Hoe houden jullie lange manen goed/mooi ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serval

Hoe houden jullie lange manen goed/mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:23

Serval heeft vrij lange manen en die wil ik zo goed en kwaad als het kan netjes houden. Hoe doen jullie dat met je paarden/pony's ? Invlechten, los laten hangen ? Spuit je er iets in ? Hoe krijg je ze echt naar 1 kant toe ? Ben benieuwd dus laat maar horen........

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:25

ik doe er vlechten in en spuit er equishine ofzo in, aan 1 kant krijg ik de manen helaas niet

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:26

niks Lachen alleen af en toe de strootjes eruit plukken.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:28

Mijn verzorghafjes hebben ook allemaal super lange manen Haha!
Equishine idd en zo weinig mogelijk kammen werkt altijd goed

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:28

als alles naar 1 kant moet staan doen sommige mensen die naar keuringen moeten haarlak in
ik doe verders niets eens in de zoveel tijd wassen staat op het land dus schoon houden kan ik ze niet

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:32

naar een kant lukt je niet als de manen aan beide kanten van de hals vallen ... dat is nou eenmaal zo...
Ik leg er bij Hesther sowieso een hengstenvlecht in als ik ga rijden... En op stal gaan er 5 losse vlechten in of blijft het los hangen...

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:37

Ik doe er meestal gewoon vlechten in of een hengstenvlecht enkel is deze er zo weer uit tijdens het rijden. Jep en natuurlijk een antiklit anders is er geen beginnen aan

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:46

ik zou er geen vlecht in doen..
ja met rijden maar verder neit..
veel paarden gaan nl. schuren dan en dan heb je nou niet bepaald mooie manen.

maar dat is per paard verschillend

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:52

Ik deed er nooit wat mee, alleen antklit erin spuiten en de ergste knopen met de hand eruit halen en natuurlijk stro Tong uitsteken
Ik had er naar 1,5 jaar genoeg van en heb ze eraf gehaald, dus wens je veel succes Lachen

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:52

nix ik was het zomers alleen met anti klit shampoo en heel soms spuit ik er anti klit in.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:56

onze pony's hebben ook lange manen, we hebben ze eigenlijk altijd in een hengstenvlecht gevlochten. Als we ze een keer los hebben dan gaat er altijd een beetje antiklit erin. We halen de manen altijd uit de klit met een zachte borstel zodat je niet alle manen eruit trekt.

anoeshjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:12

van altijd invlechten worden manen vet lelijk en dood

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:16

BeNGeL schreef:
naar een kant lukt je niet als de manen aan beide kanten van de hals vallen ... dat is nou eenmaal zo...

Hier ben ik het niet mee eens.
Bij Berdien hingen haar manen ook aan 2 kanten, ik heb toen alles elke keer naar 1 kant gehaald en ingevlochten *edit* Ik had het meestal een aantal dagen in vlechten, en dan weer een of 2 dagen los *edit*. Het kost tijd, maar uiteindelijk, na een half jaar of misschien wel langer bleven haar manen netjes aan 1 kant hangen. De nieuwe haren vielen wel terug, maar die deed ik dan gewoon weer invlechten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:29

Ik heb ook de ervaring dat je de manen wel naar 1 kant krijgt. Bij Aramis hingen ze eerst naar beide kanten

Afbeelding

Afbeelding

Sinds een jaar kam ik ze naar een kant, en op een laatste plukje aan de oren na, hangen ze nu allemaal rechts...

Afbeelding

Afbeelding

Wat de verzorging betreft: ik borstel er meestal opperblakkig over, zodat de buitenkant er mooi uit ziet. De rest laat ik meestal met rust. Een keer in de 1 à 2 weken behandel ik ze met glansspray en borstel ze met een haarborstel voor mensen voorzichtig helemaal uit. Zelfde met de staart. In de zomer af en toe eens wassen en klaar is kees. *LOL*

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:09

anoeshjuh schreef:
van altijd invlechten worden manen vet lelijk en dood

haar is jammer genoeg al dood materiaal...
Ik merk duidelijk na een half jaar dat de manen een stuk mooier zijn dan voordat ik dit deed ...
Hesther vind het namelijk erg vervelend als haar manen los hangen als ze gezweet heeft dan gaat ze als een idioot schuren tegen de wanden van de box... als ik er even een paar vlechten in leg die niet al te gekke strak langs de manen kam zitten dan schuurt ze niet meer en blijven de manen mooier

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:22

Als je de manen naar 1 kant wil, moet je als je ze gewassen hebt naar 1 kant toe kammen.. Hielp bij mij in ieder geval wel..
Bij mijn haf lijkt nu net of de manen niet groeien, ik heb ze ooit een klein stukje afgeknipt (:o) en toch zijn ze al veel veranderd..
Verder doe ik er niet veel aan. Eens in de zoveel tijd helemaal uitkammen en soort van cowboymagic erin. En voor de rest met een harde/zachte borstel een beetje uitkammen, hengstevlecht erin met rijden en verder niks hoor Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:25

ik doe er 1 x per week cowboy magic in , is een soort zalf die je in de manen smeert en na 2 minuten ga je er gewoon met je vingers door en zit er geen enkele klit meer in

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:29

Levi's manen hangen al naar 1 kant...alleen de bovenkant piekt heel erg...dat is balen...

Om ze netjes te houden spuit ik er 1x per week antiklit in, verder haal ik iedere dag de strootjes eruit en kam ik het voorzichtig door. Verder doe ik er niets aan Lachen