Trailer-onderhoud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Trailer-onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 12:47

Goed onderhoud is natuurlijk belangrijk om veilig op pad te gaan met je trailer. Wat doen jullie aan het onderhoud van je trailer?

Ieder jaar naar de dealer voor een beurt?
Naar de plaatselijke "beun"?
Doe je het zelf? (en wat doe je dan allemaal?)
Niks?

Ikzelf ga ieder jaar bij de dealer langs om 'm na te laten kijken en te laten servicen. Dan krijg ik 'm terug met een onderhoudsrapport erbij en een mooie sticker achterop Haha!, kunnen we weer een jaartje vooruit. Tussendoor smeer ik zelf nog wel eens de sluitingen enzo en natuurlijk de verlichting en de oplooprem controleren.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:49

Mijn trailer is van 01-2003, op zich is het nog helemaal niet nodig om het ieder jaar te checken, maar ik laat het toch gewoon jaarlijks door de dealer doen.

Remmen, verlichting en bodem worden dan standaard gecontroleerd, vaak vraag ik dan ook wel even of de klep opnieuw afgesteld kan worden, indien nodig oid.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 13:01

Mijn trailer is nog jonger dan die van jou (06-2003) en ik ga ook ieder jaar. (Is nu dus ook precies 1 keer geweest Haha! )

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:03

Volgens mij zijn er nog hele volksstammen die denken dat een trailer onderhouden niet meer is dan alleen even de klepsluitingen laten smeren en de verlichting te controleren. En wat onderhoud bij dealers betreft: die beurten verschillen nogal! Maar of het nou een nieuwe of oudere trailer is: gewoon een jaarlijkse Bovag-beurt laten geven. Voor een Bovag-beurt staat meestal een vaste prijs en wordt de trailer aan de hand van een standaard checklist helemaal nagekeken. Preventief onderhoud voorkomt slijtage en bovendien behoud de trailer z'n waarde! Bij zo'n Bovag-beurt wordt o.a. ook naar de vloer gekeken, helaas gebeurt het nog steeds dat er trailers rondrijden die na 4 jaar een rotte bodem blijken te hebben... meestal gevolg van achterstallig onderhoud! Neem gewoon geen riscio!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:59

Ik heb een polyester trailer van inmiddels 15 jaar oud. Deze laat ik 1x in de 2 jaar nakijken. Lichtjes e.d. check ik voor elke rit en als die het niet doen vervang ik ze zelf.
Tot nu toe heb ik nog nooit grote dingen aan die trailer gehad, er zitten zelfs nog 2 orginele banden op (van de 4). En ik gebruik hem toch heel regelmatig.
Ik vind 1x per jaar dan ook rijkelijk vaak voor een trailerbeurt.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:08

kebie schreef:
Ik heb een polyester trailer van inmiddels 15 jaar oud. Deze laat ik 1x in de 2 jaar nakijken. Lichtjes e.d. check ik voor elke rit en als die het niet doen vervang ik ze zelf.
Tot nu toe heb ik nog nooit grote dingen aan die trailer gehad, er zitten zelfs nog 2 orginele banden op (van de 4). En ik gebruik hem toch heel regelmatig.
Ik vind 1x per jaar dan ook rijkelijk vaak voor een trailerbeurt.

Originele banden?? Verward Verward Verward dus die zijn ook 15 jaar oud???? Geen fijn idee....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:45

Yep, banden van 15 jaar oud dus. Volgens de dealer hadden die 2 andere banden qua profiel en scheurtjes ook nog niet vervangen hoeven worden (2 jaar geleden gedaan). Maar omdat ik ze elke 2 maanden moest opppompen voordat we op pad gingen vond ik het niet zo prettig meer.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:51

kebie schreef:
Yep, banden van 15 jaar oud dus. Volgens de dealer hadden die 2 andere banden qua profiel en scheurtjes ook nog niet vervangen hoeven worden (2 jaar geleden gedaan). Maar omdat ik ze elke 2 maanden moest opppompen voordat we op pad gingen vond ik het niet zo prettig meer.

Wel vrij uniek; banden van 15 jaar oud! persoonlijk zou ik dat dus echt nooit durven gokken... er zijn teveel vervelende voorbeelden te noemen....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:52

Ik laat het tegenwoordig één keer per jaar in ons eigen bedrijf doen Die hebben contact gehad met de dealer wat ze moeten doen en dat gaat prima Onderdelen kunnen ook simpel besteld worden als dat nodig is.

