ik heb n probleem.. mijn pony is DIK! k doe r vanalles aan, ik geef weinig biks, s ochtends en s avonds een handje vol, ook s ochtends hooi(niet van dat droge maar ook geen kuilgras, er tussen in) en s avonds ook weer, als ze overdag n uurtje buiten staat krijgt ze ook wat te knabbelen want dat is op de straat/modder zeg maar, ze krijgt bijna 4 keer per week beweging.. maar ze blijft zo dik! ik voer wel een scheutje zonnebloemolie maar daar kan het toch niet aan liggen? iemand die me kan helpen? ze krijgt egt zo'n hang buik!!
neres
Geplaatst: 19-01-05 19:31
Misschien staat ze te veel stil overdag? een uurtje naar buiten op 24 uur is wel erg weinig. Misschien alsze wat meer kan bewegen dat dat buikje vanzelf minder word.
lailapri
Geplaatst: 19-01-05 19:34
ehm wandelen kan erg goed helpen.... mijn shet groeit ook van niets, maar dat is misschien iets inwendigs...
ilsejee
Geplaatst: 19-01-05 19:36
in olie zit veel vet! Ik weet niet precies wat jouw pony nodig heeft natuurlijk, maar pony's hebben doorgaans minder nodig dan je denkt!
Ik heb 2 fjorden (dus veel aanleg voor dik worden), ze lopen dressuur en endurance, staan dag en nacht buiten en doen dit op 2 plakken droog hooi (dus geen kuil of iets daartussenin) per dag per paard. Dit is écht voldoende.
Ik zou iig stoppen met de olie en het krachtvoer minderen of stoppen, 's ochtends en 's avonds gewoon hooi voeren, maar niet te veel, denk aan zo'n 4 á 5 kilo per dag (en dat lijkt meer dan het is! weeg het voor de grap maar eens na wat je werkelijk geeft!) Ook de tussendoortjes kun je afbouwen en vervolgens weglaten. Meer beweging is denk ik niet nodig, dat is goed zo, geef hem desgewenst de dag ná dat je gereden hebt (of de avond erna) een paar brokjes voor wat extra energie. 2 handjes vol is al gauw een halve kilo hoor, ook al lijkt het minder..
Laatst bijgewerkt door ilsejee op 19-01-05 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt
ilsejee
Geplaatst: 19-01-05 19:36
enne... je weet zeker dat ze niet drachtig is per ongeluk?
sandr0
Geplaatst: 19-01-05 19:42
misschien kan je wat fanatieker gaan rijden. Meer en intensiefer bewegen. Geen tussen doortjes voeren, 2 maal daags hooi en wel krachtvoer geven. Alleen aan hooi heeft een paard niet genoeg en kunnen ze bepaalde dingen tekort gaan komen. @ maal daags een hlve kilo biks vind ik het minmale voor eem fjord die arbeid moet verrichten. Maar goed zoveel mesnen zoveel meningen. Mocht je e rniet uitkomen overleg dan gewoon even met je dierenarts voor een goed voeradvies
Celinetje
Geplaatst: 19-01-05 20:05
Misschien m0et je wat meer gaan rYden, h0e lang rydt je per week?? Via uren dan!! En weet je wel zeker dat het paard toevwellig niet zwanger isz??!! Het kan maar zo gebeuren!!
Sammiej
Geplaatst: 19-01-05 20:14
Wormenkuurtje? Geprobeerd?
hetismij
Geplaatst: 19-01-05 22:27
half voer..dat hielp bij mijn pony en meer beweging dus misschien dat je bijvoorbeeld smiddags en savonds of sochetends en smiddags beweging kan geven ofzo
Huisvrouw
Geplaatst: 19-01-05 23:30
Sommige paarden worden van niks al vet. Meer rijden helpt maar ook het dieet kan je aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld alleen een handje biks voeren endan vitaminesuplementen zodat ze niet tekort krijgt. Ook kan je wat minder hooi voeren.
