Wie heeft er 'n eigen pensionstal/manege/boerderij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RockyLover

Wie heeft er 'n eigen pensionstal/manege/boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 12:41

Hoi! Over een aantal jaar ga ik dan toch verhuizen... naar een huis met land. Ik zou graag een pensionstal beginnen. (hier verder geen commetaar over graag). Maar mijn vraag is wat jullie voor opleiding hebben gedaan. En of jullie eerst 'gewoon' zijn gaan werken, of niet?

Graag jullie reacties Lachen

Groetjes, Roos

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:52

Wij hebben thuis vaak pensionpaarden (max ongeveer 10) staan. Vaak paarden met een blessure, oudere paarden, paarden waarvan de eigenaaren langere tijd niets aan hun paard kunnen doen ivm ziekte of vakantie, weidegang enzovoorts. Ik heb hiervoor geen speciale opleiding. Ik gebruik gewoon de ervaring die ik met mijn eigen paarden heb. Het werkt bij mij gewoon heel simpel: ieder paard wordt net zo goed behandeld als mijn eigen paarden, niet meer en niet minder. Vaak komt dit er op neer dat de mensen hun paard helemaal aan mij toe vertrouwen en maar af en toe komen kijken, ze weten dat het goed gaat, anders hang ik wel bij ze aan de telefoon. Daarnaast zijn er een aantal regels, waar iedereen zich absoluut aan moet houden. Op deze manier gaat het gewoon goed.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:20

ok, maar dit is dus zeker voor 'erbij' en dan heb je verder ander werk?

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:15

Inderdaad. Op deze manier hebben mijn eigen paarden aangenaam gezelschap. Bovendien heb ik 's zomers te veel gras voor mijn eigen paarden en daardoor 's winters ook te veel kuilvoer voor mijn paarden, zo kom ik er op een nuttige manier van af.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:48

Ik ben hetzelfde van plan en ik studeer HBO small business en retail management (zelfstandig ondernemen) je kunt dan alle kanten op. Om een pensionstal te houden heb je niet persee een specifieke opleiding nodig ik weet alleen wel, hoe hoger je opleiding hoe meer geld je van de bank kunt lenen om het op te zetten. Maar dat ligt ook aan je ondernemingsplan. De opleiding die ik doe leert je alle facetten van het zelfstandig ondernemerschap, je moet in het 2e jaar al je eigen bedrijfje opzetten als oefening samen met anderen en in het laatste jaar schrijf je je eigen ondernemingsplan. Als ik dus van deze school af ben en ik lever het in bij de bank en ze keuren het goed zou ik in principe meteen kunnen starten met bouwen. Dan moet ik wel eerst een stuk land zoeken (ik zie dat jij dat dan al hebt) en vergunningen etc vragen want er moet wel het goede bestemmingsplan zijn. Als je geen ondernemingsplan schrijft zou je eerst moeten werken voor je startkapitaal en als je geen opleiding hebt gedaan kan je minder geld lenen bij de bank ookal heb je een ondernemingsplan. De meeste pensionstallen ontstaan echter niet door iemand met een opleiding maar door boeren die stoppen met hun melkveehouderij bijvoorbeeld. Iedereen zou er dus aan kunnen beginnen als hij of zij land heeft en elke afgestudeerde kan er aan beginnen zonder land. Je hebt er niet per see een opleiding als paardenhouderij voor nodig. (wat ik je ook niet aanraad want ik heb ontzettend veel afhakers gesproken van deze opleiding die er mee gestopt zijn omdat het maar 20% over paarden ging en dit meestal gewoon uit de paardenboeken kwam.) Gewoon een bedrijfskundige opleiding kiezen dus en daarnaast je neus in de paardenboeken steken Lachen

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:49

Mijn vriend studeerd trouwens Hbo Facility management en die leert heel veel over bouw, gebouwen, bestemmingsplannen etc dus deze opleiding zou je ook kunnen doen. Ik ken ook mensen die met een bedrijfskundige opleiding MBO een pensionstal hebben.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:54

Ik zie trouwens dat je atheneum doet dus ik raad je aan om daarna naar op WO niveau iets met bedrijfskunde te gaan doen. Je zou van de pensionstalling kunnen leven maar met iemand als jij met zon goede opleiding zou ik daarnaast gewoon gaan werken. Echter ken ik wel mensen in mijn buurt die een stalhouderij hebben met 250 paarden x gemiddeld 250 euro per maand, dus reken maar uit, die hoeven daarnaast echt niet meer te werken Haha!

