Kan een paard slecht gedrag overnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Kan een paard slecht gedrag overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:30

Ninla staat naast een paardje, die nogal niet aardig is om het zacht uit te drukken Haha!

Maar ik merk dat ze de laatste tijd (alleen tegen dat paardje wat niet lief doet tegen dr.) nogal vervelend word... Bijten in tralies etc.

Voorheen deed ze dit nooit, maar omdat dat paard naast dr 't ook doet heb ik zoiets van heeft ze het over genomen ofzo?

Daarom m'n vraag... Verder is ze niet echt veranderd in het doen en laten tegen andere paarden...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:33

Het kan zijn dat ze een beetje frustie wordt van het paard naast haar en dus wat meer geprikkeld is naar andere paarden. Mijn paard is meestal wel ok met andere paarden maar als een ander constant tegen de tussenwand schopt ofzo dan gaat Prinsie ook met d'r tanden over de tralies en oren naar achteren.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:33

Ja dat kan!!
Stal ontdeugden kunnen ze ook van elkaar overnemen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:40

JA HOOR zeker te weten

(en helaas sneller dan het overnemen van goed gedrag)

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:46

Ja, dat kan.
Bij ons op stal is er een rij met stallen en in het begin trapte 1 paard tegen de muren als het eten eraan kwam. Nu, trappen bijna alle paarden tegen de muur in die rij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:19

ja maar dat komt omdat het eerste paard trapt, en als beloning zijn eten krijgt.. zo krijg je een cirkeltje en dat soort gedrag nemen paarden vaak over.
bij dit paard denk ik juist eerder dat ie supersjaggerijnig van zijn buurman wordt en daarom zelf sjaggerijnig gaat staan doen...

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:22

ja het kan zeker dat paarden gedrag van elkaar overnemen. Mijn paard heeft voernijd gekregen omdat haar buurvrouw waarnaast ze stond helemaal ging flippen als er werd gevoerd sindsdien is Seven dat ook gaan doen. Ik heb haar nu tussen paarden staan die dat niet doen en ik zal je zeggen ze word steeds rustiger met voeren

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:11

Inderdaad, het is mogelijk.... alleen nemen jongere paarden die er ook nog eens gevoelig voor zijn het sneller over dan oudere paarden.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:11

ja dit kan zeker, onze pony was een schat van een beest maar toen we hem net hadden stond echt naast een rotbok die ging echt steigeren bij het voeren en die denderde de stal uit als iemand em meenam, beet in de tralies enz, hij viel je ook gewoon aan! en onze pony wed dus ook sago, oren in de nek enzo en ook de stal uit denderen, gelukkig ging dat paard weg en toenwerd ie weer zen oude ik

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:33

Ja dat kan! Je ziet het al helemaal veel bij jonge paarden, maar ook oudere paarden nemen gedrag van elkaar over

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 09:43

Ze is 11 (niet te jong dus) maar het is alleen als ik dr wat geef (te eten)
Dan is ze aan het eten, en hangt dat andere paard in de tralies...
Het gedrag van Ninla dr buurman komt door dat ze nauwelijks de stal uitkomt en met nog een shetje in dr stal staat, waar ze helemaal gek van word...
En ze krijgt nauwelijks beweging...Als ze bev. 1 keer is gereden is ze ook erg rustig tegenover mijn paard op stal... Lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:08

ja hoor dat kan. 1 van onze oude paarden stond de zonnebloemen van de boer op te vreten en toen dachten mijn 2 jonge paarden: he die zijn eetbaar!! en toen stonden ze met z'n drieen die dingen op te vreten.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 14:15

Wow erg vervelend!
Gelukkig gaat dat 'vervelende' paardje per 1 april de weide op, en dan heeft ze er geen last meer van tot november.. Lachen

_Ama_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:29

Ze kunnen het wel gaan overnemen, omdat ze dan gewoon denken dat het hoort en goed is. Je moet hem goed duidelijk maken dathet niet mag

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 15:25

Ja dat doe ik ook, ik laat aan Ninla merken, dat het slecht is...
Verder merk ik niet echt dat ze veranderd is met t gedrag tegenover andere paarden... Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:12

ja dat kan wel degelijk!!!

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:14

jep..is bij ons ook zo als 1 paard het doet, dan doet het paard ernaast het ook..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:43

Iedereen zie ik hier ja zeggen.. Dan ga ik is tegenstrijdig doen en nee zeggen.. Tong uitsteken
Wat ik ervan begrijp is dat het paard naast haar vervelend en boos tegen haar doet.. Ik geloof niet dat ze dit gedrag overneemt, maar er juist op reageert.. Wat zou jij doen als er iemand naast je zit en heeel erg irritant en boos tegen je doet?? Juist je reageerd daarop..

Ook las ik ergens dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen.. Ook daar ben ik het niet mee eens.. Het kan zijn dat op een stal meerdere paarden luchtzuigen, weven of iets anders.. Maar dat komt echt niet omdat ze dat van elkaar overnemen.. Dit komt door de omgeving.. Ze moeten toch iets doen om van die verveling (of iets) af te komen..?? En dat ze dan toevallig allemaal het zelfde doen.. Tja..
Bij mijn vorige stal stond een vreselijke luchtzuiger die het zelfs in de lucht kon doen.. Zo'n band hielp ook niet, daar ging hij gewoon dwars doorheen.. Dit paardje staat er al heeeel lang en er is geen ander paard op die stal die het ook doet.. Knipoog
Dat ze dat dus van elkaar overnemen geloof ik niets van..

tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:44

denk ook dat liesjuh gelijk heeft

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:26

Ja Liesjuh daar heb je gelijk in!
Van die kant had ik het nog niet bekeken! Bloos
Iig bedankt voor je reactie! OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:28

Ja, ik ben het met liesjuh eens, ninla reageert gewoon op de buur. Dat doet die van mij de laatste tijd ook heel sterk, als een ander paard lelijk tegen hem doet, doet hij lelijk terug. Heel vervelend, maar ja!!!

Ninla_

Re: Kan een paard slecht gedrag overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 11:39

In principe niks aan te doen, gelukkig gaat haar buur paardje weg vanaf 30 april, en staat nin overdag op de weide....

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:46

Volgens mij kunnen paarden wel degelijk nukkig worden van een chagrijnig buurpaard maar echt stalondeugden overnemen, daar geloof ik niet in. Wanneer meerdere paarden op een stal bijvoorbeeld luchtzuigen lijkt mij er eerder iets niet goed aan de stal/verzorging van al deze paarden Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:51

Paarden nemen echt wel gedrag van elkaar over......

ik heb mijn pony al 5 jaar aan huis staan in dezelfde omstandigheden..... sinds 1,5 maand is er een paard bijgekomen dat enorm hout vreet..... en daar is hij nu ook ineens mee begonnen.

Overigens kan ik het hem wel weer makkelijk "afleren", na 2x waarschuwen houdt hij er wel mee op..... helaas werkt dat bij het nieuwe paard veel minder.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:45

Ik denk op zich ook wel dat ze bepaald gedrag kunnen overnemen. Maar haar buurman doet gewoon gemeen tegen haar, dus pakt hem gewoon terug. En gelijk heeft ze dan! Voordat ik mijn pony kocht had hij weinig zelfvertrouwen en liet zich gewoon te pakken nemen door paarden in zijn wei, zat onder de wondjes altijd!! Nu pakt hij de leider in de wei gewoon terug als het moet Vork . Net zoals de mens, moet ook jou paard leren van zich af te bijten. (in hun geval letterlijk!!!) Als jij er verder geen last van heb, zou ik er niet te veel over in zitten