Ik bracht hem altijd naar de dealer, maar dat is niet zo handig voor mij. Nu kan ik het naast de deur af en ben ik mijn trailer ook niet zo lang kwijt *LOL* (en het is goedkoper Knipoog )

Ik controleer zelf iedere keer als ik met de trailer weg ga de verlichting en meestal de oplooprem ook(daar denk ik niet altijd aan). Kleine moeite na het aankoppelen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:09

Mijn mannetje deed altijd het onderhoud aan onze trailer.
Remmen, banden, bodem/vloer, verlichting, kabels, klep, sloten, en alles wat van belang is voor de veiligheid en het behoud van een trailer.
Ik zal nog eens vragen wat hij precies allemaal deed *LOL*
Ik weet wel dat hij er altijd best lang mee bezig was en soms ook dingen uit elkaar haalde om te checken, maar vraag me niet wat het precies allemaal was Knipoog
Als ik het zelf had moeten doen dan was ik zeker ook naar een dealer gegaan, ik heb totaal geen verstand van dat soort dingen.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:32

Ieder jaar laat ik mijn trailer nakijken.
En dat doe ik gewoon bij de dealer waar ik de trailer heb gekocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:45

Wat valt er in hemelsnaam na te kijken aan een trailer dat zo moeilijk is dat je het niet zelf kan?

Koppeling: is er niet te veel slijtage (indikator)
Oplooprem: doet ie het; schuifstuk gesmeerd?
Banden: zitten er geen scheurtjes in; voldoende profiel?
Wiellagers: Speling?
Verlichting: werkt alles?
Verder doe je overal vet aan waar dat maar nuttig kan zijn. Zelfs het vervangen van de remschoenen is geen onmogelijke klus.
Waar is die dealer dus voor nodig?

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:49

ikke schreef:
Wat valt er in hemelsnaam na te kijken aan een trailer dat zo moeilijk is dat je het niet zelf kan?

Verder doe je overal vet aan waar dat maar nuttig kan zijn. Zelfs het vervangen van de remschoenen is geen onmogelijke klus.

Tja... heeft iedereen 2 rechterhanden??? Verward

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:53

Of de verlichting werkt kan zelfs mijn bejaarde buurvrouw nog vaststellen. Maar kan iedereen beoordelen of er 'niet te veel' slijtage aan de koppeling is, of er nog 'voldoende' profiel op de banden zit etc.? Daarvoor moet je toch referentiemateriaal hebben, denk ik. Om over reparatie (idd die twee rechterhanden) nog maar niet te spreken. Knipoog

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:27

Mijn vader kijkt de trailer minimaal een keer per jaar na. Dit jaar heeft hij dan ook weer wat aan onderhoud gedaan. De trailer is nu 12 jaar. Volgend jaar haalt mijn vader al het hout eraf en maakt hij er nieuw hout op.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:49

Ikke, niet iedereen is technisch goed onderlegd.

Dus ik laat liever een vakman naar mijn trailer kijken. Ieder zijn beroep, ik hou het bij typen en de trailerboer bij trailers nakijken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:53

onze trailer gaat gewoon 1 keer per jaar voor controle (+bovag geloof ik, keuring). wij zijn niet technisch, maar willen ook geen ongelukken Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:58

Margreet schreef:
Mijn trailer is nog jonger dan die van jou (06-2003) en ik ga ook ieder jaar. (Is nu dus ook precies 1 keer geweest Haha! )

Putjeverdeurie.... is de jouwe nog jonger als die van mij..... Bloos!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:18

De dealer vertelde mij dat een onderhoudsbeurt voor een trailer eens in de 2 jaar genoeg is. Ik laat mijn trailer dus eens in de 2 jaar nakijken.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:38

ikke schreef:

Niet iedereen is zo handig om even zelf de trailer na te kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:02

Nextdomino schreef:
Niet iedereen is zo handig om even zelf de trailer na te kijken.

Niet om rottig te doen, maar alles wat ik opsom kun je controleren zonder zelfs maar een schroevendraaier te gebruiken.
Alleen remmen vervangen en stellen vergt kennis van zaken.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:34

ikke schreef:
Niet om rottig te doen, maar alles wat ik opsom kun je controleren zonder zelfs maar een schroevendraaier te gebruiken.
Alleen remmen vervangen en stellen vergt kennis van zaken.
Oh.. toch wel dus... tja, en dat is nou net zo'n beetje het belangrijkste... Met de vetspuit langs sluitingen e.d. lopen kan m'n neefje van 5 ook nog wel.. Knipoog