Yell
Geplaatst: 19-01-05 23:35
Sammiej schreef:
Wormenkuurtje? Geprobeerd?
doorgaans is mijn ervaring met een paard met wormen dat hij vooral dunner wordt..
supersambo
Geplaatst: 20-01-05 00:55
ja maar meestal hebben ze wel een hangbuik
kizz_rianne
Geplaatst: 20-01-05 19:46
supersambo schreef:
ja maar meestal hebben ze wel een hangbuik
inderdaad, en ze hebben maar weinig nodig misschien dat wat extra beweging een idee is...
wezentjeu
Geplaatst: 20-01-05 19:51
mijne was moddervet toen ik dr kocht , ze had de hele zomer gras staan vreten op de weide en niets van beweging.. er is al een hééél stuk af , gewoon verkregen door 3-4x per week een "intensieve" wandeling te maken.. beweging is de sleutel tot afslanken (ook voor mensen)
Chrissetje
Geplaatst: 20-01-05 19:59
gewoon nog meer werk..... ik longeer beauty als het kan elke dag...na een week zat haar BH al stukken lossen....
Bonny4life
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-05 21:17
hoi ik geef haar ook e-plus dus ik ga denk ik het krachtvoer toch wat minderen en het hooi ook, nu na mijn stage krijg ik als het goed is meer tijd voor beweging maar met dit weer wil dat ook egt niet lukken, ik rijd haar een halfuur en longeer ook meestal rond die tijd..maar ze is nog nooit zo dik geweest, het valt zo op omdat ze verder heel slank en rank gebouwd is.. volg week krijgt ze weer haar wormenkuur maar die geef ik altijd op tijd, ik kan niet van ander (droog kuil) hooi verwisselen omdat er niet anders is.. maar ben al erg geminderd, maar is een handje biks wel genoeg dan? en zou ze daar egt zo dik van worden? en ze kan egt niet drachtig zijn..
kizz_rianne
Geplaatst: 21-01-05 15:58
beautylover schreef:
gewoon nog meer werk..... ik longeer beauty als het kan elke dag...na een week zat haar BH al stukken lossen....
:P
beweging is inderdaad super goed, maar wel rustig opbouwen, als je te fanatiek gaat dan krijgen ze spierpijn.
liesje_waal
Geplaatst: 21-01-05 16:02
mijn shet heet op dieet gestaan en hielp goed hoor en hij stond dan ook nog veel stil op hooi en water zetten en als je dat te weinig vin dan kan je hem ook nog wat bix geven en idd veel beweging en dan gaat het snel :D
Babeth
Geplaatst: 21-01-05 16:05
Het beste is nog altijd meer en fanatieker rijden. Mika was vroeger ook altijd super dik, mnu rijd ik elke dag een uur fanatiek en ze is mooi slank. En ze krijgt gewoon normaal voer.
gr_roos
Geplaatst: 21-01-05 19:25
Meer rijden, en wat nu als je er een hebt staan met een peesblessure???
Die van mij, arabier 1.52m, staat al een tijd stil. Hij raakte 2 dagen voor een cross geblesseerd en is on afgetraind stil komen te staan. Hij krijgt nog geen handje graan en een beetje hooi.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat ie dik word. En hij beweegt in het land genoeg. Slecht slecht slecht een pony met een peesblessure in het land. Maar hij is er zo gelukkig van dat dat me meer waard is dan een snelle genezing.
Monster
Geplaatst: 21-01-05 19:29
geen bix meer geven.. aan die 2 handjes heeft hij niks(kan er gene bouwstoffen uit krijgen)
Bonny4life
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-05 19:38
nee maar het is dan meer voor het idee he, ze staat altijd s ochtends en s avonds al op haar biks te wachten..
Melissa
Geplaatst: 21-01-05 20:02
Je kan haar ook wortels voeren bij je biks, ik denk dat het met meer bewegen snel eraf is hoor roelie! En ach, bonny met buikje is ook schattig
kita
Geplaatst: 22-01-05 22:16
eet ze niet gewoon teveel stro ?? heeft ze gewoon een drinkbak krijgt ze genoeg water? en ik vind zeker als je het niet vertrouwt ga op je eigen gevoel af jij kent je pony het beste en haal er dan een veearts bij!! succes ermee.
Bonny4life
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-05 17:12
nee ze eet niet dat k weet haar stro, weleens een hapje maar nooit meer.. ze krijgt natuurlijk minder beweging als in de zomer dus daar kan het ook aan liggen.. ik zal het goed in de gaten houden allemaal.