toch maar blijven.. maar toen een andere meisje hem weer op brute opjaag methode ving was die vooruitgang ook zo weer weg. :S maar het werkte dus wel!

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:04

wel , ik heb ooit ns op een programma (over een paardentrainer) gezien dat je geen echt oogcontact mag hebben en je schouders bol maken, zodat je niet bedreigend bent .. je moet er wel zelfverzekerd heen stappen en snel handelen Lachen

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:55

Kijk uit met eten meenemen hoor! Bij ons op stal iheeft een meisje eens een flinke klap van een paard gehad omdat ze wat te eten voor haar pony meehad en dat wou hij natuurlijk ook. Als ze maar met zijn tweeen in het land staan is het makkelijk dan neem je gewoon de andere pony mee en gaat hij waarschijnlijk wel bij het hek staan wachten. Maar als je er eerst negen paarden uit moet halen wordt het wel erg lastig.

Kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:58

mijn paardjuh draaft altijd naar me toe Schijnheilig

Kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:00

maar daarna galoppeert ie altijd snel weg als ie bij me is naar de andere kant t land ((shetlander)) maar als ik m dan pak blijft ie wel staan Hyper!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:01

Het leek me logisch dat je het eten pas geeft op het moment dat je je paard in handen en uit de wei hebt...

Blijkbaar is dat niet logisch voor iedereen Haha!