Kuilen boven de ogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Kuilen boven de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:27

Ik dacht altijd dat dit alleen bij oudere paarden voorkwam.
Maar mijn huidige paard is 6 jaar en die heeft het ook. Hij is wel echt 6 jaar want ik heb papier erbij. Knipoog

Nu vertelde een vrouw van mijn stal die wel aardig in de paarden wereld zit, ze weet ook precies alle goede medicijnen en kan precies vertellen hoe haar paard zich voelt aan de manier hoe hij kijkt etc.
Nou, die vertelde mij dus dat die kuilen ook kunnen komen omdat hij het nooit zo leuk heeft gehad.

Dat lijkt mij alleen een beetje vreemd, want hij heeft vanaf z'n geboorte bij een vrouw gestaan, in de wei met een merrie en veulen, dus gewoon met andere paarden. Hij is ook gewoon heel opgewekt enzo, zit mooi in zn vacht etc.

Weet iemand hoe deze kuilen boven de ogen kunnen komen, of zit er toch een waarheid in dit verhaal?

Afbeelding

(Bij zijn rechteroog zie je het op deze foto hierboven.)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:35

wij hebben een aantal veel te magere paarden gehad die hadden ook kuilen boven hun ogen en toen ze weer opgewicht waren werd dat ook veel minder , maar dat is zo te zien bij jouw paardje niet het geval (te mager zijn Knipoog )

denk dat net als bij een mens (met rimpels bv of bouw van gezicht hoge jukbeenderen etc etc )de een meer aanleg heeft daarvoor als de ander

denk niet dat je er al te veel zorgen om hoeft te maken

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:55

je ziet het idd vaak bij oude paarden en paarden die lang ziek zijn geweest, maar om het nou meteen om te draaien vind ik ook wat te ver gaan. Ik denk dat er net als bij mensen ook een enorm verschil is in bouw. Ik was vroeger bijvoorbeeld erg mager en iedereen vroeg of ik anorexia had. Nee, het was gewoon mijn bouw. Zo zal dat met zijn koppie ook wel zo zijn.
Dit staat overigens ook in 1 van de boeken van Tellington Jones.

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:22

Mijn paard van vier heeft het ook Verward

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:25

De driejarige merrie die ik berijd heeft al deukjes boven haar ogen sinds ze geboren is. Dus ik denk dat het vrij weinig met ouderdom te maken heeft. Misschien kan het zo zijn dat oudere paarden hier sneller 'last' van hebben maar over het algemeen is het naar mijn mening genetisch aangelegd.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:51

Die van mij is nu 18, maar heeft zijn hele leven al van die kuilen. Ze zijn ook niet dieper geworden naarmate hij ouder werd. Misschien komt dat nog.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:55

Ons paard heeft ook enorme kuilen boven z'n ogen, wij hebben hem al vanaf dat ie 5 was en toen had hij het ook al het is niet erger of minder geworden naarmate hij ouder werd. Hij is ook niet te mager of lang ziek geweest.
Ik denk ook dat het meer genetisch is bepaald, maar hoe het precies zit weet ik ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:56

VValar schreef:
De driejarige merrie die ik berijd heeft al deukjes boven haar ogen sinds ze geboren is. Dus ik denk dat het vrij weinig met ouderdom te maken heeft. Misschien kan het zo zijn dat oudere paarden hier sneller 'last' van hebben maar over het algemeen is het naar mijn mening genetisch aangelegd.

Niet helemaal mee eens. Ouderdom speelt wel degelijk een rol. Alle paarden die ik ken en op leeftijd zijn, hebben in de loop der tijd meer kuiltje gekregen. Hoe groot die kuiltjes dan worden is wel weer per paard verschillend.
Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken. Mensen die er degelijke theorieen op na houden zou ik met enige sceptisch benaderen. Het is wel erg kort door de bocht gesteld.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:04

Ik heb idd wel eens gehoord dat paarden die veel hebben meegemaakt van die kuiltjes boven hun ogen hebben.
Mijn pony is 11 en die heeft ook kuiltje boven haar ogen, dus aan ouderdom kan het niet echt liggen bij haar.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 13:18

ikke schreef:
Niet helemaal mee eens. Ouderdom speelt wel degelijk een rol. Alle paarden die ik ken en op leeftijd zijn, hebben in de loop der tijd meer kuiltje gekregen. Hoe groot die kuiltjes dan worden is wel weer per paard verschillend.
Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken. Mensen die er degelijke theorieen op na houden zou ik met enige sceptisch benaderen. Het is wel erg kort door de bocht gesteld.

