Tips voor een droge uitloop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Tips voor een droge uitloop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:01

Mijn paarden hebben een uitloop aan de stal. Het is gewoon zand (zwart). Nu staat dit helemaal blank. Heeft iemand tips om de uitloop toch een beetje droog te kunnen houden?

De grond wordt door mijn 3 paarden aangedrukt en daarom kan het water niet weg.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:30

Weinig aan te doen, behalve drainage. Mijn verzorgpaarden staan op een uitloop, die is half steen, half zand. Ideaal, het zand wordt zo een beetje ontlast, waardoor het niet zo aangestampt wordt Lachen

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:34

Ik heb er tegels voor liggen, maar een metertje, en daarachter lag eerst ook allemaal drek, dus ik heb er de mest uit de stal de hele tijd opgegooid en na twee weken okgeveer was het kurkdroog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:14

Zoals de andere al zeggen; een stukje tegelen zodat ze droog kunnen staan.
En anders de bodem veranderen; eerst een laag grof puin, daarna een laag grof (metsel)zand erop. En zorgen dat het totale boven de rest van de omgeving ligt.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:29

Voor de stal liggen tegels, dus ze kunnen droog lopen.

Alleen de uitloop zelf staat onder water, omdat dit nergens heen kan.

We zitten met onze uitloop aan de tuinen van onze buren. Dus we kunnen niet nog hoger komen te liggen. Dan gaat als ons water naar de buren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:49

je kunt ook houtsnippers erop gooien, even vragen bij de gemeente die hebben ze vaak gratis, maar je kunt ook 'echte" paardesnippers laten bezorgen en die erop doen.
bij een behoorlijk dikke laag staan ze best wel droog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:52

Houtsnippers gaan composteren en dus wordt die ondoordringbare laag alleen maar dikker.
Kan je geen geultje maken, ergens heen?

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:02

ik ken iemand die heeft mot in de bak gegooit het is altijd droog en afentoe gooit die er een paar pakken bij
alleen het ziet er niet egt netjes uit

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:04

ik zou ook tegelen!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:12

Ik wil niet de hele uitloop tegelen! Dan kan ik er niet veel meer in doen (loswerken/grondwerk). En af en toe rijden ze er ook wel in. Dus dan is alles tegelen geen optie.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:00

Bij mij is het stukje uitloop in de zomer ook altijd heel erg hard, ook helemaal aangestampt. Maar als het nat weer wordt, wordt alles een grote modderpoel en zak ik tot boven mijn enkels weg in de modder (moet je nagaan hoe ik daar met een volle kruiwagen doorheen ga Clown )

Ik zou in jouw geval ook kiezen voor een geultje graven, of misschien in de zomer (of als het wat beter weer wordt) laten draineren. Dat kost wel wat, maar heb je iig wel een drogere uitloop!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:39

Laten omzetten door iemand met een graafmachine werkt, al is dat tijdelijk. Op den duur stampen ze helaas de grond weer aan. Bij ons is het na ongeveer 3 maanden weer nodig (het is heel nat, als je een schep in de grond steekt, steek je door de harde laag heen, er onder zit droog zand). Als het net is gebeurd is het heel mul, ik weet niet of dat een probleem voor je is (ik rij er niet in, dat scheelt)

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:58

We gaan nu een groter gedeelte betegelen. Zo kunnen ze wel op een droge ondergrond staan. De rest laten we gewoon zand (zwembad, haha). Dan kan ik er ook nog wat in doen met de paarden. Al moet het dan wel droger zijn.

Heb gelukkig een bak bij de buren. Daar breng ik ze veel heen, maar overdag als ik aan het werk ben staan ze in de uitloop-stal.