Bitloos ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha4567

Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:51

Ivm met tandproblemen zat ik over een bitloos hoofdstel te denken, maar waarom hebben ze gekruisde teugels ? En kunnen ze ook (met hulpteugel) met longeren worden gebruikt ?
Het is alleen maar voor een tijdje, tot (als het goed is) de tandproblemen zijn verholpen, dus ik vroeg me af of het niet 'slecht' is om dan tijdelijk met van die gekruisde teugels te rijden ...
En wat is dan precies zo'n Merotisch hoofdstel ofzo?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:53

Ik rij zelf bitloos met een hackamore. Hiermee kun je volgens mij heen hulpteugels gebruiken zover ik weet. Ik rij zelf namelijk niet met hulpteugels. Maar bijv een martigaal gaat niet omdat je geen bitringen hebt. Je kunt je paard hier ook niet echt makkelijk mee longeren.. Want je hebt die scharen, met daaraan teugel"gaten" maar daar kun je je longeerlijn ook niet doorheen halen. Succes

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:56

Die teugels zijn gekruist (volgens mij) zodat als je aan de linkerteugel trekt er druk komt op de rechterkant van het hoofd en dan als het ware naar rechts "geduwd" wordt. Voor longeren kan je ook een kaptoom gebruiken, das wel zo makkelijk denk ik.

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:04

Bij mijn paard zijn laatst de wolfstanden getrokken, ik heb toen met een ouderwetse lage (africhtings)neusriem gereden, daar zitten van die ringen aan die de kin-, neus-, en zijriem verbinden, daar kun je makkelijk teugels aan vastmaken.
Een hoge neusriem ging niet, die kwam precies over de plek waar de tanden waren getrokken, en de boel was geirriteerd, misschien ook een oplossing voor jou?
met longeren doe je dan hetzelfde met een halster erbij, clipje aan halster en neusriem vastmaken, voor de zekerheid.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:23

Ik zag toevallig dat in de volgende Bit een stukje komt over bitloos rijden.

Samantha4567

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:05

Citaat:
Bij mijn paard zijn laatst de wolfstanden getrokken, ik heb toen met een ouderwetse lage (africhtings)neusriem gereden, daar zitten van die ringen aan die de kin-, neus-, en zijriem verbinden, daar kun je makkelijk teugels aan vastmaken.

Maar dan heb je de bakstukken er dus afgehaald, en dan hangen die riempjes dus los ofzo ? Of rij je alleen met de neusriem (als dat blijft zitten Verward ) ??

Citaat:
Die teugels zijn gekruist (volgens mij) zodat als je aan de linkerteugel trekt er druk komt op de rechterkant van het hoofd en dan als het ware naar rechts "geduwd" wordt. Voor longeren kan je ook een kaptoom gebruiken, das wel zo makkelijk denk ik.

Dus stel dat je een volte rijdt .. i.p.v. dat je met de buitenteugel begrenst en met je binnenteugel stelling vraagt, begrens je nu zeg maar binnenteugel ? Maar hoe kan je dan stelling vragen ?
Moet je alles andersom doen ? Het is nl. maar voor ong. een maandje, dus dan lijkt het mij niet echt handig (ook niet voor het paard) om op een hele andere manier te gaan rijden toch?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:45

Als het maar voor even is, zou ik niet een speciaal bitlooshoofdstel kopen (in elk geval niet zo een die jij beschrijft) ze zijn echt heel erg duur en de teugels blijven vaak hangen. Wanneer je druk uitoefend schuiven ze niet goed meer terug wanneer je de druk wegneemt, waardoor de druk dus op het hoofd blijft.

Een hackemore is (dnek ik) goedkoper en makkelijker in gebruik, maar werkt wel veel sterker in, dus daar moet je wel mee om kunnen gaan. Weet je van jezelf dat je veel met je handen doet of ze niet stil kunt houden, dan raad ik zoiets niet aan.

Als het écht maar voor even is en je een rustig paard hebt, kun je het ook op een gewoon stalhalster proberen (zie mijn profiel) maar hier moet je wel mee oppassen, omdat dit natuurlijk heel lichtjes inwerkt! Een paard wat écht schrikt of met je aan de haal wil, krijg je hiermee bijna niet stil.

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:15

Quote:

Maar dan heb je de bakstukken er dus afgehaald, en dan hangen die riempjes dus los ofzo ? Of rij je alleen met de neusriem (als dat blijft zitten ) ??

Ja, of alleen de frontriem laten zitten aan de neusriem, blijft ook goed zitten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:42

www.hoofdstellen.nl
staan ook bitloze hoofdstellen op waaraan je ook nog een bit kan hangen dmv bakstukjes die je aan het hoofdstel kan klikken......heb er zelf ook 1!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:49

heb leren rijden op een paard met een bitloos hoofdstel maar weet helaas niet meer hoe het allemaal inelkaar zat Tong uitsteken