Het is voor de rest een hele aardige vrouw hoor. Knipoog Maar ik had er ook mijn twijfels over.
Zij baseerde dit omdat haar eigen paard een tijd niet lekker in zijn vel zat, en hij kreeg toen ook kuilen boven zijn ogen. Daarna verdwenen deze kuilen weer toen hij zich beter voelde, vandaar.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:23

Je moet er eens op letten als ze eten; dan bobbelen die kuilen als een soort onderhuidse aliens alle kanten op! Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:24

ikke"]
[/quote]

[quote="VValar schreef:

Knipoog

Genetisch aangelegd; een veulen die al met dit kenmerk geboren wordt heeft het dus genetisch doorgekregen van één (of beide) ouders.
Het kan ook genetisch bepaald zijn dat dit kenmerk er op latere leeftijd uitkomt. Dit hoeft echter niet. Je ziet niet bij alle paarden op leeftijd deze zogenaamde deukjes.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 13:28

Gulpje schreef:
Je moet er eens op letten als ze eten; dan bobbelen die kuilen als een soort onderhuidse aliens alle kanten op! Haha!

Hahaha, daar lig ik ook altijd helemaal dubbel om! *LOL*

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:35

..maar toch, wij hebben hier een paard, die is verkocht geweest..maar toen die terug kwam waren ze kuilen erger en nu staat ie hier weer een tijdje en de kuiltjes worden weer minder!..raar maar waar..een theorie erachter heb ik niet...weet alleen dat het me opviel!

En ik ga zeker eens opletten als ze staan te eten!..

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:49

Een slecht leven,traumatische ervaring of overwonnen ziekte zal deze kuilen doen komen of toenemen en dit is geen fabel.
Echter hoe ouder het paard hoe dieper de kuilen gaan worden door de gehele vemagering van de ouderdom.
Hebben ze eenmaal deze kuilen dan zullen ze niet verdwijnen,echter door goede verzorging en doorvoeding kunnen ze wel minder gaan lijken.
Mijn vorige pony die 18,5 is geworden had geen kuilen mijn draver die een slecht leven heeft gehad heeft diepe kuilen en mijn anda heeft geen kuilen en die is ook rond de 20 jaar.

Het ene paard zal er ook wel wat sneller last van kunnen krijgen dan een ander,ligt ook een beetje aan de koelbloedigheid van het dier denk ik?

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:05

Ik weet niet of het komt omdat ze een slecht leven hebben gehad. Mijn fjord wordt super verzorgd en staat al haar hele leven bij mij, en zij heeft ook altijd al kuiltjes gehad. Ik denk dat het gewoon komt doordat elk paard een ander gezicht heeft. Zo heeft de een dus diepere kuiltjes dan de andere. Volgens mij is het dus niks om je druk over te maken.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:09

Wij hebben een paard op stal staan en die is in zijn 'jeugd' ernstig ondervoed geweest en daar heeft hij die kuiltjes aan over gehouden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:16

het paardje van mij zusje (PPD-tje) op bokt. heeft super diepe kuilen en hij is 7 jaar. kun echt je vinger er in stoppen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:19

maar hij is vanzich zelf ook niet echt dik Knipoog als hengst was hij echt dun kon je zn ribben zien. nu als ruin is hij wel bijgekomen maar dik zal hij nooit worden denk ik. Bloos

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:16

volgens mij hebben alle paarden het wel een beetje maar is het ij de een erger dan bij de ander