Zandland geschikt voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Zandland geschikt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:28

Ik ben erg benieuwd of een "Zandland" geschikt is om paarden op te houden, en wat het precies is.. ik hoop dat iemand mij kan helpen Lachen

Groetjes Anne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:48

In welke zin? Als je op ondergrond doelt, dus op een zandgrond, dat vereist een andere aanpak van onderhoud dan een stuk land op kleigrond.
Bedoel je een zandpaddock. Dat kan imo ook allemaal. Gewoon voor de juiste onderhoud zorgen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:55

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je bedoelt: zand is in NL bij uitstek geschikt om paarden te houden, beter dann klei, want op zand kunnen ze zomer en winter buiten zonder dat ze de boel helemaal stuk trappen en diep in de klei wegzakken/glijden.
Als je bedoelt: eem zandland als Egypte ofzo, waar komen de Arabieren vandaan?
Geen enkel dier kan natuurlijk overleven in het midden van de Sahel, maar kijk maar naar dat programma van die leerlinge van Monty Roberts over wilde paarden temmen in Namibie (woestijn) dan zie je dat de paarden daar prima overleven en slechts 1x in de 2 dagen drinken.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:21

ja hoe ik het precies bedoel.. kan ik niet goed uitleggen, aangezien ik het niet weet, ik bedoel geen paddock oid hoor!! uhmm... nouja ik hoorde dat er ergens een stuk zandland te huur/koop was, en toen vroeg iemand dit aan mij, aangezien zij een stuk land zoekt om ponys op te zetten, verder weet ik niks, alleen dat het "zandland" is...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:09

met zand land wordt bedoelt zandgrond, net zo als je veenland heb de ondergrond is dan veen of klei land dan is de ondergrond klei.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:31

Als je het bedoeld in de zin van een wei met als ondergrond zandgrond dit is minder als kleigrond. Zandgrond is veel losser en dus krijgen ze er meer van binnen, bijv. met de wortels mee.

Hooi van het zand stoft ook meer.