Je kan zoals je vast zelf weet ook gewoon met je atheneum een HBO opleiding gaan doen, dan leer je veel meer praktijk als op een universiteit dus je bent beter bestand tegen de 'echte' wereld. Niet dat je op een Uni niets leert, integendeel, maar op een hbo leer je beter hoe je dingen in de praktijk uitvoerd, na een uni mag je dat zelf uit gaan zoeken

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:56

Dressage19 schreef:
Mijn vriend studeerd trouwens Hbo Facility management en die leert heel veel over bouw, gebouwen, bestemmingsplannen etc dus deze opleiding zou je ook kunnen doen. Ik ken ook mensen die met een bedrijfskundige opleiding MBO een pensionstal hebben.

Ik studeer ook Facility management, maar dat je daar nou een basis krijgt om een pensionstal te beginnen, nee!! je leert idd een hoop over gebouwen, bouw, bestemmingsplannen, maar das informatie die je ook kunt opvragen als je pensionstal wilt beginnen!!!
Ik zou die opleiding niet kiezen, voor als je iets met paarden wilt gaan doen, neem dan een minder ruime opleiding. Want voor dat ene blok bouwkunde wat je krijgt, moet je wel 4 jaar die opleiding doen.

Ik zou voor een meer bedrijfskundige opleiding gaan of paardenhouderij op het HAS of Larenstein!!!

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:19

_Anke_ schreef:

Ik zou voor een meer bedrijfskundige opleiding gaan of paardenhouderij op het HAS of Larenstein!!!

Tja je moet het zelf weten, maar ik wilde dat ook eerst gaan doen en ben toen informatie gaan vragen en studenten gaan mailen die dat deden en ik heb toen veel te veel negatieve reacties gehad, als je een beetje verstand hebt van paarden en je neemt JUIST een algemene opleiding kan je een pensionstal beginnen en als je het dan ineens niet meer ziet zitten over een paar jaar kun je alsnog iets anders kiezen om te gaan doen, je hebt nieteens geen studie nodig om het te beginnen het is alleen zeer handig om verstand van zaken/regelgeving en bedrijfskunde etc te hebben om je bedrijf succesvoller te maken. Ik adviseer dus een algemene opleiding, veel mensen die hun diploma diermanagement of paardenhouderij etc. hebben, hebben gewoon voor 80% bedrijfskunde gehad en voor 20% 'paardenboeken'gelezen. Echt niets speciaals die studies, je kunt die boeken zo bestellen op internet en er staat niets anders in dan de normale paardenboeken die je in de winkel kan kopen of je ruiterbewijs boek.

Natuurlijk leer je niets over pensionstallen bij FM, maar volgens mijn vriend heb je er meer dan 1 blokje over bouw en leer je ook veel over de facetten in bedrijfskunde. Maargoed daar kan ik verder niet over oordelen, de opleiding die ik doe is in ieder geval wel geschikt. Ga algemeen daar heb je altijd wat aan.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 22:01

Heel erg bedankt. Ja, het zit me ook wel mee dat ik atheneum doe, kan ik alle kanten op Lachen Ik wist trouwens niet dat de bank je meer geld leent als je een horgere opleiding hebt, interessant. Op de middelbare school is maatschappij en economie toch het beste als je een pensionstal wilt beginnen? dan leer je het meeste over hoe je met je bedrijf moet omgaan enz. lijkt me.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:56

Rockylover: Ja dat klopt dus het goede profiel heb je al Haha! En de bank leent je echt meer geld met een hbo of wo diploma omdat ze weten dat je met de kennis die je hebt meer kans hebt om uit je lening winst te maken.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 07:27

ok, heel erg bedankt! Lachen