Ruiterbewijs verlopen *@#% KNHS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Ruiterbewijs verlopen *@#% KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:58

Heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar kon er niks over vinden Lachen

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaals in 1997, in 1999 is deze verlopen, De stichting recreatie ruiter heeft toen de acceptgiro voor de verlenging naar het verkeerde adres gestuurd (er staat een verkeerd adres bij KNHS in het systeem, een medewerker vertelde mij dat hij daarheen is gestuurd) en ik ben zelf ook nalatig geweest om hem te verlengen.

Nu ga ik dus verhuizen naar een gebied waar je een Ruiterbewijs nodig hebt. Helaas kan ik volgens de KNHS mijn ruiterbewijs niet verlengen en moet ik deze opnieuw halen. Ik baal hier flink van want dan moet ik dus verplicht op cursus bij een manege en voor alleen die cusrus al 147 euro betalen, enkel een examen kan hier in Noord Holland niet. Ik rijd btw al zo een 19 kaar en heb dus helemaal geen zin in de cursus tussen (niet banketstaaf bedoeld) manege kinderen en penny's.

Ik zit dus te denken om het gewoon niet te doen en dan een boete te riskeren. Mijn vraag is dus of iemand weet hoe hoog die boete is en wat de maatregelen dan verder zijn, en of er erg streng gecontroleerd wordt.

Mijn andere vraag is of iemand weet of het mogelijk is om alleen een los examen te doen (net als vroeger zeg maar dat je gewoon een cursus boek mee krijgt voor de theorie) Wel met eigen paar duiteraard.

sry voor lange verhaal heb een beetje moeite met beknopt typen Lachen

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:00

ps hoe is dit eigenlijk wettelijk geregeld? mogen ze zomaar zeggen dat het ruiterbewijs na twee jaar komt te vervallen? want gehaalt is gehaalt lijkt mij. Ik heb toen ik het haalde geen algemene voorwaarden o.i.d. mee gekregen dat het maar twee jaar geldig is.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:04

Ja wat belachelijk idd, gehaald is gehaald, ZIJ sturen toch de verlenging naar het verkeerde adres? Ik krijg trouwens elk jaar een nieuw pasje wat als verlenging geldt. Ik zou ze nogmaals opbellen, desnoods platbellen om je verlenging te eisen!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:05

haha helaas heb ik gedaan heeft geen zin. Zowiezo IETS voor elkaar krijgen voor wat dan ook bij de KNHS heeft geen zin.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:06

Ik vind dat jij gewoon deze verlenging hoort te krijgen, want het kan niet zijn dat door een fout van hun jij heel veel moet betalen. Volgensmij kan een los examen trouwens ook horo! dat je een boek meekrijgt en dat uit je kop moet leren

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:16

kun je hierover geen contact opnemen met de KNHS *niet banketstaaf bedoeld tegenover jou Knipoog maar ik denk dat je dan de beste info krijgt*

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:21

Voor de duidelijkheid, ik heb net gebeld met de KNHS en volgens de KNHS is de verlengingstijd 2 jaar en daarmee over en uit volgens hun niks aan te doen... ook niet Lu llig bedoeld hoor, maar sjezus je moet je wel altijd helemaal indekken aan alle kanten als je een topic opent hier, ik bedoel het is toch vanzelfsprekend dat ik hierover al contact heb opgenomen.... en dat is mijn vraag toch ook helemaal niet...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:23

Ik vindt het dus wel je eigen schuld. In de jaren dat jij je ruiterbewijs niet verlengt hebt is er al heel veel verandert op het ruiterbewijs gebied (vooral theoretisch) en dat je lang rijdt zegt nog niet dat je goed rijdt.
Als je een boete wil risceren dat moet je zelf weten, maar ik denk dat je beter je ruiterbewijs gewoon opnieuw kunt gaan halen.

Sorry las ff niet goed. Antwoord op je vraag: De boetes zijn naar wat ik weet €50,- maar dat scheelt ook per gebied, volgens mij gebeurt er niets anders dan een geldboete, je krijgt geen verbod om er te rijden oid er wordt gewoon gezegd dat je je ruiterbewijs moet halen.

[edit] antwoordt op vraag gegeven[/edit]

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:27

Je geeft zelf in de eerste alinea al aan dat je zelf nalatig bent geweest met het verlengen van je ruiterbewijs.
Je kent de regels van de KNHS, waarom dan nu zeuren? Verward

Volgensmij is die boete niet zo hoog, maar wel zonde van het geld.
Een nieuw examen kun je volgensmij best los doen, informeer eens bij de manege in de buurt. Soms is het toegestaan dat mensen van buitenaf aan het examen deelnemen, mits ze niet vol zitten.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:29

als ik mijn ruiterbewijs had verlengd had ik ook geen nieuwe theorie hoeven doen hoor Lachen dus daar ligt het niet aan, en jij kan zeker niet oordelen of ik goed rijd of niet dus je hieft ook niet te insinueren dat dat waarschijnlijk niet zo zal zijn omdat ik zelf zeg dat ik lang rijd. Ik heb dat ruiterbwijs immers niet voor niets behaad. Ik zeg alleen dat ik het belachelijk vind dat je dat ding binnen twee moet verlengen omdat je er anders niks meer aan hebt. trouwens het is ook niet echt antwoord op mn vraag he?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:30

kan je niet beter contact opnemen met de SRR ipv de KNHS??

