van de trailer rennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

van de trailer rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:09

Als ik mijn pony van de trailer wil halen,stormt hij er altijd af en gooit zijn hoofd heel hoog (bijna tegen het dak).
Weet er iemand wat ik hier aan kan doen ?
eline

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:00

een longeertouw achter hem langs doen zodat je hem langzaam eruit kan laten lopen misschien?

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:52

Oefenen thuis in de bak. Hindernis bouwen langs de bakrand. Bouw deze zo hoog dat hij er helemaal achter kan verdwijnen.
Zet hem eerst breed. Zo'n 2 meter van de rand. Stuur je paard erin en laat hem daar staan. Dan langzaam een pas achterwaarts vragen en weer stil laten staan. Tot 20 tellen en weer een paar passen. Weer stil laten staan etc. Het stil laten staan echt zo lang latern duren. Dat is echt belangrijk. Als dat allemaal goed gaat. De hindernis dichter langs de wand plaatsen, Oefening weer opnieuw. Alles net zo lang doen totdat je op trailerbreedte en zelfs iets smaller bent aangeland. Ja... dat kan inderdaad lang duren. Hoeft ook niet in een dag tenslotte.

Dan stap je over naar de trailer. Je laat hem eerst stilstaan op de loopplank, met alleen zijn hoofd in de trailer. Laten staan en weer een paar pasjes achteruit vragen en weer stil laten staan. Deze oefening doe je een paar dagen achter elkaar.
Dan stuur je je paard tot halfweg de trailer en laat hem daar staan. Als hij achteruit er uit wil, laat hem in heresnaam gaan, en begin gewoon opnieuw.

Tja. Duurt een tijdje zo, maar werkt absoluut. Anders moet je maar even pb-en. of het lukt en waar je nog tegenaan loopt. Kan je zo wel helpen.
Succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:56

Goed de stang van de trailer achter zijn kont blijven houden van het moment dat je hem los hebt gemaakt tot het moment dat hij helemaal onderstaat of met een longeerlijn zoals LauraMc ook al zegt. Mijn paard deed dit eerst ook.

pascalli1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:00

hoi hoi mijn paard doet dit ook en ik doe nu een longeersingel aan hij doet het nl ook met in de trailer zetten ik doe dus een longeersingel een en doe zijn bijzetteugel kort zetten zodat hij zijn hoofd niet naar boven kan gooien en dan loopt hij er zo in,in de trailer klik je hem natuurlijk los en bij het uit de trailer halen klik je hem weer even aan is bij mij een superoplossing!!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:08

Patos had dit pas ook even, eigenlijk alleen bij het uitladen thuis (wilde wrs lekker de stal in). We hebben het haar afgeleerd door wanneer ze de klep af kwam gekletterd, haar een schop onder haar kont te geven en op nieuw de trailer op te laten lopen, stang dicht en opnieuw uitladen. Net zolang totdat ze netjes en rustig van de trailer ging. Na een paar keer had ze maar al te goed door dat ze beter meteen rustig achterwaarts kon gaan.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:22

Dat is echt een beproefde methode. Mensen leren zo zeker ook het beste. Schop onder de kont en vooruit met de geit.
Bij sommige paarden gaat dat goed, maar ik heb al heel wat paarden gezien die schoppen onder kont kregen, een zweep bij gehaald werd etc. En als het dan niet lukt, zijn de rapen pas echt gaar. En dan moet er iemand aan huis komen die zich dan de moeite heeft genomen aan de oorzaak iets te doen in plaats van aan het gevolg.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:34

Precies, wilde dat er meer mensen waren die paarden het trailerladen etc. gewoon willen leren ipv opleggen en dwingen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:00

Yuma schreef:
Dat is echt een beproefde methode. Mensen leren zo zeker ook het beste. Schop onder de kont en vooruit met de geit.
Bij sommige paarden gaat dat goed, maar ik heb al heel wat paarden gezien die schoppen onder kont kregen, een zweep bij gehaald werd etc. En als het dan niet lukt, zijn de rapen pas echt gaar. En dan moet er iemand aan huis komen die zich dan de moeite heeft genomen aan de oorzaak iets te doen in plaats van aan het gevolg.

Ik heb Patos met veel geduld geleerd om de trailer op te gaan, snoepjes belonen, toespreken. Dat is nu al 4 jaar terug. Maar als ze nu na vier jaar succesvol trailerladen haar trucendoos opentrekt, heb ik alle reden om haar daarvoor te straffen. Ik kan namelijk niet een goede reden bedenken waarom een paard het recht zou hebben om de trailer af te stormen en daarbij zichzelf en anderen te beschadigen. Een schop geef ik omdat dat de meest natuurlijke manier is om een paard te straffen, beter dan een knal op de neus of gejaag met een zweep. Je moet niet over anderen gaan oordelen als je niet eens weet hoe de situatie in elkaar zit.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 02:31

Nou beste Patos, ik oordeel helemaal niet over jou. Dat laat ik graag aan anderen over. Ik constateer alleen iets. Je zegt zelf dat je 4 jaar succesvol trailerladen erop hebt zitten, en daarna trekt hij de trucendoos open? Voorop gesteld dat hij niet ergens bang voor was, lijkt het mij meer een kwestie van voldoende respect hebben van je paard, of liever onvoldoende. En ieder geval onvoldoende respect voor je paard.

Vervolgens vraag je je ook nog af waar hij het recht vandaan haalt om zichzelf of een ander te bezeren? Goed redeneren is voor veel mensen al niet weggelegd, laat staan voor paarden. Of andere dieren mijn part. Dieren redeneren niet, halen nergens hun recht vandaan, maar zijn zoals ze zijn. Het ligt toch voor de hand dat mensen met hun veronderstelde intelligentie, slimmer zijn dan paarden. Het moet dan voor mensen ook niet zo bijzonder moeilijk zijn zich wat meer te verdiepen in hoe paarden in elkaar zitten. En als ze dat dan zouden doen, dan zouden ze vanzelf tot de conclusie komen dat er in de paardenwereld niet "gestraft"wordt.

Het enige wat ik er nog over wil zeggen is dat jouw trailerlaadadvies, ongetwijfeld goed bedoeld is, maar gewoon niet handig is, niet veilig is en niets aan de oorzaak doet.