kan een klophengst dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fareeh

kan een klophengst dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:59

Ik heb een een ruin, tenminste dat stond op z'n papieren, nu zegt de veearts dat het een klophengst is. Zou ik hem nu kunnen gebruiken voor het dekken, of kan dat niet met een klophengst?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:05

Kan wel, ik heb het een keer zien gebeuren Lachen .

Klophengst houdt in dat 1 bal niet is ingedaald, waardoor ie nog maar 1 bal over heeft. Sommige mensen houden een klophengst expres hengst, zodat ze een beetje "pit" houden... De niet ingedaalde bal produceerd minder hormonen, zodat het niet van die vuurballetjes zijn die "echte" hengsten kunnen zijn. Maar de ene goede bal is gewoon vruchtbaar.

De merrie die toen gedekt is, is die winter afgevoerd naar Italie. Ik weet dus niet zeker of ze wel drachtig was...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:05

Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb een klophengst gereden. En de eigenaar zei dat ie wel een keer gedekt had. Maar ik hoor van veel mensen dat het niet kan omdat de ballen in de buikholte liggen en het daar te warm is om de celletjes goed te kunnen ontwikkelen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:45

Een klophengst kan wel degelijk vruchtbaar zijn, eigenlijk waren de meeste die ik heb gezien of gekend dat ook wel...
1 op onze oude stal heeft er heel wat merries gedekt toen hij de kans kreeg en ontsnapt was.
Vaak (dus niet altijd) zijn ze ook meer aan buiien onderhevig dan "gewone" hengsten, ik persoonlijk vond ze vaak agressiever en moeilijker..
De bal in de buikholte kan trouwens voor heel veel problemen zoals ontstekingen zorgen, het is vaak wel aan te raden het dier operatief te laten castreren.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:10

Clitia schreef:
Klophengst houdt in dat 1 bal niet is ingedaald, waardoor ie nog maar 1 bal over heeft. Sommige mensen houden een klophengst expres hengst, zodat ze een beetje "pit" houden... De niet ingedaalde bal produceerd minder hormonen, zodat het niet van die vuurballetjes zijn die "echte" hengsten kunnen zijn. Maar de ene goede bal is gewoon vruchtbaar.
Het is juist andersom, omdat de niet ingedaalde bal warmer is, produceert hij juist meer hormonen, klophengsten zijn vaak ook veel lastiger dan hengsten waarbij beide ballen zijn ingedaald. De bal in de buikholte produceert wel slechter of geen zaadcellen. Heeft hij nog een bal die wel gewoon is ingedaald is hij gewoon vruchtbaar.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:39

Bedankt voor de reacties!!:)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:55

SuzanneAAHCH schreef:
Het is juist andersom, omdat de niet ingedaalde bal warmer is, produceert hij juist meer hormonen, klophengsten zijn vaak ook veel lastiger dan hengsten waarbij beide ballen zijn ingedaald. De bal in de buikholte produceert wel slechter of geen zaadcellen. Heeft hij nog een bal die wel gewoon is ingedaald is hij gewoon vruchtbaar.

Dus eigenlijk het karakter van een pittige hengst, maar zonder de dekkerij...hmm...had ik meteen laten opereren Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:18

mijn hengst is een onnatuurlijke klophengst ,.. iets niet goed gegaan met de casteratie ,..gezien de risico's en kosten van evt operatie laat ik het maar zo

in de regel dekt men NIET met klop hengsten omdat dat namelijk vererfelkijk is , alle mannelijke nakomelingen (ook in de 2e graad) worden dan dus ook klophengst

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:22

nickyu schreef:
mijn hengst is een onnatuurlijke klophengst ,.. iets niet goed gegaan met de casteratie ,..gezien de risico's en kosten van evt operatie laat ik het maar zo

in de regel dekt men NIET met klop hengsten omdat dat namelijk vererfelkijk is , alle mannelijke nakomelingen (ook in de 2e graad) worden dan dus ook klophengst

Bij mij is het dus ook zo dat er iets fout is gegaan met m'n paard bij de castratie, het is een erg mooi paard met een hele goede stamboom, dus als we ermee konden dekken zou dat erg leuk zijn!