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:32

haha sry annetje, leesnu ook je edit wat te laat Lachen ik reageerde een beetje fel simpelweg omdat vaak iedereen altijd wel wat te zeuren heeft over iets maar verder niet in gaan op de vraag...

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:32

Hebben jullie eigenlijk ook een pasje als verlenging?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:32

LiSSy schreef:
kan je niet beter contact opnemen met de SRR ipv de KNHS??

SSR = KNHS helaas

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:36

Je moet lezen, ik geef wel antwoord op je vraag!
Vraag 1:
Knor"]
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe hoog die boete is en wat de maatregelen dan verder zijn, en of er erg streng gecontroleerd wordt.
[/quote]
Antwoord:
[quote="xtwisterx"]
Volgensmij is die boete niet zo hoog, maar wel zonde van het geld.
[/quote]

Vraag 2:
[quote="Knor"]
Mijn andere vraag is of iemand weet of het mogelijk is om alleen een los examen te doen (net als vroeger zeg maar dat je gewoon een cursus boek mee krijgt voor de theorie) Wel met eigen paar duiteraard.
[/quote]
Antwoord:
[quote="xtwister schreef:
Een nieuw examen kun je volgensmij best los doen, informeer eens bij de manege in de buurt. Soms is het toegestaan dat mensen van buitenaf aan het examen deelnemen, mits ze niet vol zitten.

Op www.ruiterbewijs.nl kun je wellicht wat meer informatie vinden, onder het kopje veelgestelde vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:45

Het ruiterbewijs is niet alleen het bewijs dat je kunt rijden, maar er hangt ook een verzekering aan vast.
Als jij geen behoefte hebt aan die verzekering, kun jij in mijn ogen gewoon met je verlopen ruiterbewijs op stap gaan. Eenmaal opgedane kennis raak je niet zo snel kwijt, jij hebt examen afgelegd dat jij met een paard kunt omgaan.
Het hele ruiterbewijs is in mijn ogen pure geldklopperij. Ik zou het toch echt vertikken om het nog eens te gaan halen. En qua verzekering hoef je het ook niet te doen, doorgaans dekt je WA verzekering de brokken die je met een paard maakt, en is de hele verzekering die aan dat ruiterbewijs hangt dus echt overbodig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:03

iemand die je aanhoud gaat heus niet snel controleren of je bewijs nog geldig is... die van mij is ook verlopen, maar ik kan hem nog gewoon laten zien. nooit problemen mee gehad

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:16

Een ruiterbewijs is toch ook niet verplicht?

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:18

Knor schreef:
ook niet Lu llig bedoeld hoor, maar sjezus je moet je wel altijd helemaal indekken aan alle kanten als je een topic opent hier, ik bedoel het is toch vanzelfsprekend dat ik hierover al contact heb opgenomen.... en dat is mijn vraag toch ook helemaal niet...

ik weet niet hoever jij daarmee bent dus daarom stelde ik dat voor sorry als ik zo overkwam Verdrietig

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:20

In de tijd dat jij de hele tijd heb gereden in dat gebied, zonder ruiterbewijs en missg. allerlei boetes hebt gekregen, had je voor dat geld ook wel n ruiterbewijs kunnen halen. En niet alleen kids+pennys halen ruiterbewijs hoor! En k zou t ook nog ff navragen bij de KNHS over je adres

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:26

irish_lady schreef:
Een ruiterbewijs is toch ook niet verplicht?

In sommige gebieden wel.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:35

ik rij al 15 jaar zonder ruiterbewijs, ben regelmatig boswachters etc tegen gekomen en nog NOOIT hebben ze mij gevraagd naar mijn ruiterrijbewijs Lachen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:37

Toen ik hem haalde werd heel duidelijk gezegt dat ie na twee jaar verlengd moest worden, en ja je krijgt een theorie boek

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:45

Ik heb al tijden mijn rijbewijs , maar als ik weer de theorie zou moeten doen vraag ik me af of ik wel zou slagen...

Jij bent zelf verantwoordelijk voor je papieren en had zelf de KNHS moeten vertellen dat je ruiterbewijs verlengd moet worden, vanhun kant een acceptgiro sturen is eigenlijk een stukje service van de zaak.

Als in het gebied een ruiterbewijs verplicht is zou ik je eigen verzekering even raadplegen of je dan wel verzekerd bent als er iets gebeurd.

En kan het zijn dat je een bepaald gebied gewoon niet inkomt als je geen ruiterbewijs kunt overleggen (volgens de geleerden..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:51

Ik heb het ook al tijden, maar heb idd ook gehoord dat de theorie wel steeds ingewikkelder wordt (vooral de verkeersregels). De vragen die er in mijn tijd al werden gesteld raakten soms al kant nog wal (zowel paardengerelateerd als verkeersgerelateerd). Ik snap nog steeds niet dat je op een doorgaande 80 km weg met fietspad ernaast verplicht bent op de weg ter rijden, en niet in de berm of op het fietspad mag.
Op het moment dat de automobilisten ook vragen bij hun examen krijgen m.b.t. hun gedrag tegenover ruiters, en mijn paard en ik niet met gevaar voor eigen leven de weg op moeten praten we er wel verder over. Zolang ga ik gewoon de berm in, en heeft het ruiterbewijs voor mij toch echt geen toegevoegde waarde. Iedere ruiter met een beetje verstand rijdt niet dwars door jonge aanplant en gaat ook niet in volle galop een paar wandelaars voorbij.